Snacktråd katt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd katt

Mysigt!

Någon mer än mig som har en katt som har en riktigt blöt näsa?:D Min ena, Anton, lämnar en liten blöt fläck efter sig när han nosat på mig.:D

För att inte ta över en tråd till (:o) så tänkte jag att jag kunde skriva in mitt svar på din bild av Singhas operationssår här istället :angel:

Hmmmmmm... Intressant att jämföra.
Ditt operationssår är bra större, dvs längre, än den på min lilla som är till storleken av kanske den andra knogen på pekfingret (kan inte jämföra på något bättre vis :p). Och det syns inget av stygnen på min, man kan nästan bara känna av änderna på tråden om man har fingret över ena änden. Begriper inte hur de ska kunna klippa bort stygnen? :confused:

Jag försökte precis tvätta då lite blod kommer ut och fastnar på sidorna. Fokuserade igår på varet som stack upp från såret och nu försökte jag ta bort allt gammalt blod. Gick okej först vid sidorna där det mesta är nu borta, men sen tröttnade hon eller så gjorde det lite ont då sidorna kanske drogs lite isär av tvätten, det blev lite färskt rött synligt.

Försökte nämligen torka under där dräneringshålet hade varit och där stygnen är. Hjälp, det gick inget vidare :crazy: Upptäckte att lite pälsstrån hade fastnat (i kladdet av gammalt blod eller stygnen vet jag inte) men de gick inte bort och hon ville då inte låta mig fortsätta försöka få bort det gamla blodet. Och som ni vet så är det inte lätt att försöka övertala en sprattlande katt att hålla sig kvar på rygg :meh:

Såå ... små pälsstrån (typ som underull) som fastnat i sår/stygn/gammalt blod som katten protesterar om man försöker försiktigt dra i dem. Vad gör man?? :crazy:

*kl på mig själv*

Eftersöker tips!
Min katt har ju tratt på sig nu och äter penicillin men det är en slags pasta som hamnar ibland lite utanför munnen och det hamnar oundvikligen i hennes päls som då blir väldigt fet/stripig/konstig. Jag tar bort tratten en gång om dagen så hon får slicka sig och vi kan tvätta tratten, igår tog jag också vatten i händerna för att försöka tvätta hennes päls lite. Hon tyckte faktiskt att det var skönt då jag kliade henne samtidigt, men dock så gick det inte bort :( det fortsatte vara stripigt/konstigt och det blev nästan inte torrt heller.

Kan jag ta lite vanlig såpa i händerna och tvätta hennes päls där runt halsen? Hjälper det? Eller ska jag vänta tills operationssåret läkt och då köpa "riktigt" kattschampo och tvätta hela henne?

Japp! Det fungerar hur bra som helst. Det rengör utan att pälsen blir jätteblöt, och Kakan hatar det :angel: (hon får skylla sig själv när hon inte tvättar sig på ryggen för egen maskin)

Jag hade inte använt såpa. Om du inte har något milt kattschampo så ta lite lactacyd i vatten och ta en tvättlapp eller en handduk som du doppar där i och sedan gnuggar där pälsen har blivit stripig och fet. Om du inte tar mer än max 1 del lactacyd och 9 delar vatten så behöver det inte sköljas bort efteråt. Det räcker med några droppar lactacyd i en skål med ljummet vatten så brukar det gå bort.

Hmm, tack för era tips! Men tror att jag hellre väntar tills såret är läkt och köper ett kattschampo för att inte sabba något nu :p

*kl*
Borstade henne nyss med en stålkam när hon ändå höll på att slicka sig. Då la hon sig på rygg i mitt knä så jag kunde inte låta bli att försöka rena såret lite till :o Men det gick bra! Kunde ta bort mera av det gamla blodet, och dessutom lite av håret som hade fastnat på en sida. Det kunde jag t.o.m sträcka upp lite åt sidan från ena stygnens ände så jag kunde försiktigt klippa bort lite av det längsta av håret och undvika stygnen. Allt är inte borta men nu är det iallafall mindre chans att det vika sig ned in i såret :) Nu är det bara ett litet rosa streck på magen.
Det märktes att hon gillade bättre att bli ompysslad där utan tratten också, det får nog i fortsättningen ingå i rutinen efter tvätten av tratten :love:

Ursäkta för mina kanske onödiga långa inlägg om detta men blir så glad när det verkar bli bättre! :)

Såklart man blir glad när det verkar bli bättre! Ens katter är ju som ens barn, eller hur? :D

KL

Själv fortsätter jag jakten på den perfekta kattsanden. Testade senast en som heter Cat and Clean, som verkade billig och bra men är heeeeelt värdelös. Stinker kattlåda i hela lägenheten just nu :wtf: och den dammar som bara den! Den ska kastas nu i alla fall. Funderar på att bara köra på Pussi helt enkelt, eller gå över till Ever Clean och ge upp hoppet om att hitta en sand som är både bra och billig. Synd att Pussi inte går att få hem till dörren bara.

Är det någon här som testat att blanda olika sandsorter? Funderar som sagt på att gå tillbaka till Ever Clean men dryga ut med Pussi för att spara lite pengar.

En av mina har också jätteblöt näsa. Dessutom älskar hon att gnugga näsan mot exempelvis fingret. Jag tycker det är mysigt med kalla, blöta nosar :)

Såklart man blir glad när det verkar bli bättre! Ens katter är ju som ens barn, eller hur? :D

KL

Själv fortsätter jag jakten på den perfekta kattsanden. Testade senast en som heter Cat and Clean, som verkade billig och bra men är heeeeelt värdelös. Stinker kattlåda i hela lägenheten just nu :wtf: och den dammar som bara den! Den ska kastas nu i alla fall. Funderar på att bara köra på Pussi helt enkelt, eller gå över till Ever Clean och ge upp hoppet om att hitta en sand som är både bra och billig. Synd att Pussi inte går att få hem till dörren bara.

Är det någon här som testat att blanda olika sandsorter? Funderar som sagt på att gå tillbaka till Ever Clean men dryga ut med Pussi för att spara lite pengar.

Kommer inte ihåg men har du testat Arken Zoos egna sand Smily Cat? Jag tycker den är bättre än EC och är man med i deras klubb har de ofta extrapris på den.

Jag använder Extreme Classic som är likvärdig med Ever Clean men billigare. Jag brukar blanda ibland. När det är något erbjudande på ex. EverClean händer det att jag köper hem och blandar, inga problem.:)

Nästa gång katten behöver antibiotika så ber du om tabletterna istället för pastan så blir allt så mycket lättare.

Mvh Karinstarin
som sist hon var på Blå Stjärnan fick en prisuppgift som löd: Ja det här kommer att kosta ungefär lika mycket som förra gången du var här.

Testa våtservetter! Helst oparfymerade sådana

Köpte oparfymerade våtservetter på apoteket idag, men när jag kom hem och öppnade ett så stank det av alkohol, det fick mig att hosta! :crazy: Kanske du menade en annan typ av våtservetter?
Tog istället en droppe av mammas hårschampo :angel: kanske hjälpte inte så mycket men tror att det var bättre än att ta våtservetten.

Nästa gång katten behöver antibiotika så ber du om tabletterna istället för pastan så blir allt så mycket lättare.

Njaaa... Är inte helt säker, har försökt ge en ovillig katt tabletter förr :p Föredrar nog pastan, den slickar de åtminstone i sig när den sitter runt munnen.

*halv-kl*
Hon fick sin sista medicinering av penicillinet ikväll! :banana:
Och hon har blivit mycket mera sig själv de senaste dagarna, busigare, försöker att leka med tratten på sig och dessutom sprungit hit och dit lite :love:

Vad dumt!
Jag har köpt mina på typ ica/coop, på babyavdelningen brukar det finnas storpack med våtservetter som är oparfymerade och inte stinker alkohol (och kostar inte många kronor). Användbart till massa saker utöver kattpäls :D

*kl*

Isola vill gosa - hon pratar.
Isola vill ut - hon pratar.
Isola vill att man ska vakna - hon pratar.
Isola vill att man ska borsta henne - hon pratar.
Isola vill leka - hon pratar.
Isola tigger skinka vid diskbänken - hon pratar.
Isola vill hoppa upp i knät - hon pratar.
Isola påpekar att en dörr är stängd - hon pratar.
Isola vill ha mat - hon sitter knäpptyst och stirrar på skålen tills någon råkar se henne...

O_o

Nåja, det var iallafall inte jättedyrt :meh: Men nu köper jag inte nåt mer utan tar kattschampot så snart jag kan, iallafall om det fortfarande är fett efter hon fått slippa tratten ett tag.

Tassetass: :rofl: De är lite obegripliga ibland de där små monstren :D Min har fått för sig att sträcka sig med klorna ute på mina ben, lite sådär nonchalant typ "va? nä jag bara sträckte mig, men du nu när du ändå tittar på mig..", när hon vill få lite uppmärksamhet för något :meh:

Socker, när han är riktigt fräck, kan börja klösa klorna på mina ben.:cautious: Dessutom tycker han inte om när jag sitter längre stunder vid datorn. Då kan han komma och sätta sig bredvid och lägga upp en tass eller två lite försiktigt på låret och titta lite sorgset på mig.:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 396
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 174
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej! Sålde en katt. Haft magsår kring den där katten. Han ville inte vara innekatt. Såldes till någon som verkade vara en väldig...
Svar
7
· Visningar
1 930
Senast: Sparksfly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama