Mjau skriver rakt ut att det innehåller spannmål medan gourmet skriver vegetabiliska proteinextrakt, vilket jag antar är typ samma sak?
Spannmål är spannmål i sin helhet. Vegetabiliskt proteinextrakt är vegetabiliskt protein dvs. man använder vegetabiliskt protein för att det 1. är billigare 2. ger en snyggare proteinhalt på förpackningen.
Nu när jag läser noggrannare så ser jag att Gourmet innehåller fisk och socker! Speciellt det sista reagerar jag på, det är ju anledningen till att jag undviker de vanligare blötfodren. Typiskt, nu när jag köpt flera påsar![]()
Det är oftast sockerkulör som hamnar som "socker" i innehållsförteckningen. Halten är försumbar och man tillsätter det för att vi ägare ska tycka att maten ser godare ut. Onödigt, ja. Skadligt, antagligen inte. Vad gäller fisk har jag personligen inga problem med att ge fisk som så (men mina katter får bara färsk fisk av hög kvalité). Däremot finns det risk för histaminbildning om man använder sämre råvaror och det i sig kan orsaka allergiliknande reaktioner. Vad för kvalité fisken i de olika kommersiella fodren har vågar jag inte säga.
Ifall någon är intresserad:
Mjau, folieburk:
Sammansättning: kött (varav kyckling 5%), spannmål, mineralämnen, inulin (0,1%). Plus tillsatser.
Analytiska beståndsdelar: Protein 9,5%, fettinnehåll 5%, växttråd (spannmål?) 0,3%, råaska 2%, vatten 83%. 300kJ/100g.
Låter det likadant innehåll som de i tetror och plåtburkar?
Snarlikt skulle jag säga. Spannmål har antagligen använts som fiberkälla. I Bozita skriver de ut beta-glukaner (fibrer), men det kan lika gärna anges som spannmål.
Gourmet:
Sammansättning: Kött (varav kyckling 4%), vegetabiliska proteinextrakt, fisk och fiskprodukter, mineraler, socker (). Tillsatser.
Analytiska beståndsdelar: Vattenhalt 79%, protein 14%, fett 2,5%, råaska 2,2%, växttråd/fiber (spannmål?) 0,5%.
Intressant. Nu såg jag också skillnaden på andelarna protein och fett. Det är mera protein och mindre fett i gourmet - det talar väl till deras fördel?
Men å andra sidan innehåller de socker.
Växttråden kommer antagligen från det vegetabiliska växtextraktet då det inte är rent vegetabiliskt protein. Med tanke på den relativt låga fetthalten och för att vegetabiliskt växtextrakt är andra ingrediens skulle jag gissa att en betydande del av fodret består av vegetabiliskt växtextrakt. Jag skulle därför inte påstå att den högre proteinhalten och lägre fetthalten talar till fodrets fördel.
Min bedömning är nog ändå att MJAU vinner i längden. Hög kötthalt (huvudsakligen svenskt kött) och de mixtrar inte med vegetabiliskt växtextrakt för att "lura" konsumenten. Lite spannmål, ja men det handlar antagligen inte så mycket om att sänka produktionskostnaden utan mer om att få in en fiberkälla och kanske binda vätskan i maten. Katter är väldigt kinkiga med konsistens.