Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kallt som f-n. Darrig och matt kommer lite jobbgnäll från mig nu. Prepare yourself.

Var iväg på vaccination (av mig själv) i tisdags och har legat febrig och svettig hela natten till idag. Finaste snällaste gulle-Brunetten tog på sig ansvaret att se till min hälsa, och snarkare som en varm utdragen kattlimpa längs med ryggen på mig 8 timmar i sträck. Tyckte att hon var exeptionellt fantastisk där jag låg och tänkte på mitt lidande under nattens mörka timmar.

När morgonen nalkades kom Skönhetsmissen och bytte av. Brunetten som haft nattjouren fick äta frukost och lägga sig i garderoben medan Skönhetsmissen tog på sig att stjäla ost, kuttra och sköta morgonjouren så att jag kom iväg till jobbet.

Varför slösa en hel karensdag med pengar som kan spenderas på tonfisk och räkor i sås? Iväg med dig!

Luna är så duktig med sin antibiotika. :love: Både hon och jag tycker att det är pest och pina med den, men det måste göras. Även om hon tycker att det är fruktansvärt så stretar hon inte mycket och väntar ändå tålmodigt på sin matte (även om fröken ibland "råkar" spotta ut pastan). Vi är ju inne i en lång behandlingsperiod, då det inte räckte med en veckas behandling för att bli av med UVIn. Nu har vi bara 9 dagar kvar innan vi förhoppningsvis är klara. :bump:

Luna är så duktig med sin antibiotika. :love: Både hon och jag tycker att det är pest och pina med den, men det måste göras. Även om hon tycker att det är fruktansvärt så stretar hon inte mycket och väntar ändå tålmodigt på sin matte (även om fröken ibland "råkar" spotta ut pastan). Vi är ju inne i en lång behandlingsperiod, då det inte räckte med en veckas behandling för att bli av med UVIn. Nu har vi bara 9 dagar kvar innan vi förhoppningsvis är klara. :bump:
Den där pastan har aldrig fungerat för mig att ge. Katterna hatar den. Numera brukar jag fråga efter en annan sort och har då fått tabletter istället. Mina är mycket lätta att ge tabletter. Eftersom hon inte svarade på första behandlingen med pasta, varför valde man inte att prova en annan sorts antibiotika?

Hoppas behandlingen går bra nu i alla fall så att Luna kan bli frisk från sin UVI! :)

Satt precis och studerade när Pälsfröken försöker peta ner saker från hallskänken och flinar.
Fullt kämpandes och helt koncentrerad på sin idé på att hjälpa till och städa inser hon att hon är studerad, tittar på mig jamar oskyldigt och går diskret därifrån och ser såå oskyldig ut.
Lite taskigt tycker jag för jag hade velat se hennes förvånade min när hon får plastbiten (antihalkgrej/sån man har i kökslådor vad det nu heter? ) farandes ner garanterat i skallen men nehepps får bli en annan gång då.
Hade inga prylar låg där så inget att plocka reda på.

Den där pastan har aldrig fungerat för mig att ge. Katterna hatar den. Numera brukar jag fråga efter en annan sort och har då fått tabletter istället. Mina är mycket lätta att ge tabletter. Eftersom hon inte svarade på första behandlingen med pasta, varför valde man inte att prova en annan sorts antibiotika?

Hoppas behandlingen går bra nu i alla fall så att Luna kan bli frisk från sin UVI! :)
Luna hade en oturlig upplevelse med tablett en gång (Buster tablettingivare var inte hennes grej), och sedan dess får hon panik om hon tror att hon ska utsättas för samma situation igen.

Hon har e-coli i sin urin, vilket tydligen ofta kan innebära långa behandlingsperioder. Veterinärerna på stället där hon ultraljudades på samt där blodprover togs menade att denna antibiotika skulle vara en av de bättre för hennes situation, så vi bestämde att vi skulle fortsätta med den ett tag till. Vi har ju återbesök den 27 (med UL och blodprover igen), så skulle det visa sig att kuren måste förlängas så måste vi eventuellt också byta antibiotika.

Tack, det hoppas jag med!

Luna hade en oturlig upplevelse med tablett en gång (Buster tablettingivare var inte hennes grej), och sedan dess får hon panik om hon tror att hon ska utsättas för samma situation igen.

Hon har e-coli i sin urin, vilket tydligen ofta kan innebära långa behandlingsperioder. Veterinärerna på stället där hon ultraljudades på samt där blodprover togs menade att denna antibiotika skulle vara en av de bättre för hennes situation, så vi bestämde att vi skulle fortsätta med den ett tag till. Vi har ju återbesök den 27 (med UL och blodprover igen), så skulle det visa sig att kuren måste förlängas så måste vi eventuellt också byta antibiotika.

Då förstör jag! Stackars liten. Mina ger jag med fingret. Förr hade jag tablettgivare men jag tyckte den var lite obehaglig för det kändes som man kunde trycka ned den så långt. Efter jag började ge med fingret istället har det varit väldigt odramatiskt.

Men hoppas att medicinen biter nu då så ni slipper byta och krångla med ev tabletter :).

+ @Marty
Sixten fick flytande sista gången vi var inne, sån sort som man även ger till barn. Jag minns den med fasa från barndomen :p Då hade vi kört två kurer med pasta(Vetrimoxin kanske?) innan och veterinären tyckte det var dags att prova nåt annat. Så himla smidigt, var inte alls lika stor volym han behövde ha och den rann ner väldigt odramatiskt. Om jag bara kan komma på vad den heter så ska jag be om den direkt nästa gång.

Jag har alltid tabletter mycket odramatiskt. Stadigt tag i nackskinnet. Öppna munnen med tumme och pekfinger. In med tabletten. Stäng munnen och dra med pekfingret några gångar längs med strupen. Håll koll i ngn minut så att Nikita inte spottar ut tabletten igen. Färdigt. :up:

När man undrar vart katten tagit vägen och sen lyssnar noga och hör ett krafsade från en garderob man INTE varit i - med skjutdörrar - som damen tydligen varit ordentlig och stängt efter sig när hon gått in där. Hur hon nu lyckades :confused:
Men å andra sidan anklagade jag min man för att ha dragit ut alla lådor häromdagen i den öppna garderoben innan han gått till jobbet och han påstår att det inte var han :rofl:
Vi har fått en garderobskisse :D
Hon drar ut lådorna och använder som trappa för att komma så högt upp som möjligt.

Funderade för en liten stund sedan varför det luktade kattlåda i vardagsrummet och varför i hoppsan Pälsfröken var så bekymrad tills hon tappade något från pälsen bak mitt på golvet.
Mäkta generad och allmänt jobbigt läge tyckte hon.
Det är inte lätt ibland, speciellt inte när det är svårt :o

M var ute jättelänge idag och gjorde mig sådär himla orolig. Ropade och lockade men ingen katt kom. Åkte iväg en sväng på ärende och kom tillbaka, fortfarande ingen katt. Bestämde mig för att ta ut tjockis en stund och se om vi kunde locka fram M. Klädde på mig själv och en motvillig herr fetknopp som inte alls ville gå ut, och precis när jag ska öppna dörren var han där, min M :love: Så av med alla kläder igen, fram med en matbuffé till M som är inne i en äta dåligt-period och låsa kattluckan så han inte kan gå ut igen, nu ska vi umgås :devil:

Pälsfröken har åsikter, betjänten är inte direkt värd något just nu.
(sitter dock på golvet bredvid mig och putsar till pälsen, inte ens gömt sig men håller behörigt avstånd)

Det var avföring i baken och i svansen så ni kan ju tänka er hur det var tvunget att badas och tvättas.

Borsta päls är inte skojigt alls och sen bli badad, visst en sak är att bada/skölja hela sig eller huvudet under kranen när man själv vill men när det är med start borste, sax och sen bada det är inte okej inte ens i närheten av okej.
En del morrandes och fräsandes men satt sedan länge länge i knä på mig och värme sig när jag bytte till ny torr handduk som hängt på elementet och var varm, då tyckte hon dealen var lite bättre minst sagt.
Men inte ett rivmärke och inte ett hål i skinnet på mig, dock ganska nära men det gick bra och nu är äcklet borttvättat och en och annan muta intagen.

Så nu får vi hoppas det var en engångsföreteelse detta så kanske vi kan återgå till att försöka förklara att pälsvård är nödvändigt och inte farligt hoppas jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
911
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
588
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka