Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tjockis är jättehärlig! :D Världens goaste katt, brukar skoja om att jag ska köpa en bärsele så han kan vara med mig hela dagen, det skulle han älska :rofl: När jag fick honom var han så himla skygg, vågade bara komma fram på natten och fräste om han såg en människa. Vilken förvandling :love:

Han ska egentligen vara vit på hela bakbenen och låren också, men jag tycker han blev bra ändå :D
Aww vad härligt det låter att han har blommat ut så mycket :love::love::love::bow::bow:

Huuu! Alice kastrerades ganska tidigt så jag har inga direkta bevis som de där men jag har på känn att det var nästan precis sådär för henne också :nailbiting:O_o
Nästan så att man vill inte kastrera bara för pälsen skull :cool:
Typ! Sallys päls blev också väldigt ullig när hon kastrerades, från att ha haft nästan ingen underull. Det kräver ju lite mer underhåll om man säger så....

Jag har äntligen fått godkänt för att sätta in en kattlucka :banana: Kommer bli perfekt för M som vill vara ute under dagen när jag jobbar, men som jag vill ska kunna gå in. Jag spanar på en sureflap dualscan microchip men jag måste rådfråga er lite. Innerstorleken är bara 14x12cm! Jag tycker att det känns superlitet, men det kanske det inte är? M är ju ingen jättestor katt utan "normal" :D Tror ni den är lagom stor för att det ska vara "bekvämt" att ta sig in och ut?

Nu sitter jag hemma hos min mor och kattvaktar en katt som inte alls vill umgås :p Min mor är bortrest från idag till mitten av nästa vecka och jag ska vara kattvakt under tiden. Det kändes inte så snällt att bara komma hit morgon och kväll när det är flera dagar som morsan är borta, så jag kommer bo här istället :) För stunden vill jag mest att katten ska vakna och vara hungrig, jag ska påbörja projekt "barfa kräsen katt" då (och jadå, min mor är helt ok med det, men klarar inte av att själv ordna med allt).

Lova (högra) är svår att få till:
12919825_10153579181302029_1302200161163865558_n.jpg

Och nu när jag ser den här bilden så OJ vad hon satt päls!! Är det kastreringen som gjort det? Hon kastrerades i februari, bilden ovan är från april och nu är hon en dunboll!
Den här bilden är också några månader gammal, när slutar pälsen växa?! :eek:
2016-06-28%2017.26.32.jpg
Oj vilken fin färg hon har! :love:

Insåg nu att min bur bara är 46 cm lång och kravet är 50 :nailbiting:. Den är dock rund så den är 44 cm bred istället för 35 som är kravet... så min katt har ju i alla fall fler kvadratcentimeter än grundkravet... om nu det hjälper. Det är inte trångt i buren i alla fall. Vid längre resor i bil har jag i alla fall en större bur som är 60x42x42 från Rusta, så den uppfyller ju alla krav gott och väl!

Biggans kullbror Calle (Carl Gustaf) var på 1-årsvaccination igår. Han väger visst 8 (!) kg. Dock är han rätt tjock men jag tippar på att någonstans runt 7 kg är hans normalvikt. Jag har försökt få ägaren (min vän) att banta honom tidigare, men nu ska de väl i alla fall göra ett ordentligt försök efter skäll hos veterinären. Veterinären rekommenderade dietfoder, vilket jag inte är något stort fan av. Min vän frågade mig om råd. Jag rekommenderade blötmat istället för torrfoder och om de nu ska ge torrfoder så är det den rekommenderade dosen som gäller och inte en kula mer. Han är rätt glupsk så att ge maten i en matlabyrint kan ju förlänga ättiden en del i alla fall. Jag hoppas att de får ner honom lite i vikt i alla fall :)

Någon som har ett toppentips för bantning av katt att dela med sig av?
En veterinärvän har en katt som tidigare var kraftigt överviktig. Hon berättade att ett byte till spannmålsfri blötmat hade fått ner katten jättebra i vikt, utan att de egentligen gjort något annat. Det finns ju flera andra positiva saker med att ge blötmat också, så försök få in vännen på det spåret :)

En veterinärvän har en katt som tidigare var kraftigt överviktig. Hon berättade att ett byte till spannmålsfri blötmat hade fått ner katten jättebra i vikt, utan att de egentligen gjort något annat. Det finns ju flera andra positiva saker med att ge blötmat också, så försök få in vännen på det spåret :)
Ja, jag får fortsätta jobba på det :). Det som är bra med blötmat är ju också att de kan äta en större mängd utan fara för vikten. Det är ju lite "jobbigare" att mecka med än torrfoder, men som sagt, det finns betydligt fler positiva saker med det.

Världens vackraste änglakatt :heart

Sovande Fröknar. Ett jäkla liv på dem inatt då jag tagit fram deras gamla tunnel med lekbollar i taket - en tunnel som varit gömd i garderoben sedan i våras. Inatt kom jag ihåg varför jag gömde den från första början ;). PRASSEL RUSNING PRASSEL PIIIIP RUSNING PRASSEL...

Men nu är damerna mitt-på-dagen-däckade och ser ut att vara så dekorativa och väldesignat placerade så.

Brunetten har börjar knubba till sig igen. Hon är en periodare med maten. Skönhetsmissen har också gått upp lite men hon har legat lite under vad hon ska innan så det är bara bra att hon får några till hekto på kroppen.

Imorgon kastreras Chloe. Fy så konstigt det känns :( Men men.
Seven börjar få jättefina lockar på magen (?) som jag hoppas sprider sig till resten av kroppen innan november :p

Herr katt ligger och gottar sig i spffan. Undrar om han laddar för en jaktrunda när mörkret fallit. Får nog bli reflexhalsband på även om han hatar det.
Beställde fyra stycken sist, så han kan tappa bort ett par :p

Jag fryser så jag har fått sätta på mig en tjockare tröja och varför då undrar ni givetvis?
Svaret är enkelt: jag har för 4 gången idag fått öppna balkongdörren för pälsbolllen satt på fönsterbrädan och informerat om att "jag vill gå ut på balkongen!! nu!!"
Snälla betjänten öppnar och får vänta en evighet tills pälsboll går ut och betjänten hade för tunn tröja men efter en hel och halv evighet går madame ut i... 30 sekunder för att snabbt rusa in och lägga sig i sängen istället. :rofl:

*muttrar något om underbara odjur och hackar tänder*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
906
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31