Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppenbarligen funkar inte detta med att resa iväg från katten ett tag, första natten av fem och man får nässelutslag :( Nog kan man kräva att man ska ha katten hos sig av sjukdomsskäl när man får nässelutslag utan henne? :D;)

Fröknarna ska på vaccination och hälsokontroll till veterinären idag. Plockade fram reseburarna, och båda Fröknar kom såklart framdundrande för att vara med och nosa och speja på ihopsättningsprocessen.

Sedan gick de direkt in i varsin bur, och ligger nu och chillar i burarna i hallen... Ska jag ta detta som en omedelbar vilja att fly? Att resa ut i världen på oanade äventyr? Lämna lägenhetens väggar och bekväma soffhörn? Håller de sig såhär glada och positiva under hela resan och behandlingen så skattar jag mig lycklig.

Vaccinationer klara. Hälsokontroller klara. Skrikande Skönhetsmisse och sammanbiten bister Brunett.

Lite lite tandbeläggning på Skönhetsmissen, veterinären rekommenderade mer torrfoder/ben, annars i fin form. Brunetten något rund, men inom normalspannet. Skavet var ovanligt, men inte någon hemsk pälssjukdom, rekommenderades mjuk sovplats... Vet inte hur mycket mjukare det kan bli än soffan/människosängen?

Skönhetsmissen hade lugna och fina hjärtslag trots skrik och drama. Brunetten mer uppstressad med hastig puls, trots passiv acceptans av sprutan och munkontroll. Sedär - det är inte den som gapar mest som alltid är räddast!

Ska ställa ut dem i aug/sept är planen, och hoppas att skavet inte drar ned bedömningen jättemycket...

Idag har vi haft typ 25 grader varmt. Jag har ställt korsdrag genom lägenheten och det är svalt och skönt inne, funderar faktiskt på att ta på mig ett par strumpor till och med. Sixten och Disa
19214123166_0c9048427d_n.jpg

är helt oberörda och fulla med bus. Sauron däremot
18619645873_5144857198_n.jpg

vilar på två isklampar i ett örngott. :( Han var ju märkbart påverkad förra sommaren och han har ju inte mindre päls i år, snarare tvärt om. Stackars lilleman, veterinären har drop in på onsdag så det får nog bli en sväng dit för frisering. Förhoppningsvis räcker det att ta en del på magen.

Kan rapportera att Lumis dejt är lyckad och att de har parat sig massor. Har fått både bild- och filmbevis från hanägaren. Jag var extremt nervös när vi lämnade henne. Man kan ju inte vara säker på att mitt val av hane är godkänt av Lumi. Hanen bor ju dessutom 30 mil bort så det hade känts tråkigt om hon hade helt kommit ur löp eller inte velat para sig. Nu blir det en nervös väntan för att se om det tagit sig, och sen ännu mer nervös väntan till kullens nedkomst om allt går som det ska. Jag kanske kommer få min efterlängtade kull till sist efter 3,5 års kämpande i motvind :)

Missia är billig igen... katt:devil: kommer in med en mus och när hon släpper den inser jag att fanskapet lever! Tassa kommer ner och hjälper till i jakten (vilket var nog bra :meh:) så den flydde ut tillslut och jag stängde dörren. Jag utgår ifrån att den är hädangången vid det här laget :cautious:

Kan rapportera att Lumis dejt är lyckad och att de har parat sig massor. Har fått både bild- och filmbevis från hanägaren. Jag var extremt nervös när vi lämnade henne. Man kan ju inte vara säker på att mitt val av hane är godkänt av Lumi. Hanen bor ju dessutom 30 mil bort så det hade känts tråkigt om hon hade helt kommit ur löp eller inte velat para sig. Nu blir det en nervös väntan för att se om det tagit sig, och sen ännu mer nervös väntan till kullens nedkomst om allt går som det ska. Jag kanske kommer få min efterlängtade kull till sist efter 3,5 års kämpande i motvind :)

Vad är Lumi för ras?

Mina damer meddelar att nog för att de gillar värme så blev den här värmeböljan för mycket. Kan någon vara vänlig att skruva ner temperaturen?

Det har legat utplattade i skuggan hela dagen och tittat förebrående på mig när jag gått förbi :p

Mina damer meddelar att nog för att de gillar värme så blev den här värmeböljan för mycket. Kan någon vara vänlig att skruva ner temperaturen?

Det har legat utplattade i skuggan hela dagen och tittat förebrående på mig när jag gått förbi :p
Mina som normalt alltid klagar på att de inte får gå ut har sovit tillsammans med mig i sängen hela dagen, trots öppen ytterdörr. :grin:

Blir lite ledsen, det finns en annons här på Buke om söta 'Main Coon' ungar som är rasrena (men naturligtvis oregistrerade) inte vaccinerade, chippade eller kastrerade utan enbart avmaskade - förstår inte varför avmaskning är så populärt just för att visa att någon är seriös? Annonsören vill ha 4000kr per kattunge. Varför inte annonsera söta långhåriga huskatter, chippade, vaccinerade och levereras besiktigade av vet?

Ingen mat går åt i värmen. Skönhetsmissen nosade grinigt efter att ha snattrat och sprungit kring matskålen 20 minuter för att jaga upp mig, men sedan kom hon på att det inte var så intressant trots allt. För varmt.

Ingen mat går åt i värmen. Skönhetsmissen nosade grinigt efter att ha snattrat och sprungit kring matskålen 20 minuter för att jaga upp mig, men sedan kom hon på att det inte var så intressant trots allt. För varmt.

Nikita är likadan, min lägenhet är jättevarm, och trots att hon är burma = päls anpassad för varma klimat så äter hon mindre. Blötmat får hon bara på kvällen när det är svalare och jag låter den inte stå framme lika länge. Torrisar finns hela tiden. Jag får bara se till att hon dricker tillräckligt mycket och ha nere persiennerna för att ge lite skugga. Idiotkatten ligger ändå och sover på fårskinsfällen eller högst uppe på bokhyllorna trots att jag fixat flera mörka svala sovställen. :meh:

Blötmat får hon bara på kvällen när det är svalare och jag låter den inte stå framme lika länge.

På sommaren brukar jag lägga en kylklamp under blötmaten så håller den sig bra i ganska många timmar. :)

På Socker biter inte det knepet ändå eftersom han totalvägrar all blötmat. :grin: Dessutom är han dålig på att dricka så jag försöker trycka i honom lite vatten via en plastspruta några gånger om dagen. Fast det är icke populärt, och han håller sig duktigt undan när jag ser ut att ha syftet att fånga in honom. Tänk om han kunde vara lite mer som Anton, lite aningslös sådär. :D

Nikita är likadan, min lägenhet är jättevarm, och trots att hon är burma = päls anpassad för varma klimat så äter hon mindre. Blötmat får hon bara på kvällen när det är svalare och jag låter den inte stå framme lika länge. Torrisar finns hela tiden. Jag får bara se till att hon dricker tillräckligt mycket och ha nere persiennerna för att ge lite skugga. Idiotkatten ligger ändå och sover på fårskinsfällen eller högst uppe på bokhyllorna trots att jag fixat flera mörka svala sovställen. :meh:

Jag har testköpt lite av det billiga ICA-fodret nu för att se om det funkar med variation - då dyrfodret inte passar Fröken för tillfället. Men billigmaten ratades också, med likaledes sur min efter intresserad nosning.

Knubbisen tuggar i sig med gott mod i alla fall, så det går ju åt... Det ska bli lite svalare senare i veckan så kanske äter Skönhetsmissen bättre då. Annars får jag köpa leverpastej eller något och fjäska med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama