Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gissa vem som gått och tappat sitt halsband IGEN? :grin: Jag förstår inte, han var ute typ en halv minut. Suck. Det börjar bli dyrt det här, varje gång måste jag köpa nytt halsband, ny "tub" för kontaktuppgifter och nytt hänge för kattluckan. Suck! :( Ska se om luckan känner av hans chip nu när den är förstärkt så han slipper ena hänget iallafall, men det vore skönt om han kunde behålla halsbanden på..

MEN JÄVLA SKIT! :cry:

Luna mådde mycket bättre på sitt smärtstillande och var tillbaka på banan strax efter att vi kommit hem från veterinären. Hon har mått utmärkt hela tiden, och vi fick klartecken från vet om att kunna åka till hemstaden. Luna har kissat fint idag, men nu när jag skulle sova så springer hon på lådan om och om igen... blöder från urinröret och slickar sig. Givetvis finns här ingen dygnet runt-klinik, utan fick ringa jour på disktriktsvet. Där sade de att eftersom hon är hona så är det inte lika akut - distrahera henne från att gå på lådan då det bara förvärrar, så ses vi klockan 8.00 imorgon bitti.

Hon är pigg och matglad i övrigt, så hon är inte döende, men fan vad dum jag känner mig. Jag trodde ju att allt var okej nu. :( Det enda positiva nu är väl att vi har tillgång till bil och slipper åka buss i 40 min/beställa taxi, och att jag har stöd av sjukvårdsutbildad förälder.

Nu blev det såklart en stor pöl i sängen istället för i lådan med kristaller, så nu får vi väl definitivt inget urinprov klockan 8 heller.

Ska man se det positivt så är det inte helt stopp i alla fall...

Eftersom hon givetvis tömde blåsan helt i sängen minuterna innan vi skulle åka så fick jag lämna henne hos veterinären så att de kan ge henne vatten med spruta och tvinga henne att bli kissnödig. :( Så ont det gör i hjärtat att lämna henne där - men jag vet att de tar väl hand om henne. I och med detta kan vi få provsvar imorgon, så att vi kan sätta in eventuell medicin.

Idag har Luna bott hos mig i ett år. Det var inte riktigt så här jag hade föreställt mig vår ettårsdag. :cry:

Jag tyckte i gårkväll att Frasse haltade när han gick, men det var så lite att jag var säker på att jag inbillade mig. Klämde och drog i frambenen utan att han brydde sig... I dag på lunchen när det var bra ljus inspekterade jag fötterna.

14800200_10154050324528583_1570569630_o_580df3ea2a6b222f43014569.jpg

En klo som inte ser ut som dom andra, eller två st.... Men denna ömmar, om jag pillar på bullen under klon. Inte så pass ont att han blir arg, men man ser på honom att det är inte skönt.

Någon som vet vad det är? Och varför?

Han har även en klo som ser ut så här, mycket hög med tunn.
14787644_10154050325493583_2089409468_o_580df3e8e087c35ba219b6ad.jpg

Kan den övre klon sett ut så här en gång i tiden men gått sönder?

Jag har dragit iväg ett mail till veterinären, men det kan dröja ett tag innan man får svar på mail :)

Boll ska in på operation imorgon :( Hon har klämt svansen i en dörr, och nu har den biten skrumpnat och blivit stel så mest troligt blir det en amputation (som tur är rör det sig bara om några få cm, men det är ju ändå ett ingrepp vi kunde varit utan)

Boll ska in på operation imorgon :( Hon har klämt svansen i en dörr, och nu har den biten skrumpnat och blivit stel så mest troligt blir det en amputation (som tur är rör det sig bara om några få cm, men det är ju ändå ett ingrepp vi kunde varit utan)
Håller tummarna för att allt går snabbt och smidigt och så smärtfritt som bara möjligt för din fina katt. :heart

Jag fick precis svar från vet, och det är en UVI som Luna kämpar med. Så nu blir det metacam och antibiotika i några dagar, så blir hon förhoppningsvis bra fort!

Jag känner mig för övrigt väldigt glad att jag åkte hem till mamma med Luna, för här finns en alldeles underbar veterinärklinik. Tyvärr har jag inte hittat någon jag verkligen gillar i Malmö, men den i här hos mamma är helt fantastisk. :heart Det är den klinik som mina barndomskatter fått åka till, och servicen har alltid varit fantastisk. Så jag är glad att även Luna fått åka dit, för bättre omhändertagen av en vet kan hon inte bli. :heart

Busattack.nu men hellre det än klockan 22-23:00 som det brukar vara.
Full fart, hopp, studs och dån,! vadå blir 9 år snart? med ett snöre är man ju rena ungkatten tycker fröken.
Alla helst om man ligger i en av tunnlarna och ett snöre far ner i ett av hålen. :love:

Senast ändrad:
Nu är hon rejält besvärad av svansen :( . Hon går omkring, piskar, försöker nå den för att slicka. Hoppas att hon kan lägga sig och sova en stund, för hon får inte mer metacam förrän imorgon :(

Vilken vecka hemma i Dalarna detta blev! Förra tisdagen blev Lava plötsligt halt på ena frambenet. Jag som är hönsmamma som försöker bli mindre hönsig undersökte katten noggrant, men hittade inget - så höll mig från att åka till vet. "Det är nog bara en sträckning". Körde upp till Leksand på torsdagen och när vi kom fram var hon knappt halt alls, men fick assistans av min mor att undersöka tramdynorna ordentligt (pga ej medgörlig muskel-Ocicat). Upptäckte ett litet sår i kanten av stora trampdynan som såg lite grått och tråkigt ut. Mamma (som är den värsta hönan av oss alla, speciellt gällande hennes fyrbenta barnbarn) tyckte vi skulle åka akut till djursjukhuset. Men höll ut till fredagen.

Åkte till veterinären för att tvätta såret och under sederingen gjorde vet en grundlig undersökning av Lavas små skorvar som hon har lite här och var (pga att hon är the original gangsta). Två saker upptäcktes:
1. Katten har kluven tunga! :eek: Ett jack på 2-3mm på sidan som inte såg färskt ut.
2. När vet pillade bort en knappnålsskorv framför örat välde det ut var! :eek: Vet började raka lite för att tvätta och upptäckte att the OG (officiellt Lavas nya smeknamn) hade en svullnad som gick över hela kindbenet! :eek: Vilket inte synts överhuvudtaget under pälsen! Så det är bara att öppna upp och sätta drän! :eek: :cry:
Men Lava har varit en kämpe hela helgen. Fick metacam första två dygnen men har verkat helt obrydd. Hon har förmodligen inte ens märkt att hon haft en drän i halva huvudet och har därför sluppit tratt. Dock har det inte varit så poppis att rengöra, så Jon gömmer sig under soffan så fort hon ser mig.. :(
Men igår tog vi bort dränet hemma, så nu ska det nog vara bra igen.

9D785D09-4340-4877-8C6A-DCB8426A14FE_zpsjrh8jvny.jpg

Nyopererad, trött, kränkt och supersvullen (efter ingreppet) original gangsta i fredagskväll :heart

Och för övrigt blev jag mycket nöjd över hur väl jag känner min katt. Lava tyckte såklart det var high life att vara hos veterinären. Frågade om jag kunde släppa ut henne ut buren när vi kom dit. Veterinären svarade lite tveksamt Jaa, om du tror hon blir mindre stressad av det..?
Två minuter senaste såg vet ut såhär: O_oO_o:love::crazy: "Jag är inte så van vid raskatter.. vi får mest in bondkatter.."
För min katt levde rövare inne på rummet. När hon undersökt varje vrå och skrymsle under högljutt spinnande nöjde hon sig med att attack-putt-gosa med veterinären och hens dator.

Sen skulle hon vägas.
Vet: Vad tror du hon väger? 3-3,5kg?
Jag: Njae.. snarare 4,5.
Vet: Tror du? :confused::crazy:O_o
Jag: Hon är bra mycket tyngre än hon ser ut. Det är bara muskler i den där.

Kattens vikt? *trumvirvel*
4,4kg! :D

Är det en dålig ide att ha två katter i en lägenhet på ca 30kvm? O_o Saknar mina bäbisar!!! :arghh:

Det beror, kan du bygga på höjden, katter lever ju i kvadrat, har du möjlighet att gå ut på koppelpromenader och aktivera tycker jag absolut att du kan ha dina katter hos dig. :) Det finns flera som bor på din yta med en katt eller två!

Kattskrället når givetvis svanstippen trots tratt, och veterinärens råd om att tejpa fast en bit gasbinda över stumpen funkar inte. Nån som har nån bra idé? Trodde att jag hade en större tratt hemma, men den visade sig vara i samma storlek. Kan man utöka tratten på nåt vis?

spånar bara fritt, men body och sätt fast en tratt på bodyn runt svansen? Gör tratten större? Bandage och sedan aluminiumfolie runt bandaget om hon biter av det. Stackars lilla Boll, hoppas hon mår bättre snart :( :heart

spånar bara fritt, men body och sätt fast en tratt på bodyn runt svansen? Gör tratten större? Bandage och sedan aluminiumfolie runt bandaget om hon biter av det. Stackars lilla Boll, hoppas hon mår bättre snart :( :heart
Tratt runt svansen skulle inte funka, för det första skulle jag inte få den att sitta kvar och sen skulle hon då inte kunna gå på lådan.
Vet inte hur jag ska kunna utöka tratten. Har haft lite funderingar på om jag har kvar nån bit av ett plast "tyg" jag köpte en gång för längesen (det såldes på panduro i syfte att göras väskor av), men frågan är var jag i så fall gjort av det.

Bandage drar hon rakt av, trots att det är fasttejpat i pälsen

Tratt runt svansen skulle inte funka, för det första skulle jag inte få den att sitta kvar och sen skulle hon då inte kunna gå på lådan.
Vet inte hur jag ska kunna utöka tratten. Har haft lite funderingar på om jag har kvar nån bit av ett plast "tyg" jag köpte en gång för längesen (det såldes på panduro i syfte att göras väskor av), men frågan är var jag i så fall gjort av det.

Bandage drar hon rakt av, trots att det är fasttejpat i pälsen

Jag tänker mer en liten tratt runt svansspetsen, men ja, den blir nog svår att få att sitta. Aluminiumfolie för att det är obehagligt att gnaga på den och därför den sitter kvar bättre. Men ja, bästa är nog att göra tratten större. Hmm, du kan inte köpa papptallrikar och klippa i bitar och limma/tejpa fast på utsidan av tratten? Billigt sätt att göra tratten längre, du behöver nog tyvärr ta av den då så hon kan äta. Köp stora tallrikar, skär av dem på mitten och lägg dem sedan omlott runt tratten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
906
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31