Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvällspromenaden med hundarna börjar med två hundar och en katt, Bråkan min fina ragdollhona som verkar vilja följa med, vi går långsamt på grusvägen för lillkissen brukar vilja hänga på, men ingen liten Räv. Två hus bort möts vi av Kattpojken aka Bråke - ragdollhanen - han följer också med. En människa, två hundar och två katter - jag vänder mig om för att se om Räven vill med istället för honom så ser jag huskatten - lilla Siri långt bakom, minsann om inte hon också följer med. Vi går förbi alla hus och ner längst vägen som avslutas i stigen som följer stranden, vi går på stigen och jag pratar ganska högt med alla djur - inte minst för att Räven ska höra oss. När vi är nedanför vårt hus kommer en brun raket farande - sällskapet är komplett. Jag bara älskar mina hundpromenader.

Testat ny mat. Inte acceptabelt, helt klart. Mkt sura missnöjda missar som nosat. Rynkat näsan. Pipit. Kommit och berättat de minsann svälter. Nosat surt igen. Upprördheten när jag gick till jobbet och de insåg att maten inte skulle bytas ut förrän ikväll!...
:confused: :eek: :arghh: :rage::rage::rage:!

Jag har varit helnöjd med Applaw ända sedan jag började och blev glad när grizzlyzoo(?) öppnade i närheten så jag kunde köpa den i butik. Men så visade det sig att de hade plockat den ur sortimentet :banghead: Var tvungen att köpa något annat den dagen så det fick bli Canagan, hade för mig att jag hört den nämnas här och hon som jobbade i butiken sa att den hade också hög kötthalt men att den innehöll mera färskt kött medan Applaw innehåller mera köttmjöl, sant eller ej? :cautious: Den var iallafall dyrare :meh:

Gav iallafall ett par bitar till katten och hon godkände det så det är nu lite hastig övergång från Applaw till Canagan, men å andra sidan är det lite bra med variation tänker jag :)

Tycker missarna luktar lite mystiskt båda två. Undrar om det är maten? De är ju nyss kollade av vet i munnen så det borde inte vara tandsten, och öronen är rena och fina. De luktar lite svagt unket...? Inte den vanliga svaga kattdoften, eller i vissa fall kattfis, utan något annat. Får testlukta igen imorgon. Kanske är det bara jag som inbillar mig.

Jag har varit helnöjd med Applaw ända sedan jag började och blev glad när grizzlyzoo(?) öppnade i närheten så jag kunde köpa den i butik. Men så visade det sig att de hade plockat den ur sortimentet :banghead: Var tvungen att köpa något annat den dagen så det fick bli Canagan, hade för mig att jag hört den nämnas här och hon som jobbade i butiken sa att den hade också hög kötthalt men att den innehöll mera färskt kött medan Applaw innehåller mera köttmjöl, sant eller ej? :cautious: Den var iallafall dyrare :meh:

Gav iallafall ett par bitar till katten och hon godkände det så det är nu lite hastig övergång från Applaw till Canagan, men å andra sidan är det lite bra med variation tänker jag :)

Rapportera om du tycker att det är någon skillnad, om katterna tycker det smakar bättre, hur det går med magarna, och liknande!

Rapportera om du tycker att det är någon skillnad, om katterna tycker det smakar bättre, hur det går med magarna, och liknande!
Jag tycker faktiskt att Alices mage var lite lite lös på applaw, inte så farligt dock typ gränsfall. Får se vad magen säger med Canagan, men än så länge har jag lite kvar av applaw så det dröjer lite. Men jag återkommer! :)

(edit: Jag hoppas att magen inte blir mera lös :crazy:)

Kastade ut lite kattgodis på golvet när Tassa kom in (jag vill upprätthålla att de tycker det är kul att komma in så jag kan kalla in dem). Missia kommer lite senare. Tassa är inte så glupsk som vissa andra :meh: och när Missia är färdig med de godisar som låg längst från Tassa är det en bit kvar bredvid Tassas svans. Missia sitter och stirrar på den ett tag och har tillslut ut en tass och greppar tag i den.

Jag gapskrattade (diskret, katter gillar ju inte när man skrattar åt dem) :rofl:

Jag såg häromdagen ett program på svt ("Vårt liv som hund") och de talade om att hundar hör nyckelord, inte meningarna, t.ex. "matte" eller "husse". Därför kan man inte prata om något som inte händer nu (som att matte kommer hem ikväll) för då hör de bara att något händer nu (typ "matte" kommer) och blir besvikna när det inte gör det. Så därför skulle man vara lite försiktig med just nyckelorden.

Hursomhelst, jag tyckte att det var intressant och kom tänka på att det borde ju gälla katter också. Så när det närmade sig middagstid idag såg jag min Alice ligga typ sovandes i samma rum och då provade jag lite om det funkade. Det lät lite såhär:
"Ska vi ha mat då?"
Hon tittar upp plötsligt.
"Hm, mat?"
Mjau.
"Ja, mat!"
Hon hoppar ned och går i förväg till köket innan jag ens rest mig färdigt. Det skadar nog dock inte att hon hade redan frågat om det var dags för middag ännu någon timme innan :angel:

But I rest my case, katter har definitivt sina nyckelord också! :D Det starkaste nyckelordet gissar jag dock är "MAT" eller liknande, möjligen "dusch/bad" också om man har för vana att använda det ordet :cautious:

Jag såg häromdagen ett program på svt ("Vårt liv som hund") och de talade om att hundar hör nyckelord, inte meningarna, t.ex. "matte" eller "husse". Därför kan man inte prata om något som inte händer nu (som att matte kommer hem ikväll) för då hör de bara att något händer nu (typ "matte" kommer) och blir besvikna när det inte gör det. Så därför skulle man vara lite försiktig med just nyckelorden.

Hursomhelst, jag tyckte att det var intressant och kom tänka på att det borde ju gälla katter också. Så när det närmade sig middagstid idag såg jag min Alice ligga typ sovandes i samma rum och då provade jag lite om det funkade. Det lät lite såhär:
"Ska vi ha mat då?"
Hon tittar upp plötsligt.
"Hm, mat?"
Mjau.
"Ja, mat!"
Hon hoppar ned och går i förväg till köket innan jag ens rest mig färdigt. Det skadar nog dock inte att hon hade redan frågat om det var dags för middag ännu någon timme innan :angel:

But I rest my case, katter har definitivt sina nyckelord också! :D Det starkaste nyckelordet gissar jag dock är "MAT" eller liknande, möjligen "dusch/bad" också om man har för vana att använda det ordet :cautious:

Mina har nog inga direkta nyckelord, utan de kommer när det passar... Dock har Socker på egen tass lärt sig att när matte med ett visst tonfall (lite lätt desperat ton) ropar hans namn är det mumsig insekt eller spindel som väntar på att bli uppäten! :D

Mina har nog inga direkta nyckelord, utan de kommer när det passar... Dock har Socker på egen tass lärt sig att när matte med ett visst tonfall (lite lätt desperat ton) ropar hans namn är det mumsig insekt eller spindel som väntar på att bli uppäten! :D
Väldigt praktiskt :D Alice jagade duktigt flugor i sommarstället, men jag litar inte på det när det gäller spindlar så de skriker jag på och hamrar ned dem. Hon sitter ju lika gärna och leker lite med dem, och det skulle inte mitt hjärta tåla om hon gjorde med spindlar :cautious:

Funderar på om jag ska köpa någon ny mat, eller bara fylla på applaws-konserverna som ju ändå slinker ned med god aptit. Särskilt den rosa. Som jag aldrig minns innehållet i... Den rosa och den mörkgula är godast helt klart. ;P

Misslyckandet med Yarrah-burken som orsakade djupt kränkta och ilskna missar ska jag försöka undvika att återupprepa.

Båda fröknar sover i köket. Tänk så dekorativa de är som ihoprullade små brittbullar på varsin köksstol.

Här hemma skämmer vi bort Lumi ordentligt med massa mjukmat. Hon har riktiga cravings stundtals och skriker fram tills hon får. Dessutom är hon kräsen så det är bara gourmet gold mousse som går ned. Jag blir så frustrerad då det mest är socker i dem. De andra gillar riktig mjukmat iaf, så länge det inte är gelé eller paté. Sås ska de va!

Lumi börjar bli så tjock. Räknade ut på skoj enligt en formel som finns hur många ungar hon ska få. Stämmer dock inte alltid, men man räknar ut viktuppgång mellan vecka 5-6 och delar detta med 50. Enligt denna formel ska hon få 6 ungar +/-1 :O. Känns som det kan bli många mini-Lumis om tre veckor. Vi håller på att bygga en låda till henne som hon ska få ha som bolåda. Jag hoppas den blir godkänd :).

Siggan vägrar annat än torrfoder så jag hade varit tacksam om hin kunde tänka sig nånting annat än bara Hills torrfoder...

Mina husdjur äter också Hills just nu (eftersom vi fick några säckar av sponsorn på tävlingen), annars är det Eukanuba eftersom fröken Boll tycker att Applaws och liknande mest-kött-foder är äckliga.
Just nu är jag dock inte hemma, skulle hem imorgon egentligen men munvärken från helvetet sätter stopp för det (går just nu på morfincocktail som jag fick med mig från akuten för att klara mig till morgondagen). Blir till att stanna här, besöka jourtandläkaren imorgon och sen se när jag är i skick nog att åka hem igen. Saknar mina hårbollar. Hade behövt dom i det här, för det är ju nästan vetenskapligt bevisat att katter tar bort smärta bättre än alla läkemedel i hela världen, eller hur var det nu?

Dom har i alla fall haft kattvakt som bott hemma med dom i helgen och nu kommer grannen (som gillar katter och gärna klappar) se till dom tills jag kommer hem igen, så det går ingen nöd på dom egentligen. Det går nog mer nöd på mig :angel:

Missia hälsar att ÖoB:s Dreamies-kopia duger ICKE! :mad: Whiskas-varianten går bra men inte Sjöbogårdens. Hon vägrade äta dem igår och som lydig matte gick jag givetvis och öppnade en Dreamies :up:

Tassa äter dem så jag behöver iaf inte slänga dem :meh:

Missia hälsar att ÖoB:s Dreamies-kopia duger ICKE! :mad: Whiskas-varianten går bra men inte Sjöbogårdens. Hon vägrade äta dem igår och som lydig matte gick jag givetvis och öppnade en Dreamies :up:

Tassa äter dem så jag behöver iaf inte slänga dem :meh:
Förstår inte matte det själv att det endast är äkta vara som duger? Missia tycker nog att matte var ovanligt korkad som trodde att hon skulle gå på den lätta ;)

aozBDB3_700b_v2.jpg

Vad otroligt jobbigt det är att vara djurägare ibland. Behöver bara få ur mig lite. Min ena ragdoll, Sally, har haft problem med allergi under ca 1,5 år. Till en början reagerade hon bara på kyckling. Vi bytte till ett foder baserat på anka som funkade ett tag, men sen började hon reagera där med. Efter ett tag funkade inga fjäderfä, och efter ett par månader på fisk-foder började hon även reagera på det. Vi har provat två olika allergifoder, Specific och just nu Hills z/d. Samtidigt som hon började med hills foder fick hon även äta kortison i ca 1 månad. Hon var under hela våren fylld av sår på huvud och hals och blev väldigt deppig. Men med kortisonet blev hon fri från klådan och vi lyckades fasa ut kortisonet utan bakslag.

Nu, typ någon månad efter vi slutat med kortisonet, så har hon börjat klia sig igen... Jag har satt in kortisonet igen, men jag anser inte att det är okej att ha en katt på kortison för länge. Det är en tillfällig lösning, men inte mer. Min generella åsikt är att en katt som behöver medicin dagligen som behöver ges med tvång har det inte värdigt. Hon är än så länge rätt snäll att ge tabletter, men hon är inte glad och har blivit svårare för mig att fånga eftersom hon tror att jag ska ge henne piller.

Med andra ord så går mina tankar mot att eventuellt ta bort henne. Jag vet att allergin inte kommer bli bättre, och troligen utvecklar hon nya allergier ständigt. Veterinären tror inte att vi kommer kunna få henne 100 % symptomfri, och Sally blir väldigt deppig när hon har sin klåda. I våras var hon otroligt deprimerad och spann inte på flera månader, vilket gjorde så ont i mig. Men samtidigt så är hon ju så otroligt snäll, mysig och glad annars. Hon mår ju inte dåligt hela tiden. Hur ska man kunna ta bort henne när hon är så glad? Jag har talat med hennes uppfödare som har full förståelse om jag väljer att ta bort henne, vilket känns bra. Vad ska jag göra med min underbara, mysiga och livsglada katt? :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
454
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama