Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Marty , jag blir glad när du säger så. Ibland känns det nämligen som att folk tycker att vi ger upp för tidigt, men jag tycker inte att man ska försöka hur länge som helst om det inte blir några framsteg.
Det känns inte som varken ni eller katterna vinner något på att vänta längre. När jag sett bilder på min omplacerade katt så kan jag se att vi gjorde så otroligt rätt. Hon lyser och är superglad hos sin nya familj. Jag tror inte en flytt missgynnar era katter.

Ilsken Skönhetsmissen blev blåst rätt på nosen när hon stack ut huvudet genom springan i fönstret. Både regn och vind hade fräckheten att kasta sig över henne. Med ett pip vände hon och störtade in under soffan. Det var det grövsta. Utsättas för naturens vilda nycker bara sådär...

Tack @Marty , jag blir glad när du säger så. Ibland känns det nämligen som att folk tycker att vi ger upp för tidigt, men jag tycker inte att man ska försöka hur länge som helst om det inte blir några framsteg.

Fast det där tycker jag är så märkligt. Om nu katten/hunden/individen mår bättre på en annan plats och med en annan människa så varför i hela friden ska man envisas med att tvinga kvar den.

Det känns inte som varken ni eller katterna vinner något på att vänta längre. När jag sett bilder på min omplacerade katt så kan jag se att vi gjorde så otroligt rätt. Hon lyser och är superglad hos sin nya familj. Jag tror inte en flytt missgynnar era katter.

Nej, det tror inte jag heller. Åh, jag hoppas verkligen vi hittar ett lika bra hem åt någon av våra!

Fast det där tycker jag är så märkligt. Om nu katten/hunden/individen mår bättre på en annan plats och med en annan människa så varför i hela friden ska man envisas med att tvinga kvar den.

Nej precis. Nu är det väl ingen som har sagt det direkt till oss att vi ger upp för tidigt, det är väl mer attityden hos vissa som känns som att "jomen det kan ta flera månader eller ÅR, har ni försökt det här och det här..."

Jag köper att man får ha tålamod, absolut! Och jag skulle fortsätta försöka om jag såg en glimt av hopp, att de trots allt tycker om varandra och är nyfikna. Men när jag efter ett halvår bara ser rädsla och aggression mellan dem så tycker jag inte det är rätt att fortsätta längre.

Uppfödaren skrev till mig igår igen och... det finns en familj som är intresserad av Tesla! Hjälphjälphjälp. Men vi får se vad som händer, hoppas att det är bra människor bara. Min lilla fluffboll :heart:cry: Vi får väl träffas och se hur det går helt enkelt.

Men jag funderar... ifall och om vi nu hittar en ny familj - hur gör man rent praktiskt? Visst finns det någon form av mall för köpekontrakt? Tar man betalt för katten, och hur mycket i så fall? Skickar man med grejer? Papper förstås, som stamtavla. Hur gör man med försäkring?

Edit: Hittade överlåtelseavtal på Sveraks hemsida, där stod även att katten ska vara veterinärbesiktad senast 7 dagar innan köp oavsett kattens ålder.

Senast ändrad:
Uppfödaren skrev till mig igår igen och... det finns en familj som är intresserad av Tesla! Hjälphjälphjälp. Men vi får se vad som händer, hoppas att det är bra människor bara. Min lilla fluffboll :heart:cry: Vi får väl träffas och se hur det går helt enkelt.

Men jag funderar... ifall och om vi nu hittar en ny familj - hur gör man rent praktiskt? Visst finns det någon form av mall för köpekontrakt? Tar man betalt för katten, och hur mycket i så fall? Skickar man med grejer? Papper förstås, som stamtavla. Hur gör man med försäkring?

Edit: Hittade överlåtelseavtal på Sveraks hemsida, där stod även att katten ska vara veterinärbesiktad senast 7 dagar innan köp oavsett kattens ålder.
Jag skulle helt klart ta betalt om det gäller någon jag inte känner. För om köparen backar på det så är det ingen köpare jag skulle vara intresserad av. Summa är ju svårt dock, men hon är ju både ung och raskatt så fyrsiffrigt känns inte som något konstigt.
Att skicka med grejer man inte behöver + lite leksaker och någon filt som luktar hemma skulle jag helt klart gjort i din situation, så inte allting blir nytt vid flytt. Försäkringen borde den som köper kunna ta över.

Är inte ett dugg avundsjuk på din situation :( Men du gör helt rätt, ni har ju verkligen försökt att lösa det och att fortsätta hålla på så i okänt antal månader tär ju på både er och katterna.

@zassoo Alldeles häromdagen berättade min mamma om någon som hade köpt en birma som omplacering, ca 4000 kr kostade den tror jag. Kanske lite dyrt för en vuxen katt men jag tyckte att det lät bra då det är ändå ett pris som visar att de blivande ägarna är mera "seriösa".

Och du, jag tror att många hade gett upp långt tidigare. Ni har gjort allt ni kunnat och mer tycker jag :)

Ibland bara så sväller hjärtat av kärlek :love:
När jag kom hem så bestämde jag mig för att öppna dörren till uteplatsen då Alice inte fått vara ute på ett par dagar (och hade klagat om det :o) i arbetsrummet istället för den vanliga dörren. Nu sitter jag här vid datorn i arbetsrummet med Alice vid mina fötter och med öppen dörr till uteplatsen :love:
Visserligen blåser det lite väl, men det värmer ändå i mattehjärtat att hon väljer att bara ta stunder ute nära och vara nära matte resten av tiden.

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte en raskatt, Alice har varit mycket mera sällskaplig än våra bondkatter hittills :heart

Rapportera om du tycker att det är någon skillnad, om katterna tycker det smakar bättre, hur det går med magarna, och liknande!
Fick leta fram ditt inlägg igen när jag glömde i vilken tråd det var :p

Men tänkte att jag kunde rapportera lite nu när Alice har ätit upp nästan halva påsen.

Angående magen vet jag inte riktigt att bajset fastnade lite där bak pga det var lite väl mjukt av applaw eller om det var päls som hade växt för långt och/eller var lite bläh (fick klippa bort lite under mycket upprörda vrål efter ett bad :crazy:). Men hittills har det inte fastnat något där bak sen dess, utom någon enstaka liiiten kludd. Bajset i lådan ser annars likadant ut som med applaw, men jag undrar om inte hon bajsar lite mera sällan med canagan (borde väl vara positivt då det betyder att mera tas upp av kroppen än som försvinner ut?) ... Känner att jag nästan måste föra dagbok över kattens skit :D

En sak har min mamma påpekat, jag är hemma mycket så jag märker inte det, men hon har sagt att det luktar ibland(?) kattfoder i hela lägenheten. Det är ju dock sommar nu så det kan vara det då det är varmt i lägenheten. Jag själv märker ju såklart doften när jag håller upp ny i matskålen men inte annars. Men om man är känslig för doften så är det kanske ingen bra idé.

Katten själv klagar inte, hon äter lika glatt som med applaw. Men jag undrar om hon faktiskt inte tycker att det är godare då när jag vänjde över henne så ville hon ha canagan bitarna först, så jag fick blanda först :D

Så hittills verkar det positivt :up:
Det enda jag funderar över är priset ... :o

Jag skulle helt klart ta betalt om det gäller någon jag inte känner. För om köparen backar på det så är det ingen köpare jag skulle vara intresserad av. Summa är ju svårt dock, men hon är ju både ung och raskatt så fyrsiffrigt känns inte som något konstigt.
Att skicka med grejer man inte behöver + lite leksaker och någon filt som luktar hemma skulle jag helt klart gjort i din situation, så inte allting blir nytt vid flytt. Försäkringen borde den som köper kunna ta över.

Är inte ett dugg avundsjuk på din situation :( Men du gör helt rätt, ni har ju verkligen försökt att lösa det och att fortsätta hålla på så i okänt antal månader tär ju på både er och katterna.

Nä precis, jag kommer absolut ta betalt men frågan är hur mycket. Jag köpte henne för 6500 när hon var 14 veckor, hon fyller 3 år i december. Någon eller några tusenlappar i alla fall kanske? Inte för att pengarna är det viktigaste, självklart, men det är ju lite av ett sätt att se om köparna är seriösa.

Tack, det känns som att vi gör rätt. Bara att ha tagit beslutet gör att det känns lättare faktiskt, även om vi inte har någon lösning än.

@zassoo Alldeles häromdagen berättade min mamma om någon som hade köpt en birma som omplacering, ca 4000 kr kostade den tror jag. Kanske lite dyrt för en vuxen katt men jag tyckte att det lät bra då det är ändå ett pris som visar att de blivande ägarna är mera "seriösa".

Och du, jag tror att många hade gett upp långt tidigare. Ni har gjort allt ni kunnat och mer tycker jag :)

Jag vet inte riktigt vad som klassas som dyrt, det beror kanske lite på hur gammal katten är och sådär.

Tack :)

Jag betalade 2000 för Nikita, vaccinerad och besiktigad samma vecka, samma pris som den jag hämtade Nikita från köpte henne från uppfödaren. Jag skulle ta typ 2000-2500 men du betalar besiktning, bara för att se till att de som vill ha henne är seriösa. Skicka med favoritleksaker och eventuell filt/igloo. Skönt för kissekatten att ha något hon känner igen under den första tiden i nya hemmet.

Var in på Arken Zoo igår för de hade erbjudande på kattsand. Givetvis är jag medlem och får en stämpel när jag handlat för 200 kr så jag slängde med en påse kattgodis för att komma upp till det. DISS sa mina kissar (båda två!), det där skräpet tänker vi inte äta! :mad:

Det betyder att jag nu har två lektunnlar och två öppnade påsar med kattgodis som det bara är att hämta :p

Nu har jag blivit kontaktad av familjen som är intresserade av Tesla, och skrivit ett långt (väldigt långt :o) mail tillbaka. Nog för att jag känner mig gråtfärdig vid tanken av att min lilla fluffboll kanske aldrig mer ska bo här (:cry::cry:) men jag hoppas att det är bra människor och att de vill ta hand om min älskling. Håll tummarna, jag kommer uppdatera här.

De kommer och hälsar på redan idag! :nailbiting: Gud så nervöst. Hoppas att de gillar henne, och inte minst att vi gillar dem.

Min lilla skrutt :love:
11953152_10153156605326297_5233424304951488958_n.jpg

De kommer och hälsar på redan idag! :nailbiting: Gud så nervöst. Hoppas att de gillar henne, och inte minst att vi gillar dem.

Min lilla skrutt :love:
11953152_10153156605326297_5233424304951488958_n.jpg

Nä, det blev ingenting... De bestämde sig för att fundera lite till, anledningen är hennes känsliga mage som de nu var lite oroliga över. Vi får se hur det går, jag sa att de får höra av sig när de bestämt hur de vill göra.

Nä, det blev ingenting... De bestämde sig för att fundera lite till, anledningen är hennes känsliga mage som de nu var lite oroliga över. Vi får se hur det går, jag sa att de får höra av sig när de bestämt hur de vill göra.
:( har hon haft mycket bekymmer mer magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama