Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Hon åt typ bara 35% av vad hon brukar äta till middag :( och så går hon saakta, som en gammal tant, men mera sakta än med bodyn på så jag hoppas att det är ovanan utan body och att det ömmar just nu.

Den snabba undersökningen var iallafall gratis då det var ute i vänterummet, nu fan får jag hoppas att jag inte får äta upp mina ord som tackade nej till en mera noggrann undersökning :nailbiting:

Nämen. Det går säkert bra ska du se. Lo blev också lite svullen vi stygnen vilket tydligen är helt normalt. Singha var bra mycket mer svullen. Men ha lite koll allmäntillståndet bara. De tyckte det var bra sent att Singha blev dålig efter 6 dagar, så har det gått åtta-tio dagar redan är det säkert ingen fara med din.

Och Singha hälsar att hon mår mycket bättre nu.
DSC_17841_zps663714e3.jpg

De fick öppna upp henne i Jönköping och rensa ut lite och göra om, om jag förstått det hela rätt. Hon har nu nya stygn som ska sitta tio dagar och en dränageslang som ska sitta tre dagar. Går på smärtstillande och antibiotika. Är så pigg emellanåt att jag är orolig att hon ska slå i slangen, eller slå upp stygnen eller nått. Piggare än hon varit på länge i alla fall. Besöket skulle gå på runt 6-7 tusen. De gjorde en preliminär direktreglering (eftersom det var helg), så jag fick betala 2700. Får väl se om försäkringsbolaget säger nej, men tycker ändå att kliniken borde ha viss koll hur det brukar vara med ersättning. Men de sa inget om det. Är väl ingen katastrofhög summa heller, men slipper jag betala de så blir jag glad.

Åh vad skönt att hon mår bättre! :)

Här håller jag på att förgås i oro :crazy: Tempen var nyss 39,5 vilket är tydligen på gränsen, och hon känns varm. Mat är fortfarande sådär. Hon slickar sig och svansen piskar lite irriterat ibland men rör sig annars inte så mycket alls.

Grr, vill bara hoppa fram i tiden tills allt blir ok igen :arghh:

Förresten, får jag fråga hur såret på Singha såg ut innan ni åkte in igen?

Jag tror faktiskt att vi ska åka in igen snart :( hon är inte sig själv och känns varm.

Såret har hela tiden sett fint ut. Hon var inte märkbart svullen när jag åkte in med henne Första gången på onsdagen. Jag började märka att hon var ordentligt svullen torsdag kväll, då ringde jag och pratade med vet och började med antibiotikan.

Synd att du inte fick en ordentlig undersökning första gången! Du kan ju vara extra nojig som sagt nu när du läst om Singha, men bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.

Efter vi tog stygnen på fredag och det börja vara så var det ju meningen att vi bara skulle fortsätta med antibiotikan. Men jag tyckte det såg så hemskt ut på kvällen där och var helt förstörd för att hon var så slö, så det var verkligen tur att vi åkte in igen och vidare till Jönköping!

Ja, nu har vi åkt in en gång till och det känns faktiskt bättre! Nu var det en (två?) veterinär(er) som kollade henne, och de sa att hon verkade lite blåslagen runt såret. Det som var konstigt, enligt dem, var att hon har lite feber, är lite öm och lite av allt typ nu när det hade gått åtta-tio dagar. Men det kändes skönt att de också tyckte att det var konstigt och tog det på allvar!

Så nu fick vi lämna kvar henne där (de har en egen infektionsavdelning så det känns ju betryggande också) så ska de ta blodprover och göra ett ultraljud för att kolla att det inte är någon infektion någonstans.

Imorgon får vi höra hur det blev och jag hoppas innerligt att det är något "enkelt"!

(För övrigt så är det första natten utan henne sen jag köpte henne ... saknad!)

Nämen, så det var nått fel ändå. Tur ni åkte in då, och det måste ju kännas tryggt att hon är inne nu så de har koll på henne. Men förstår att du är orolig.

Vilken otur vi har här!

Håller tummarna!

Eller något konstigt var det iallafall, känns skönt iallafall att de verkligen kollar nu att det inte är någon infektion. I bästa fall så önskar jag mig ingen infektion men lite antibiotika för säkerhets skull som gör henne till precis som vanligt :nailbiting:

Ja verkligen, när jag var inne så sa de att det var väldigt ovanligt med komplikationer efter kastreringar. Jojo, tänkte jag, två stycken på samma gång på samma forum verkar ju ovanligt :meh::p

Angående försäkringen så får jag tacka dig som fick mig att komma ihåg det! :D Frågade nämligen och de sa mot en avgift på 170 spänn så tog de hand om all kontakt med försäkringsbolaget, skönt tyckte jag!

Håller tummarna för att Singha håller sig frisk nu!

De ringde och det visade sig att det var en liten vätskeansamling vid såret, så de ska gå in och suga ut lite och se om det är något var i det, sen blir det dräneringsslang. Stackarn hade fått lite högre feber idag också så hon får kanske stanna till imorgon för att se om febern går ned :cry: men hon har iallafall fått antibiotika och det känns ju bra att hon är någonstans där de vet vad de gör. Men det gör ont ändå, vill ju vara där med henne :(

Hoppas allt går bra.

*Kl*

Jag fick inte ut det här på försäkringen. Blev en väldigt dyr kastrering :(

Usch, nu blir jag nästan förbannad på veterinären vi var hos när vi kastrerade Alice :mad: Kommer nog inte att åka dit igen!

För de öppnade lilla gumman och upptäckte att hon hade var i operationssåret :cry: Tursamt nog så är bukhinnan oskadd och de tog bort allt, spolade rent och har satt ett dräneringsrör. Men det var alltså inte i "översta hudlagret" som jag tyckte att det hade blivit en glipa i för ett par dagar sen, utan under stygnen om jag uppfattade det rätt.

Och vette sjutton när varet bildades, det var ju åtta-tio dagar sen operationen :( Kommer i fortsättningen att åka dit! Men hoppas att det inte behövs på läänge.

Nu stannar hon iallafall där en natt till med dropp så kan hon kanske få ta igen sig bättre och så får jag äntligen se henne igen imorgon :love:

Är hon inne på den kliniken som kastrerade henne? Eller vårdas hon på en annan nu?

Står ditt försäkringsbolag för komplikationerna?

Nej, skulle inte vilja åka in dit igen :mad: Hon är på ett större djursjukhus som t.o.m har en egen infektionsavdelning, känns mycket tryggare.

Jag vet inte ännu, djursjukhuset skulle stå för all kontakt med försäkringsbolaget så vi får väl se när vi åker dit imorgon.

Nu är äntligen lilla älsklingen hemma igen!
Hon är mycket piggare och blev kelgalen när hon kom hem :love: Dräneringsröret tas bort på fredag och stygnen på måndag, hoppas att hon äntligen får bli riktigt frisk! Hon hade ätit på djursjukhuset med tratten på sig så vi hoppas att hon lär sig här hemma också, tips mottages tacksamt.

Angående försäkringen (som du tove undrade över) så hade vi antingen väldig tur eller snällt försäkringsbolag! Summan slutade på 12.000 :nailbiting: men försäkringsbolaget betalade drygt 9000 spänn så jag behövde "bara" betala drygt 3000 kr. Såå värt att låta djursjukhuset sköta kontakten med försäkringsbolaget!

Vad skönt att det gått bra :)

Jag har bytt matskålar nu när mina har tratt. Skålarna måste vara små i omkrets så de lätt bara kan trä tratten över. Och gärna lite höga och välfyllda, annars tar ju tratten i marken och de kommer inte åt.

Vad skönt att du fick ut ersättning, speciellt när summan blev så hög. Får man fråga vad du har för bolag? Du kanske kan höra med kliniken du kastrerade på om de kan stå för självrisken? Speciellt om det var där du var när du fick Alice undersökt i väntrummet och de sa att de såg fint ut?

Var och tog ut dränage slangen idag, i Falköping där hon kastrerades. Blev förvånad hur lång slangen var :o.

De blev förvånade att jag inte hade fått ut ersättning. Inget de varit med om förut. De finns ju så mycket fördelar med kastrering och så sällan det blir komplikationer, så de tyckte att det var konstigt att bolaget inte ersätter. Men som sagt, de ska kolla upp om de kan ersätta mig något. Jag håller tummarna, men vågar inte vara för hoppfull.

Ja verkligen, och det märks att hon har saknat oss. Hon hälsade ordentligt på alla när vi kom hem och nu har hon hela kvällen legat i mitt knä :love:

Hmm, knepigt det där med skålar. Jag har använt hela tiden en liten som borde räcka in i trattens omkrets och den är välfylld nu men den är väldigt låg dock. Om man vill ha en hög så verkar de för stora :meh: Kanske en vanlig skål är bättre?

Det är Agria jag har :) Men nej, det var kliniken som tog bort allt var som också sa i vänterummet att allt såg ok ut, men de erbjöd ju oss en undersökning om vi ville. Så jag känner att det inte riktigt är värt det.
Men de har tagit en odling på varet i såret och vi ska få provsvar när vi kommer tillbaka för att ta bort dräneringsröret eller stygnen, får väl se vad det säger. För om det är något som kliniken som kastrerade henne har gjort som fick henne att få en infektion så får jag kontakta dem :mad:

Hoppas att du får någon slags ersättning! Även om kattens hälsa är såklart viktigast så svider det ju i plånboken.

Penicillin pastan är blä, och så skriver de att det ska smaka lever men det luktar sannerligen inte som det :yuck: och det ger jag henne två gånger om dagen :meh:
Smärtmedicinen jobbig men mera ok att svälja än pastan iallafall.
Rena såret är okej så länge hon accepterar det :P
Dränet verkar funka, hittar små fläckar av urk på mina lakan där hon legat.
Febern verkar ha försvunnit, hann visserligen inte vänta på att termometern skulle tolka klart (Alice var förvånansvärt mera accepterande när hon låg i mitt knä i feber innan hon opererades :angel:) men den visade 38,2-3 så även om den hade kunnat höjas ett par decimaler till så hade det inte varit någon feber ändå :)

Ändå blir jag lite nervös när jag ser på såret, det är en liten bulle under röret (iallafall bra mindre än den när vi åkte in med henne första gången) men hoppas på att dräneringen och penicillinet funkar som de ska även i fortsättningen. Vi åker ändå in igen på fredag för att ta bort röret, får se vad de säger då.

För jag tänker inte acceptera att hon kan tänkas vara tvungen att opereras en gång till :mad: vi ska minsann bli friska! För att jag säger det! :p

Senast ändrad:

Lite svullnad med dränageslang är normalt sa min vet, och Singha var.också lite svullen när hon hade slangen :)

Ja, det förstår jag. Bullen verkar iallafall lite mindre idag, normal svullnad mest men på en sida av dränageslangen är det en uppstickande "kula" som är lite hårdare men det går att trycka lite försiktigt på den utan att hon piper till av smärta iallafall. Hoppas på att det är lite var som går ut snart som det har gjort med resten av bullen.

Hur mår Singha nu då? :)

Singha mår fin fint, full med bus! Har slutat med smärtstillande nu och går bara på antibiotikan, och det funkar fint :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama