Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Måste passa på att fråga om kastration också! Hur långa snitt hade ni på era katter? Blir lite fundersam då min katt nog hade ett snitt på 10-13 cm och verkligen ingen "navel"! Stygnen var i nåt sorts plastmaterial som vi fick klippa bort sen. Man kan fortfarande känna ärret rätt tydligt, nästan prick ett år sedan nu. Är det onormalt? Funderar på om jag ska byta veterinär. :crazy:

Vill bara säga att jag blev verkligen förvånad över hur litet såret är. Men det verkar vara inåtvända stygn så det kanske bidrog till det :)
Dock så när vi kastrerade min förra katt (som fick stålliknande stygn som föll bort på egen hand) så var det betydligt längre, kanske 5-10 stycken stygn, minns inte riktigt.

*delvis kl*

På min ena katt var det ett väldigt litet snitt, på den andra blev det längre (och tog längre tid!) eftersom livmodern var lite svår att hitta. Kan tillägga att katterna var lika gamla när det gjordes (det skiljer en månad mellan dem och ingreppet gjordes med en månads mellanrum när de båda var 1 år). Det var samma veterinär också.

Båda läkte jättefint och jag plockade stygnen själv. Tyvärr har den underbare veterinären gått i pension nu, skulle aldrig åka någon annanstans om han var tillgänglig.

Gaaah!
Jag blir tokig på sambons lilla monsterkatt!

Hon stjäl hårsnoddar ur håret på mig när jag sover, hon biter en i tårna varje morgon när hon är hungrig (trots att det finns mat kvar, det är bara inte rätt sort..), hon tigger värre än en jagvetintevad, tuggar på min tomatodling, skriker och tjatar hela tiden, bär runt på allt hon hittar (kom på henne med att stå och dra i hallmattan i morse :meh:), smidig som ett kylskåp och alltid i vägen.

Hemska varelse! Varför kan du inte vara mer som min katt, bekväm (lat) och sova lite tjusigt i en fåtölj? Och varför måste du vara så äckligt söt hela tiden!?

:love:

Måste passa på att fråga om kastration också! Hur långa snitt hade ni på era katter? Blir lite fundersam då min katt nog hade ett snitt på 10-13 cm och verkligen ingen "navel"! Stygnen var i nåt sorts plastmaterial som vi fick klippa bort sen. Man kan fortfarande känna ärret rätt tydligt, nästan prick ett år sedan nu. Är det onormalt? Funderar på om jag ska byta veterinär. :crazy:

3-4 cm. Båda vuxna honor som fått kullar, den ena hade livmoderförändringar vid kastrering och den andra hade blivit öppnad en gång tidigare för snitt. Sydda på insidan, så det enda som var utanpå var knuten i änden. Nu 2 år senare hittar jag inte ärret ens om jag letar.

*kl*

Usch, Singha mår inte bra :(. Kastrerade tjejerna i onsdags, har tyckt att hon varit lite slö sen kastreringen, men hon har ätit/druckigt så inget märkbart så. Igår hade hon hoppat upp på köksbänken och satt på kaffebryggaren när husse kom hem, så då var hon ju busig och mådde bra. Idag, särskilt nu under kvällen, har hon bara legat. Varit väldigt ihopsjunken vid magen från sidan liksom. Och nu har hon tom aj-jamat när man strukit henne på kroppen. Såret ser fint ut. Ringde och prata med vet för en liten stund sen och hon ska in direkt när de öppnat imorgon bitti.
Hällde upp lite blötmat och spädde ut med vatten. Tvingade i två tsk, sen lapade hon i sig lite självmant.

Hoppas verkligen att hon blir bra. Jobbigt att se dom må dåligt. Fina, goa Singha :(

Usch, hoppas hon kryar på sig!

*KL*

Har äntligen hittat ett foder katterna gillar, har haft problem att de inte verkar ha gillat allt de jag testat. Ätit(knappt) men inte mer än så, testa flera olika märken, både torr och blöt.

Tog en chansning och gick emot mina principer när det gäller kattmat, köpte Whiskas när jag handlade senast. Båda torr och blöt maten gick ner! :D
Blötmaten tog slut på en timme, ett normalt upplägg som brukar ligga kvar över 12 senare, torr och äcklig.
Skönt att äntligen hittat ett foder de gärna äter, jag ser hellre att mina katter äter med god aptit än att de knappt äter alls. Även fast det är ett skit foder :( Ända +et med Whiskas är priset :P

Hoppas nu att de inte tröttnar på detta fodret, blötmaten kan jag variera med Bozitas någon gång ibland som tur är. Dock inte varje dag.

Nu är vi hemma igen. Singha fick en spruta smärtstillande och vätska under huden. Om hon inte blir piggare så fick jag med antibiotikatabletter att ge. Fick även med näringspasta. Nu när vi kom hem åt hon frivilligt lite blötmat, så det borde ju vara ett bra tecken. Nu ska både hon och jag vila lite, jag har förstås sovit urdåligt inatt och har gråtit floder då jag varit övertygad att hon inte skulle klara sig. Nu känns det lite hoppfullare iaf.

Sa veterinären vad det kunde vara? Infektion?

Håller tummar och tår för en snabb återhämtning!

Om inte febern gått ner (hon låg på 40grader, ska tempa henne snart tänkte jag) så är det antagligen en infektion och då ska jag ge henne antibiotika. Annars då hon inte så mycket vad det kunde vara. Men Singha är ju ganska liten och tydligen kan de bli väldigt medtagna av narkosen ibland. De tycker dock att det är lite konstigt att det inte märktes ordentligt förrän en vecka efteråt. De hade haft en katt med liknande symtom som kom in fem dagar efter kastrering, den var lite bättre skick än singha och hade klarat sig.

Hon har ätit lite mer blötmat nu och jag har tvingat i henne lite näringspasta. Har mest legat i en bädd på toa, men nu har hon tagit sig till matsalen utanför och legat på mattan där och nyss satte hon sig upp och kika lite. Woho, nu äter hon tom torrfoder ser jag! Konstigt att hon inte kissat än dock. Dom tryckte ju i henne ganska bra med vätska.

Just de, hon ska få en dos smärtstillande varje morgon tom lördag också.

Den här lilla busen har både lyckats välta ut sin vattenskål OCH krascha ett glas fyllt med oboy rakt på vita mattan idag :cautious:

1621777_10151954309880969_1657934059_n.jpg

Jag tänkte höra om ni har något tips på "roliga" leksaker som de kan roa sig själva med? Hon är ganska kräsen och vill gärna att man springer runt i lägenheten med ett snöre, upp på kuddar, upp i sängen osv. Att leka själv är inte alls lika kul.

Tänkte om det kanske fanns någon anordning av något slag de tycker är extra kul att leka med ensamma? :D Vet ni något?

Självklart leker jag gärna med henne men när man verkligen måste plugga dagen innan tentan så vore det skönt om hon kunde roa sig själv lite ibland också ;)

Det är olika vad de gillar att leka med så vad som är engagerande nog att dra igång ensamlek är svårt att svara på. När mina är pestiga åker de batteridrivna leksakerna fram, under cover-mouse och fling-ama-string kanske kan vara en nödlösning? Har jag varit borta hela dagen kan mina få roa sig med nåt batteridrivet medan jag lagar mat, så får vi ro att laga och äta ifred.

*Kl*

Öh, jag har idag införskaffat en systemkamera - så jag tänkte att jag kanske skulle börja hänga lite mer här på kattforumet när jag ev kan ta lite vettiga bilder och allt.
Bjuder på denna bild på Sudden (som blir 10 år i år insåg jag precis!)

DSC_0057.jpg

*kl*
:eek::eek: Sabla katt som vill skrämma matte! :banghead:

Såret efter kastreringen har nämligen förändrats :nailbiting:
Förut liknade det verkligen en navel, men den kanske var svullen (i en vecka?) för idag så är huden mera slät men såret är annorlunda. Det är liksom klippt (med en såndär dekorationsax med taggar :p) i det översta hudlagret till ett litet hål och sen i det hålet så ser jag stygnen (vilket jag inte gjorde förut) i nästa hudlager. Så stygnen finns kvar och håller ihop det hela men det sticker upp en liten bit tråd och jag blir helt nipprig av tanken att hon kanske dragit i det och att bodyn kanske förlorat sin elasticitet för den täcker inte såret hela tiden längre (även blivit lite smutsig) eller så har svullnaden lagt sig och detta är heeelt naturligt och matte oroar sig bara i onödan ... :arghh:

*kl*
:Det är liksom klippt (med en såndär dekorationsax med taggar :p) i det översta hudlagret till ett litet hål och sen i det hålet så ser jag stygnen (vilket jag inte gjorde förut) i nästa hudlager. Så stygnen finns kvar och håller ihop det hela men det sticker upp en liten bit tråd och jag blir helt nipprig av tanken att hon kanske dragit i det och att bodyn kanske förlorat sin elasticitet för den täcker inte såret hela tiden längre (även blivit lite smutsig) eller så har svullnaden lagt sig och detta är heeelt naturligt och matte oroar sig bara i onödan ... :arghh:

Ser du stygnen hela vägen eller bara i "änden"? Någonstans måste ju tråden fästas, så att knuten sticker upp är helt i sin ordning. Är det en öppen glipa längs hela snittet hade jag ringt vet och rådfrågat. Något av stygnen kommer man ju se eftersom huden inte hålls ihop av sig självt, men såret ska inte glipa.

Ser du stygnen hela vägen eller bara i "änden"? Någonstans måste ju tråden fästas, så att knuten sticker upp är helt i sin ordning. Är det en öppen glipa längs hela snittet hade jag ringt vet och rådfrågat. Något av stygnen kommer man ju se eftersom huden inte hålls ihop av sig självt, men såret ska inte glipa.

Jag kunde se tre vita stygn och sen en vit/genomskinlig trådände sticka upp och glipan är inte vid stygnen, utan stygnen ligger liksom ett hudlager under öppningen/glipan :crazy:
Nu ligger jag dock på minusskalan hos henne också; fixade nämligen till en ny body, först var hon helt lyrisk över att hon fick slicka sig över kroppen igen men sen jamades och bets hon ömkligt och mycket missnöjt över att jag satte på den nya :meh:

Edit: Oj, hon är verkligen sur på mig :o hon låg snällt kvar i knäet när jag höll på med en ände av bodyn men hon var verkligen inte glad, försökte bita mig och lyckades en gång också men det var så mjukt så, jag har verkligen världens snällaste katt :love: (klösa hade hon absolut ingen tanke på; "försvara med klor? Va? Hur?" :D)

Senast ändrad:

Det är förmodligen ingen fara om det inte är väldigt irriterat eller ser ut som det blivit ett "färskt" sår, men ring vet och fråga. Som sagt, lite kan det ju öppna sig i själva huden eftersom stygnen ligger under.

Mina är likadana när det gäller protester. De kan morra, hota, tjura och verkar som världens farligaste katter men ingen av de tjuriga honorna har någonsin använt varken tänder eller klor som vapen ens när de varit riktigt pressade och/eller haft vrålont.

De fertila hanarna kan bita till i farten om något är riktigt jobbigt för dem men inte heller där är det tal om att bråka om något, utan det verkar som att det ligger ett reflexmässigt bitande när till hands i den testosteronstinna hjärnan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama