Snacktråd för oss som planerar debut 2010

Sv: Snacktråd för oss som planerar debut 2010

*kl*

Nu har jag&hästen varit i Trossnäs och ridit vår andra 90-klass.
Dressyren gick SKIT rent ut sagt, hästen var tokspänd på första halvan av framridningen, gick sedan rätt trevligt en stund men väl inne på banan var hon extremt spänd och svårpåverkad och skvatt till för minsta grej.. suck. Tror jag fick de sämsta % jag fått någonsin, fast det var ändå 1 % mer än jag gissade när jag red ut från banan :angel:
Domaren kommenterade det som 'väl mycket bjudning' - nähä? =S

Hoppningen gick bra. Banan var katastrofalt geggig och djup men vi tog oss runt med endast ett pet och det kändes som det berodde på underlaget i kombinationen och med tanke på det får man vara nöjd med endast ett pet faktiskt.

Terrängen gick SUPER! Min kära häst bara susade runt och hoppade alla hinder utan problem. Det var jätteroligt :D
Så om någon var där och hörde någon tjoa om Världens Bästa Häst så var det jag :o

29334_423232095947_789510947_5293768_2225860_n.jpg

29334_423234840947_789510947_5293851_7418614_n.jpg

29334_423236225947_789510947_5293897_8166064_n.jpg

29334_423236270947_789510947_5293899_5339507_n.jpg

Så nu ska jag ägna mig åt att 'miljöträna' min häst tror jag. Dressyrträning på alla utebanor jag kan hitta i området eller något, så kanske hon slutar att vara fokuserad på allt runtomkring...

kl

Nu tar jag mod till mig och ansluter till denna tråden! Har varit sugen på ft så himla länge nu, och till hösten ska det banne mig bli debut! :D

Kort presentation av mig & pålle:

Jag: 19 år iår, ridit 13 år, kört ponnytrav i 5 år, och de sista åren har jag tävlat hoppning & dressyr, tränat lite terräng :)
Pålle: Fuxsto född 02, okänd stam. Sägs att det finns Weltmeyer i henne, men för mig spelar det ingen roll ;)

30778159.jpg

30778163.jpg

30630627.jpg

litet filmklipp från hoppträning:
http://www.youtube.com/watch?v=b7-EeEPnGP4

Mål: Debutera på fälttävlansbanan den 12 september på Udden
Just nu: I helgen var jag ute på tävling för första gången med henne! Hoppade en 90, felfritt :) Den 27 maj ska vi testa terräng för första gången för Sofia Andler, ska bli så spännande! :D

Inte direkt debut, men kanske comeback ;)

Efter ett desperat terrängsug hamnade vi på Trossnäs och blev lite tävligssugna igen.. Så nu funderar vi på att göra entre på Trossnäs`midsommartävling i 0.90 :o Satsar på att FT kortet går i box 9 juni, och att häst e samarbetsvillig på banhoppning :p
Tävlade i Norge tidigare, men gjorde sista tävlingen för 3 år sen..
Så såg det ut på träning då;

september07029.jpg

september07039.jpg

september07015.jpg

Vad trevligt med flera nya här!:)

Själv har jag o Lilla Bruna gjort debut på hoppbanan idag! Hoppade jättehögt...60 o 70 cm!:D Gick helt ok med något riv på vägen men Pållan var "på" o ville hela tiden o kunde hålla galoppen, de ni!:banana:

Betraktar dom andra:
30983209.jpg

Hoppar 70:

30983206.jpg

30983207.jpg

Å film på 60:

http://www.youtube.com/watch?v=uwiUiuhn76s

Javisst är hon! Har definitivt växt ifrån epitet Åsnetravare...:d

Hon har gått från det här:

30242575.jpg

Till det här:

30983209.jpg

på 4 månader...:love: Och har hittills inte sagt nej till nåt som jag föreslår så jag är väl rätt nöjd med min lilla räddningsaktion!:banana:

Jösses! :bow: Får man fråga hur det kom sig att du tog dig an detta projektet? Och hur tänker du ang hållbarhet - vad har hon gjort innan?

nåååå, vilken fin pålla du har! :love: jättefint jobb du gör med henne :bow:

*delvis kl*

jag har varit sjuk om vartannat så har inte kunnat träna ordentligt, men chansade o träningstävlade i helgen. hoppade 70 o 90 cm, pållen kändes super på framridningen. :love: men tyvärr orkade jag inte mer än så, så själva rundorna fick pållen kämpa mest själv.. det gick bra i 70 cm, men i 90 cm så ville inte pållen köra solo så vi vägrade ut oss. jag är ändå så nöjd med min pålle som ställer upp för mig! :love:

_CIMG0435.jpg

fick sedan kräksjuka o är fortfarande inte bra i magen :( så tröttsamt att inte känna sig frisk. känner mig så peppad att träna o tävla!

nu satsar jag på att vara frisk så jag kan vara med på terrängträning den 1 juni på Runsten :love:

Duktiga lilla Majken :love: :bow: Måste vara jätteroligt att ha fått tag på en 4-årig läromästare :p

satt och tittade lite här och då dök det upp ngt som är nytt för mig.. Måste man vet besikta innan hoppningen?
I Norge gör vi det innan terrängen, så reagerade på den - glad för svar :)

Jösses! :bow: Får man fråga hur det kom sig att du tog dig an detta projektet? Och hur tänker du ang hållbarhet - vad har hon gjort innan?

Hon är uppfödd på lösdrift och har inte varit undernärd en längre tid utan uppfödaren hade till slut för många hästar o hade inte råd så han fick djurförbud. Så hållbarheten är nog bättre än för de flesta med tanke på hur mycket hon rört på sig i stora hagar.

Att jag tog mig an henne beror på att min sambo lessnade på att jag var så sur när jag bara pluggade o inte hade min älskade Grå hemma längre!:devil: så när jag såg miniannonsen så sa han genast: Åk o köp den om den har 4 ben o svans!:D

Men det gjorde jag inte....hon var så ful att jag åkte därifrån men 1 km senare hade jag så dåligt samvete för att lämna henne där så jag ringde o köpte henne! Hämtade henne dagen efter o hon gick rätt på transporten...:cool: Har gått från klarhet till klarhet sen dess!:bump:

Man veterinär besiktar enligt vad som står på meddelande till ryttare. Mest vanligt är att det står att den ska vara gjord innan hoppningen.

Stackars dig! Hoppas nu du mår bättre, ser iaf jättekäck ut på bilden!

Hon är uppfödd på lösdrift och har inte varit undernärd en längre tid utan uppfödaren hade till slut för många hästar o hade inte råd så han fick djurförbud. Så hållbarheten är nog bättre än för de flesta med tanke på hur mycket hon rört på sig i stora hagar.

Att jag tog mig an henne beror på att min sambo lessnade på att jag var så sur när jag bara pluggade o inte hade min älskade Grå hemma längre!:devil: så när jag såg miniannonsen så sa han genast: Åk o köp den om den har 4 ben o svans!:D

Men det gjorde jag inte....hon var så ful att jag åkte därifrån men 1 km senare hade jag så dåligt samvete för att lämna henne där så jag ringde o köpte henne! Hämtade henne dagen efter o hon gick rätt på transporten...:cool: Har gått från klarhet till klarhet sen dess!:bump:

Vilken härlig story trots allt! Låter ju jättebra :laugh:

Tror dessutom jag ska länka ditt inlägg till pojkvännen som frågat om jag måste ha med mig hästen ner till Skåne och om jag måste ha eget stall :angel:

Vilken härlig story trots allt! Låter ju jättebra :laugh:

Tror dessutom jag ska länka ditt inlägg till pojkvännen som frågat om jag måste ha med mig hästen ner till Skåne och om jag måste ha eget stall :angel:

:rofl::rofl::rofl: Ja o normalt sett så gillar han inte ens mina hästar.....:D

Nu behöver jag lite hjälp av er som tävlat innan!!!
Står att man skall vetrinärbesikta innan hopp-provet, kan man göra det innan dressyren eller skall man göra det mellan dressyren och hoppningen???
Hur tidigt innan er dressyrstart brukar ni vara på plats?
Visning av terrängbanan hur går den till?

Senast ändrad:

Jag har besiktigat före dressyren båda gångerna jag ridit.

Jag vill vara på plats ca 1,5 h innan dressyrstarten helst. Då hinner man besiktiga och sen rida fram till dressyren.

Visning av terrängbanan går ut på att man går med en person som helt enkelt talar om vad man bör tänka på längs banan. Det är bra för det kan vara grejer som man inte tänker på själv.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 733
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: kma
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 256
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Misstänker att det finns fler här som är aktiva på klubbar runt om i Sverige. Jag är nyfiken på era klubbar, vad ni testat, löst och...
Svar
4
· Visningar
698
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod