Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver lite råd.
Klippte klorna på husdjuren idag och fick då syn på att Kakan har tvättat bort päls på magen. Det finns päls kvar, men det är betydligt tunnare på ett visst område och det brukar det inte vara. Exakt hur länge det sett ut så vet jag inte, hon gillar inte att bli buren och fasthållen så det är inget jag gör annat än när det är dags för kloklippning (tror att jag hade henne i knät för två veckor sen sist, och har inget minne av att något skulle sett annorlunda ut mot normalt då).
Nu blev det en halvkass mobilbild, men ni ser ju att det vita är mer rosa i mitten och att det grå har en skarpare kant där (det är alltså huden som lyser igenom). Den lilla rosa pricken nedanför i bilden är en spene, den är normal :D

Nu funderar jag givetvis över varför det blivit såhär. Hon beter sig inte maniskt när hon tvättar och jag har inte tänkt på något överdrivet tvättande - vilket det väl borde bli om det vore en allergi?
Däremot har hon varit lite lös i magen, och eftersom hon är så himla tjock så når hon inte att tvätta rumpan (hon går på bantningskur med bara blötmat nu, men har inte smalnat av tillräckligt för rumptvätt än). Kan det här vara ett sätt att försöka tvätta, men eftersom hon inte når hela vägen så blir det på magen istället och då mer än vanligt eftersom rumpan inte blir ren?
wpid-wp-1442247473862.jpeg

@cili ja jag ser att det verkar vara mindre hår där. Jag har ingen aning men för min del låter inte din teori helt tokig.
Min Alice har lite samma problem, all hennes päls kommer i vägen när hon försöker tvätta sig därbak (möjligen några extrakilon också, det hade jag inte tänkt på :o) och så fullständigt avskyr hon när man försöker titta/röra henne därbak. Försökte klippa lite päls därbak med hållhjälp en gång och gud vad hon vrålade :crazy:
Dock så har hon inte slickat av sig päls ... fast det skulle kanske inte märkas på henne :p

Läste nyss detta citat av Mark Twain:
"If animals could speak, the dog would be a blundering outspoken fellow; but the cat would have the rare grace of never saying a word too much."

Det lät ju fint tyckte jag men så tänkte jag på min katt och blev lite, hm, tveksam. För jag kan ju tänka mig vad hon skulle säga om hon kunde tala :cautious:
"... Ge mig mat."
"Släpp mig!"
"Är det inte middag än?"
"Klappa mig!"
"MAT!"
"Sluta!"
"Mat! Nu!"
"Nej, inte så!"
"Jag svälter ihjäl..!"
"Vad är det?"
"Jaaaa!! MAT! Ställ ned tallriken!"
"NEJ, INTE DÄRBAK FÖR GUDS SKULL MÄNNISKA!"/(alternativt)"NEJ KATTER SKA INTE BADA, INTE VARA BLÖTA!"

Onekligen är det inte ett enda ord för mycket dock :p Kärnfyllt och tillräckligt. Men å andra sidan behövde hon nyss bara säga mjau och titta på handfatet för att jag skulle förstå att hon ville ha hjälp upp dit, de kommunicerar rätt så bra redan :cautious:

Vad skulle era katter säga om de kunde tala? :D

@cili
Min spontana tanke var just någon form av foderallergi men om hon inte är en sådan som har tvättat sig så frekvent att det har blivit märkbart så vettesjutton, hon ser ju inte så irriterad ut i huden heller och vid foderallergi så kan de väl bli lite röda i huden....Kanske försöka kika någon gång när hon ska försöka tvätta sig i baken och se om hon tar magen då i stället för att hon inte når ?

@cili
Min spontana tanke var just någon form av foderallergi men om hon inte är en sådan som har tvättat sig så frekvent att det har blivit märkbart så vettesjutton, hon ser ju inte så irriterad ut i huden heller och vid foderallergi så kan de väl bli lite röda i huden....Kanske försöka kika någon gång när hon ska försöka tvätta sig i baken och se om hon tar magen då i stället för att hon inte når ?
Kollade idag och det är ingen skillnad mot gårdagen, hon kan alltså inte ha tvättat mer än normalt idag. Och ingen irritation i huden alls, det var det inte igår heller. Då känns det mer som att rumpteorin kan vara rätt, för hon har ätit samma mat.
Jag har sett förut att hon inte når rumpan :o (den där smileyn är tillägnad mig själv, för att jag låtit henne bli så tjock). Så att hon försökt så gott hon kan när hon varit lite lös i magen känns rimligt.
Jäkla synd att det inte går att gå ut på powerwalk med henne (vågar inte ta ut henne i sele alls här, det är för mycket folk och rörelse, jag vill inte att hon blir rädd och lyckas ta sig ur selen). Får helt enkelt köra på enbart minskad fodergiva.
Det som är dumt är ju att Lillebror också får begränsad tillgång till mat då, han som behöver mer eftersom han växer. Jäkla synd att han inte förstår Bolls matskål, där det sitter ett lock över maten som öppnas när katten trampar på en pedal.

Kollade idag och det är ingen skillnad mot gårdagen, hon kan alltså inte ha tvättat mer än normalt idag. Och ingen irritation i huden alls, det var det inte igår heller. Då känns det mer som att rumpteorin kan vara rätt, för hon har ätit samma mat.
Jag har sett förut att hon inte når rumpan :o (den där smileyn är tillägnad mig själv, för att jag låtit henne bli så tjock). Så att hon försökt så gott hon kan när hon varit lite lös i magen känns rimligt.
Jäkla synd att det inte går att gå ut på powerwalk med henne (vågar inte ta ut henne i sele alls här, det är för mycket folk och rörelse, jag vill inte att hon blir rädd och lyckas ta sig ur selen). Får helt enkelt köra på enbart minskad fodergiva.
Det som är dumt är ju att Lillebror också får begränsad tillgång till mat då, han som behöver mer eftersom han växer. Jäkla synd att han inte förstår Bolls matskål, där det sitter ett lock över maten som öppnas när katten trampar på en pedal.

Alltså... jag har lite liknande problem. Nog för att Brunetten kan tvätta sig i ändan än så länge men hon börjar bli rundare och rundare för varje dag... syns särskilt då jag så tydligt kan jämföra med slanka Skönhetsmissen.

Fick ned B lite grann i somras då hon härjade runt i solen och levde rövare, men nu har hon liksom taggat ned inför vintern. Vill inte gå ut på gården om det regnar/blåser/är nån annan där/kommer ett löv/eventuellt kanske kommer att regna inom tre timmar. Hon dundrar runt tillsammans med Skönhetsmissen på mornarna, men mycket tid spenderas utslagen i soffan helt klart.

Ett jäkla pill det där med att se till att Knubbiskatten håller sig inom rimliga matramar och Slankiskatten får komma åt lite fetare bitar.

Hade ju nästan samma problem i våras som bekvämt löste sig med motion och utomhusbus i sommarvärmen. Men nu är vi där igen med, två Fröknar som verkligen inte accepterar dåligt väder och bara en som tycker det är skoj att jaga leksaker på vardagsrumsgolvet. :cool:

@cili
Ja det är ingen lätt ekvation det där med två katter som har olika behov men det finns ju matskålar som är stängda och som man programmerar in chipnumret i (vad jag har förstått det som) och då kan ju Lillebror kanske ha en sådan och således få fri tillgång på mat/möjlighet till att äta oftare när det bara är han som kan komma åt den (om han är chipmärkt då dvs). Den är utformad som en båge de går under så de behöver inte kliva på något för att den ska öppnas, det kanske han har lättare för ?

Ser ut såhär http://www.zoo.se/media/catalog/pro...33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/imagerequest.png

Alltså... jag har lite liknande problem. Nog för att Brunetten kan tvätta sig i ändan än så länge men hon börjar bli rundare och rundare för varje dag... syns särskilt då jag så tydligt kan jämföra med slanka Skönhetsmissen.

Fick ned B lite grann i somras då hon härjade runt i solen och levde rövare, men nu har hon liksom taggat ned inför vintern. Vill inte gå ut på gården om det regnar/blåser/är nån annan där/kommer ett löv/eventuellt kanske kommer att regna inom tre timmar. Hon dundrar runt tillsammans med Skönhetsmissen på mornarna, men mycket tid spenderas utslagen i soffan helt klart.

Ett jäkla pill det där med att se till att Knubbiskatten håller sig inom rimliga matramar och Slankiskatten får komma åt lite fetare bitar.

Hade ju nästan samma problem i våras som bekvämt löste sig med motion och utomhusbus i sommarvärmen. Men nu är vi där igen med, två Fröknar som verkligen inte accepterar dåligt väder och bara en som tycker det är skoj att jaga leksaker på vardagsrumsgolvet. :cool:
Bollen är verkligen lagomkatten personifierad (kattifierad?). Hon rör sig lagom, sover lagom, hörs lagom, äter lagom.

Kakan däremot är en knubbsäl. Hon äter massor om det går, om det inte går (dvs när maten är slut) så ägnar hon sin tid åt att tigga mer eller sova. Hon ligger högst upp i klösträdet och sover nästan jämt. Det är en bedrift i sig, att hon tar sig upp där med sin extravikt - hon måste ha rätt fina muskler där under.

Lillebror är en duracellkanin på speed. Han leker mer med maten än äter den. Det ser ut som sahara runt fodertornet, för han pillar ut kulor, biter sönder dom och spottar ut. Oftast syns han inte, för han springer runt i ljusets hastighet här i lägenheten, samtidigt som han högljutt vrålar så man hör var han passerar. Om han ändå kunde dra med Kakan på en runda.. Men icke då, det är genomsnälla lagomBoll som råkar ut för hans upptåg.

Läste nyss detta citat av Mark Twain:
"If animals could speak, the dog would be a blundering outspoken fellow; but the cat would have the rare grace of never saying a word too much."

Det lät ju fint tyckte jag men så tänkte jag på min katt och blev lite, hm, tveksam. För jag kan ju tänka mig vad hon skulle säga om hon kunde tala :cautious:
"... Ge mig mat."
"Släpp mig!"
"Är det inte middag än?"
"Klappa mig!"
"MAT!"
"Sluta!"
"Mat! Nu!"
"Nej, inte så!"
"Jag svälter ihjäl..!"
"Vad är det?"
"Jaaaa!! MAT! Ställ ned tallriken!"
"NEJ, INTE DÄRBAK FÖR GUDS SKULL MÄNNISKA!"/(alternativt)"NEJ KATTER SKA INTE BADA, INTE VARA BLÖTA!"

Onekligen är det inte ett enda ord för mycket dock :p Kärnfyllt och tillräckligt. Men å andra sidan behövde hon nyss bara säga mjau och titta på handfatet för att jag skulle förstå att hon ville ha hjälp upp dit, de kommunicerar rätt så bra redan :cautious:

Vad skulle era katter säga om de kunde tala? :D

Lägger till tre saker som mina säger rätt ofta:
"Här är Jaaaaag" i kombo med "Se på Miiiiig"
"Kolla vad jag har hittat!"
"Var ÄR alla!?!"

Särskilt Skönhetsmissen är en liten Snattra. Ständigt pratandes, även ute för sig själv om hon är i ett annat rum än mig och Brunetten så kan hon höras kutterpipmumla.

Brunetten är mer bestämd. Hon har alltid en agenda.

@cili
Ja det är ingen lätt ekvation det där med två katter som har olika behov men det finns ju matskålar som är stängda och som man programmerar in chipnumret i (vad jag har förstått det som) och då kan ju Lillebror kanske ha en sådan och således få fri tillgång på mat/möjlighet till att äta oftare när det bara är han som kan komma åt den (om han är chipmärkt då dvs). Den är utformad som en båge de går under så de behöver inte kliva på något för att den ska öppnas, det kanske han har lättare för ?

Ser ut såhär http://www.zoo.se/media/catalog/pro...33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/imagerequest.png
Det kanske vore nåt! Han är min enda med chip, dom andra är tatuerade (haha jag skrev "tatuerare" av misstag först och såg framför mig hur Boll sitter med svetshjälm och tatueringspenna för att rita nåt tjusigt på Kakans nästan hårlösa fläck).
Om han skulle börja tunna ur så lär han nog få nån sån. Vill dock se hur det utvecklar sig först, han är ju kastrerad nu och ska väl inte växa så jättemycket mer. Det kanske slutar med att han också blir en knubbsäl ;)

@cili
Ja de brukar ju ha en förmåga att bli lite lugnare efter en kastrering och då lättare kunna lägga på sig lite (ja undantag finns ju givetvis) så han kanske kartar på sig ^^

Är det normalt att katten "skäller" på en när man nyser?
Ni vet, så där som de kan göra mot tex fåglar. Vår minsta kisse gör så när någon nyser i hennes närhet :D

Boll i sko.

Vad är symboliken på kattspråk?

Fyra dagar i rad nu har jag kommit hem till den rosa mjukisbollen nogsamt instoppad i min ena hemmatoffla. Jag tar ut bollen och kastar iväg den. Nästa kväll är den intryckt där igen. Aldrig någon av de andra bollarna. Alltid längst framme i tån.

Vad är detta? Har någon av fröknarna valt ut tofflan till rosa-boll-gömma? Är det en pik som syftar på människors generella bristande lek vid hemkomst?

Ska se om den smygs in på samma ställe imorgon när jag inte går till jobbet utan dräller omkring hemma hela förmiddagen.

Åh :love:
Lite bakgrundsinfo först: Jag är gravt hörselskadad. Jag har aldrig kunnat gå ut och höra fågelkvitter en vår morgon (om det inte är göken :p) och alla mina andra katter har jag varit tvungen att sätta örat intill deras magar för att kunna höra lite av deras spinnande (vilket inte hände så ofta).
Så kom Alice in i mitt liv och hon spinner högre än de förra katterna, nu kan jag faktiskt höra henne spinna när hon ligger i mitt knä. När jag förut kunde bara mest känna. :heart:

Och så plötsligt nu så satt Alice framför mig under den vanliga mystiden (dvs under toalettbesök) och när jag tittade på henne så hörde jag något lågt purrande.. Tittade bort och hörde det inte, tittade på henne igen och så hörde jag det igen.
Hon spann! Alltså, är detta på riktigt? Hon verkade höja ljudnivån på spinnandet just när jag tittade på henne - gör katter så? Jag har aldrig hört det förut och känner mig osäker, kan de göra så?

Men vad jag fånlog :love: Av bara ögonkontakt.. :love:

Åh :love:
Lite bakgrundsinfo först: Jag är gravt hörselskadad. Jag har aldrig kunnat gå ut och höra fågelkvitter en vår morgon (om det inte är göken :p) och alla mina andra katter har jag varit tvungen att sätta örat intill deras magar för att kunna höra lite av deras spinnande (vilket inte hände så ofta).
Så kom Alice in i mitt liv och hon spinner högre än de förra katterna, nu kan jag faktiskt höra henne spinna när hon ligger i mitt knä. När jag förut kunde bara mest känna. :heart:

Och så plötsligt nu så satt Alice framför mig under den vanliga mystiden (dvs under toalettbesök) och när jag tittade på henne så hörde jag något lågt purrande.. Tittade bort och hörde det inte, tittade på henne igen och så hörde jag det igen.
Hon spann! Alltså, är detta på riktigt? Hon verkade höja ljudnivån på spinnandet just när jag tittade på henne - gör katter så? Jag har aldrig hört det förut och känner mig osäker, kan de göra så?

Men vad jag fånlog :love: Av bara ögonkontakt.. :love:

Naw :love: Tesla gjorde i alla fall så när hon var kattunge! Då jädrans kunde hon dra igång så fort man tittade på henne :D

Pratade just med familjen och de vill köpa henne :) Nu ska vi bara ordna det med veterinärbesiktning på något sätt och så hoppas vi att hon är okej (vilket hon ska vara, men som en garanti för köparna).

Fortsätt gärna hålla tummarna!

Är det någon som har nån idé om hur man kan utställningsträna en blyg katt? Jag är sugen på att testa att ställa ut Kakan, men hon är lite blyg bland människor. Hon är inte rädd på samma sätt som Boll (som blir vettskrämd och till och med gömt sig inne i kattlådan när det funnits folk hemma), Kakan går undan i början men kommer sen fram och är social när det kommer hem folk. Som kattunge ville hon alltid vara i centrum, även när det var fullt av folk hemma, så det känns som att det skulle funka om hon fick en bra förberedelse.
Hon måste bantas innan, och jag skulle gärna ställa henne på ett KM som första försök (p.g.a. färre folk och mindre tillställning) så det kanske rör sig om ett år innan det blir av = gott om tid att träna. Men hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
457
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama