Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Excuse me! Vill man ha päls (som dessutom inte lämnar högar med hår) så finns det ingenting som slår en silkeslen burmapäls som gnistrar i solen.

Dessutom passar rasbeskrivningen bra, förutom lugn. Sällskaplig är ordet, eller ett av orden :D Den ser dessutom nästan exakt ut som när den började avlas, det enda som förändrats är ögonens form (rundare för den amerikanska burman, lite mer cobbiga i kroppen) mer mandelförmade med rak underlinje och böjd överlinje för den europeiska burman. Därav att de ser sura ut och kollar 'under lugg'.
7690261964_0bf0ee8eb9_o_zpserzdzqp4.jpg

7690281204_f203de2788_o_zps9gy8g0yv.jpg

Kom och prata med de fjorton kattpälstussarna som bildats under sängen sedan jag damsög igår.

They are growers not showers! :D tretusen kilo underull per 4,5 kilos katt årligen.
Om man ändå ska ha pälstussar under sängen så kan man väl ändå ha en katt som ser skyldig ut till det :D:rofl:

Excuse me! Vill man ha päls (som dessutom inte lämnar högar med hår) så finns det ingenting som slår en silkeslen burmapäls som gnistrar i solen.

Dessutom passar rasbeskrivningen bra, förutom lugn. Sällskaplig är ordet, eller ett av orden :D Den ser dessutom nästan exakt ut som när den började avlas, det enda som förändrats är ögonens form (rundare för den amerikanska burman, lite mer cobbiga i kroppen) mer mandelförmade med rak underlinje och böjd överlinje för den europeiska burman. Därav att de ser sura ut och kollar 'under lugg'.
7690261964_0bf0ee8eb9_o_zpserzdzqp4.jpg

7690281204_f203de2788_o_zps9gy8g0yv.jpg
Ordet lugn var skälet till att jag valde ragdollen :D:rofl:

Söker roliga kattböcker till kusinen för present. Finns det tips? Utöver de eminenta titlarna ovan?

:D
Jag har:
- En god katt förlänger livet, av Anna-Lena Brundin & Staffan Heimerson
- (The First Feline Fitness Programme) Yoga for cats, av Traudl & Walter Reiner
- Bibliotekskatten Dewey (En småstadskatt som älskades av hela världen) - av Vicki Myron (& Bret Witter)
- Portée de chats de siné [bilderbok med tecknade katter] - av Jean-Jacques Pauvert

@Red_Chili Lyssna inte på de andra, de har fel allihop! En norsk skogkatt är vad en ska ha! :love:

Mycket sällskapliga varelser som följer med överallt. Tanken är att de ska vara normalaktiva (men min filur har missat den notisen), så de mer aktiva än en birma, men lugnare än en bengal. Finns i alla möjliga färger och är ju givetvis den vackraste rasen av de alla. :p Långa fina nosar och tassludd och öronhår i överflöd. Kommunikativa och tillgivna. Fungerar utmärkt som innekatter, men vill gärna ha ett stooort klösträd att klättra i. Det självklara valet av katt!

88780EAA-0C18-4B6D-A886-2BCB7A95AD3D_zpssowhr0ru.jpg

9062666A-D45E-44E0-B4F5-E141D27C1013_zpsll5kpxnf.jpg

13876134_1817654231799761_2378202599747217650_n.jpg

@Red_Chili Lyssna inte på de andra, de har fel allihop! En norsk skogkatt är vad en ska ha! :love:

Mycket sällskapliga varelser som följer med överallt. Tanken är att de ska vara normalaktiva (men min filur har missat den notisen), så de mer aktiva än en birma, men lugnare än en bengal. Finns i alla möjliga färger och är ju givetvis den vackraste rasen av de alla. :p Långa fina nosar och tassludd och öronhår i överflöd. Kommunikativa och tillgivna. Fungerar utmärkt som innekatter, men vill gärna ha ett stooort klösträd att klättra i. Det självklara valet av katt!

88780EAA-0C18-4B6D-A886-2BCB7A95AD3D_zpssowhr0ru.jpg

9062666A-D45E-44E0-B4F5-E141D27C1013_zpsll5kpxnf.jpg

13876134_1817654231799761_2378202599747217650_n.jpg
Äh, tyst med dig :p vi hade norsk skogkatt när jag var liten, världens snällaste, gladaste och finaste katt. Har dock insett att om jag ska ha katt så vill jag inte ha någon vilde som klättrar runt i gardiner utan mer... En lugn katt :p Tänker dock inte skaffa katt förrän jag bor så att den kan få en uterastgård eller inhägnad, kattanpassad balkong och så ska den få gå ut i koppel ibland om den vill. Dessutom får den sällskap av två hundar. Kanske kan göra att en norsk skogkatt blir glad? Jag vill inte ha en katt som "bara nöjer sig" med sitt liv utan en som är riktigt glad. Gärna en lätthanterad också så att jag kan klippa klor och borsta själv (förstår ju att det är träningssak, men tänker mig att det är lättar om katten är lugn :p )

Äh, tyst med dig :p vi hade norsk skogkatt när jag var liten, världens snällaste, gladaste och finaste katt. Har dock insett att om jag ska ha katt så vill jag inte ha någon vilde som klättrar runt i gardiner utan mer... En lugn katt :p Tänker dock inte skaffa katt förrän jag bor så att den kan få en uterastgård eller inhägnad, kattanpassad balkong och så ska den få gå ut i koppel ibland om den vill. Dessutom får den sällskap av två hundar. Kanske kan göra att en norsk skogkatt blir glad? Jag vill inte ha en katt som "bara nöjer sig" med sitt liv utan en som är riktigt glad. Gärna en lätthanterad också så att jag kan klippa klor och borsta själv (förstår ju att det är träningssak, men tänker mig att det är lättar om katten är lugn :p )
:D

Jag har ett gigantiskt klösträd, en inglasad balkong med ett mindre (normalstort) klösträd samt möbler som är roliga att klättra på (med mera, med mera...). Och så får hon ju såklart ut och äventyra i selen. Jag upplever min flicka som en riktigt glad och nöjd katt, men så har jag ju även anpassat mitt hem efter henne. :) Och med en mirakelkam så blir det en barnlek att ta hand om pälsen!

Men vill du ha en lugn-lugn katt så vet jag inte... Min skogis är nu strax över året och har fortfarande inte insett att hon är tänkt att vara vuxen. :o Å andra sidan så tänker jag att hon kanske lugnar ner sig - om inte annat så är det faktiskt väldigt gulligt med hennes busryck. Och hon ÄR ju faktiskt lugn däremellan. :p

Jag lägger min röst på birma :p fast jag tror att det kan finnas gardinklättrarexemplar där också.

Gärna en lätthanterad också så att jag kan klippa klor och borsta själv (förstår ju att det är träningssak, men tänker mig att det är lättar om katten är lugn :p )

Jag tror att om man köper katt från en engagerad uppfödare så är katten/kattungen rätt tränad i kloklippning och hantering redan, och kan det. :) Det är då i alla fall stor skillnad på min tidigare huskatt med noll tänk angående sånt hos kattmammaägaren, och mina två andra, ganska aktiva katter, från planerade och väl omhändertagna kullar. De hade fått klorna klippta många gånger när de kom hit, och det är verkligen en baggis. Även om den yngre fnyser åt att jag hindrar henne från att springa i hela en-två minuter. :D

Jag tror att om man köper katt från en engagerad uppfödare så är katten/kattungen rätt tränad i kloklippning och hantering redan, och kan det. :) Det är då i alla fall stor skillnad på min tidigare huskatt med noll tänk angående sånt hos kattmammaägaren, och mina två andra, ganska aktiva katter, från planerade och väl omhändertagna kullar. De hade fått klorna klippta många gånger när de kom hit, och det är verkligen en baggis. Även om den yngre fnyser åt att jag hindrar henne från att springa i hela en-två minuter. :D

Ja familjens nuvarande katt är från katthem och trots att hon bott "här" i 10 år nu och alltså känner oss väl så är hon mycket svår med hantering. Visst, det är bara jag som inte bor med katten som faktiskt försöker få till hanteringen, men det hade ju varit skönt att få ett lite lättare utgångsläge än en katt som försöker äta upp en så fort hon blir fasthållen :grin: Igår lyckades jag reda ut några små tovor mellan frambenen när hon själv lagt sig på rygg för att bli kliad på magen, men jag kan räkna på fingrarna hur många gånger jag kommit åt att göra sådant under tiden hon bott här... Hade hon haft mer krävande päls så hade det aldrig fungerat.

Nu kommer det dröja innan jag skaffar egen katt, men jag kan ju inte låta bli att fundera på olika alternativ ändå :p Antingen blir det väl någon korthårig katthemskatt, för att vara säker på att få en som verkligen är lugn och trevlig, eller så blir det noggrant val (med bukehjälp :p ) av renrasig katt från seriös uppfödare. Vet inte hur vanligt det är att uppfödare omplacerar tex katter som inte ska gå i avel? I så fall hade det absolut kunnat vara ett alternativ eftersom jag inte känner något som helst behov av att skaffa kattunge. Jag är inte så förtjust i ungar oavsett art nämligen :angel:

Finns siames med vitfläck? :o

Jag har ju bestämt mig för ragdoll sen länge men fastnade precis för en Neva Masquerade på blocket :p Riktigt söt (nej jag ska inte ha)

Vet inte hur vanligt det är att uppfödare omplacerar tex katter som inte ska gå i avel? I så fall hade det absolut kunnat vara ett alternativ eftersom jag inte känner något som helst behov av att skaffa kattunge. Jag är inte så förtjust i ungar oavsett art nämligen :angel:

Uppfödare omplacerar vanligen fd avelskatter som fått sina kullar. Nikita är en sådan omplacering. Hon var dessutom mycket dominant (tom för en burma) och slogs tydligen med de andra katterna, ffa med sin mormor som var/är alfan i flocken. Jag visste innan jag köpte henne att jag ville ha en burma, men också att jag ville ha en katt. Nikita vill vara ensamkatt så det passade perfekt.

Jag tycker bara det är positivt att köpa en vuxen fd avelskatt, eftersom jag inte heller är överdrivet förtjust i ungar. Jag föredrar att slippa slyngelåldern, veta vad katten har för drag och vad den trivs med och att den kommer från en sund stam och har testats för sjukdomar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
906
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka