Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Socker hoppar gärna upp på skrivbordet och blockerar när man sitter och pysslar med datorn (som säkert de flesta av era katter också gör...), men jag har lagt märke till att han har en rutin som jag inte vet om jag ska bli förnärmad eller smickrad över. :p Precis när han hoppat upp ställer han sig typ framför ansiktet och vänder rumpan till och "skakar" lite grann så där som okastrerade hankatter gör när de revirmarkerar. Är det något inlärt sedan kattungeålder att markera att jag tillhör hans revir, eller?

Socker hoppar gärna upp på skrivbordet och blockerar när man sitter och pysslar med datorn (som säkert de flesta av era katter också gör...), men jag har lagt märke till att han har en rutin som jag inte vet om jag ska bli förnärmad eller smickrad över. :p Precis när han hoppat upp ställer han sig typ framför ansiktet och vänder rumpan till och "skakar" lite grann så där som okastrerade hankatter gör när de revirmarkerar. Är det något inlärt sedan kattungeålder att markera att jag tillhör hans revir, eller?

Nikita gör samma sak, rumpan i ansiktet och ja, svansen darrar lite. Hon gör det särskilt när hon just varit på lådan, vilket tja, även om jag förstår att hon gör det för att bekräfta vår flockgemenskap, så finns det trevligare saker ;)

Nej, nu ger vi upp tanken på att katterna någonsin ska fungera tillsammans igen :cry: Sessan kommer aldrig någonsin lita på Tesla igen känns det som, och Tesla hade helt klart attackerat Sessan igen om inte kompostgallret varit i vägen... :( Det känns inte schysst mot katterna att hålla på och fortsätta såhär.

Ska börja kolla runt hos familj och vänner och se om någon skulle vilja ta hand om någon av mina älsklingar :heart

Nej, nu ger vi upp tanken på att katterna någonsin ska fungera tillsammans igen :cry: Sessan kommer aldrig någonsin lita på Tesla igen känns det som, och Tesla hade helt klart attackerat Sessan igen om inte kompostgallret varit i vägen... :( Det känns inte schysst mot katterna att hålla på och fortsätta såhär.

Ska börja kolla runt hos familj och vänner och se om någon skulle vilja ta hand om någon av mina älsklingar :heart

Fy vad trist!

Jag har ju 4 egna katter och en 5.e som är här på helgerna och endel i veckorna också. Det är sonens flickväns katt som kommer hit. Den är helt accepterad av en katt. En är rädd för den. En tycker illa om den. En tycker VÄLDIGT illa om den. MEN det märkliga är att även de två som inte gillar katten accepterar den. De jagar inte bort den från trädgården utan tvärt om de gaddar ihop sig med den om det kommer en främmande katt som inte ska vara här. DÄremot så morrar min kattpojke om den andra kommer för nära, kommer den riktigt nära gör han utfall men bara som en skenmanöver utan klor. Den rädda katten är nog egentligen lite rädd för allihop de andra och vill hålla sig för sig själv och det gör hon också. Kommer bara in för att äta och sover ibland i sonens säng där ingen annan katt brukar vara

Hoppas innerligt att du hittar ett hem åt någon av flickorna

Fy vad trist!

Jag har ju 4 egna katter och en 5.e som är här på helgerna och endel i veckorna också. Det är sonens flickväns katt som kommer hit. Den är helt accepterad av en katt. En är rädd för den. En tycker illa om den. En tycker VÄLDIGT illa om den. MEN det märkliga är att även de två som inte gillar katten accepterar den. De jagar inte bort den från trädgården utan tvärt om de gaddar ihop sig med den om det kommer en främmande katt som inte ska vara här. DÄremot så morrar min kattpojke om den andra kommer för nära, kommer den riktigt nära gör han utfall men bara som en skenmanöver utan klor. Den rädda katten är nog egentligen lite rädd för allihop de andra och vill hålla sig för sig själv och det gör hon också. Kommer bara in för att äta och sover ibland i sonens säng där ingen annan katt brukar vara

Hoppas innerligt att du hittar ett hem åt någon av flickorna

Ja, det är otroligt tråkigt :( Men nu vill jag inte utsätta dem för det här mer, jag vill att båda ska kunna vara avslappnade i sitt eget hem...

Skönt att det fungerar bra för er! Acceptans är ju det viktiga, bästa kompisar behöver de inte vara men de ska kunna vistas i samma omgivningar utan aggression eller stor rädsla.

Ja, det är otroligt tråkigt :( Men nu vill jag inte utsätta dem för det här mer, jag vill att båda ska kunna vara avslappnade i sitt eget hem...

Skönt att det fungerar bra för er! Acceptans är ju det viktiga, bästa kompisar behöver de inte vara men de ska kunna vistas i samma omgivningar utan aggression eller stor rädsla.

Jag förstår dig helt och fullt!
jag kan stundvis känna så med den rädda kissen att hon inte riktigt mår bra med de andra som hon är rädd för. Nu har ingen nånsin gjort nånting mot henne mer än att de yngre gärna vill spionera och jaga henne lite kanske, men hon uppskattar det inte

Förstår dig helt oh fullt. Hoppas du lyckas hitta ett bra hem till någon av dina katter. Jag tackades omplacera en av mina i höstas och hittade en superbra familj via en grupp på Facebook. Det finns många bra guppet för omplacering av katter. Både allmänna och rasspecifika. Om du väljer att omplacera Tesla rekommenderar jag dig att kontakta hennes uppfödare och förklara läget. Ibland kan uppfödare hjälpa till med omplacering.

Förstår dig helt oh fullt. Hoppas du lyckas hitta ett bra hem till någon av dina katter. Jag tackades omplacera en av mina i höstas och hittade en superbra familj via en grupp på Facebook. Det finns många bra guppet för omplacering av katter. Både allmänna och rasspecifika. Om du väljer att omplacera Tesla rekommenderar jag dig att kontakta hennes uppfödare och förklara läget. Ibland kan uppfödare hjälpa till med omplacering.

Vad skönt att du hittade en bra familj! Tack för tipset om att kontakta uppfödaren, känner mig korkad som inte hade tänkt på det själv :o Ska höra av mig och se om hon har några kontakter.

Men åhhh var jobbigt. Har inte sett om du redan gjort det, men jag vet att andra i din situation har haft hjälp av Susanne Hellman som är kattolog, du kan ringa till henne. Jag vet att det är några på kattforum som har fått hjälp av Susanne. Det är knepigt att katter inte är naturliga flockdjur och att positionerna i flocken alltid är flytande och du aldrig riktigt vet om bästisar/syskon plötsligt inte kan leva i samma revir. Stora, stora styrkekramar till dig och dina älsklingar, och ibland, faktiskt! Så kan det vända. Även om det kan ta år att bygga upp vad som raserades på några minuter. :(

Nu är Nikita vaccinerad för i år :up: egentligen behövde hon inte vaccineras mot kattpest förrän i april, men eftersom jag redan var där så tog vi allt på en gång och kom i fas med både snuva och pest. Har haft otroligt dåligt samvete sedan kallelsen kom, men såg igår att den gamla vaccinationen fortfarande gällde, puh! Var hemma förkyld så då passade jag på.

Lill goset mitt, hon var inte så glad över att behöva åka buss och sedan bli stucken av en nål när vi kom fram. Vetten klämde igenom henne och kollade tänder och ögon och allt såg bra ut. Funderade på om jag skulle be om blodprov men det tyckte vetten var onödigt. Men liiiite hönsmamma måste man få´vara.;) Nikita är lite rolig, så fort jag tar fram åkburen hemma så smiter hon in i den och vägrar att gå ur!

Bjöd katterna på lite högrevsrens idag, när jag skar upp det i bitar till min egen middag. Blä, tyckte Boll. Blä, tyckte Kakan. Smaskens, tyckte Lillebror.
Sen skulle jag dela upp en förpackning blandfärs, och gav dom även lite utav det. Smaskens, tyckte Boll. Sen var det slut, så dom andra fick inte smaka.

Hur kommer det sig att finköttet hamnar i slasktratten (dvs Lillebror), medan det "sämre" slukas med god aptit?

Satt stillsamt vid datorn och letade efter en låt av streetdogs - så kommer Skönhetsmissen rakt fram, spänner ögonen i mig, vänder sig mot köket och säger wiauoooi!

Mycket tydligt och klart.

Reser mig lydigt och häller upp en burk tonfisk med räkor i kattmatskålen.

Bara tanken att Skönhetsmissen skulle behöva äta torrisar till kvällsmat är ju givetvis absurd. Vad tänkte jag på! :eek:

Nu är vi inne i sista dräktighetsveckan för Lumi. Hon är en riktig tjockis och det sparkar för fullt i magen. Jag misstänker att det är 4 eller 5 stycken där inne, men det ska bli väldigt spännande att se vad som kommer ut till sist. Hon är beräknad till på söndag då det är dygn 65. Jag vill ju bara att de ska titta ut nu :). Jag är rätt nervös själv, då jag inte haft någon kull med kattungar på typ 7 år, men jag hoppas verkligen att allt ska gå smärtfritt.

Jahopp, nu har jag lagt ut bilder och beskrivningar av katterna på Facebook för att se om jag känner någon som kan hjälpa till att hitta ett bra hem åt någon av mina små älsklingar... :cry: Har även pratat med Teslas uppfödare som lovade att hålla koll och se om hon kunde hjälpa till.

Fy fan :cry: När jag är med Sessan så tänker jag att henne kan jag ju inte göra mig av med. Sen är jag med Tesla och tänker samma sak om henne... De är så fina på varsitt vis, de har sina små egenheter - saker jag gillar och saker som är lite sämre. Men jag vill bara att de ska må bra. Jag vill inte behöva ha en katt instängd i ett rum på övervåningen längre... Jag hoppas bara vi hittar en bra lösning. Det kommer vara svintufft men det kommer vara värt det för alla parter.

Håll en tumme är ni snälla.

@zassoo : Tack för lyckönskningarna gällande Lumi!

Håller en tumme för att du hittar ett superhem till någon av dina katter. Jag vet hur det känns, men det är otroligt osjälviskt av dig att tänka på katternas bästa och försöka omplacera någon av dem. :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
456
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama