Tack.
De räknas sannolikt in bland växttråd också. Vegetabiliskt proteinextrakt är inte 100% protein utan vegetabiliska råvaror med en proteinhalt på över 50% (i torrsubstans). Man får mao med sig kolhydrater också, iaf i de flesta fall. Att man väljer vegetabiliskt proteinextrakt före t.ex. spannmål är dock för att man på ett billigare sätt kan höjda proteinhalten i fodret.
På andra plats i kombination med den lägre fetthalten. De köttråvaror som används i djurfoder har sällan en låg fetthalt. Magra köttråvaror är typiskt sett "fina" köttråvaror som säljs som humanföda. Därför kan man misstänka att foder med låg fetthalt innehåller mindre kött än foder med högre fetthalt (generellt, inte alltid). MJAU har spannmål som andra ingrediens, men fetthalten är mycket högre och spannmål är inte särskilt fett. Ju mer spannmål, ju lägre fetthalt.
0,3% är bara fiberhalten. Inte den totala halten spannmål. Olika typer av spannmål innehåller olika mycket fibrer. En liten del av proteinet kommer från spannmål också, det följer även med en del stärkelse. Spannmål oavsett sort innehåller dock inte lika mycket protein som vegetabiliskt proteinextrakt så andelen animaliskt protein är sannolikt högre i MJAU än i Gourmet.
Jag förstår tveksamheten, men lite sockerkulör kan innebära mindre socker än andra foder som innehåller spannmål. Allt är relativt. Man måste alltid väga för- mot nackdelar.
Jag vet att fisken i djurfoder ska hålla "humankvalitet" men jag har också erfarenhet av katter som kliar sig av blötmat med fisk i, men inte av fiskfria varianter eller av färsk fisk så min erfarenhet är att man kanske ska vara lite försiktig med fisk i kommersiell kattmat. Har man en katt som äter mat med fisk i utan problem kan man självklart fortsätta ge det.