Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har era katter skav?

Brunetten har en liten hudyta med pälsbortfall/skav/exem på bakhasorna, framförallt ena som har en liten fläck som nästan är pälslös (kanske 3-4 mm rakt över). Huden är ljus och fin, verkar inte irriterad, och hon kliar inte.

Ngn som stött på nåt liknande? Tänkte ringa o rådfråga vet i veckan för säkerhetsskull. Men är det exem borde hon väl rimligen ha det på fler ställen än bara just hastippen?

Ingen ny mat eller sand, samma tvättmedel till sängkläder/filtar etc där missarna sover. Skönhetsmissen har ingenting liknande. Såg det tydligt idag för att jag vaknade med Bs bakdel i ansiktet...

Har era katter skav?

Brunetten har en liten hudyta med pälsbortfall/skav/exem på bakhasorna, framförallt ena som har en liten fläck som nästan är pälslös (kanske 3-4 mm rakt över). Huden är ljus och fin, verkar inte irriterad, och hon kliar inte.

Ngn som stött på nåt liknande? Tänkte ringa o rådfråga vet i veckan för säkerhetsskull. Men är det exem borde hon väl rimligen ha det på fler ställen än bara just hastippen?

Ingen ny mat eller sand, samma tvättmedel till sängkläder/filtar etc där missarna sover. Skönhetsmissen har ingenting liknande. Såg det tydligt idag för att jag vaknade med Bs bakdel i ansiktet...

Ingen som vet? Jag återkommer efter kontakt med vet och sprider info om Brunettens väl och ve. :)

Min väninna svarade på en halv sek att lilla B troligen har någon extremt komplicerad hudsjukdom som kommer kräva en massa dyra mediciner och insmörjning fem gånger om dan, tack för den stöttningen. ;P

Fröknarna har hittat sin gamla minifotboll som gömt sig under soffan, och ägnar nu förmiddagen åt det gemensamma projektet att döda den.

@Lager : Ja, min förra katt hade pälsbortfall på haserna som jag konstaterade var skav eller vad man ska kalla det. Inget hon någonsin reagerade på, så jag lät det vara.

Lilla B är distansdiagnosticerad och bedöms ha vanligt skav - orsakad av en välbyggd bakdel, alltför ofta planterad framför matskål eller fönster, vilket resulterat i pälsskav på "sittytorna" som ngn även skrev i tråden. Veterinären log lite i mjugg tyckte jag, sådär över telefon, när jag berättade om den svårt lidande B som snarkade med magen i vädret mellan två kuddar i människosängen.

Båda Fröknarna ska in för ettårsspruta efter midsommar så då blir hon fysiskt avcheckad. Vet trodde inte det var någon akut risk för Brunettens liv, och att det dög gott med den redan inbokade kontrollen.

Jepp, det är definitivt sommar. "Lilla" Alice njuter av att få gå ut under uppsikt på uteplatsen (de dagar människorna tycker att det är tillräckligt fint väder ute :angel:) och se/dofta/höra/känna allt spännande, så hon rusar från ena till andra änden av uteplatsen :love: Ibland vågar hon också sig på till buskarna ett par meter bort men främmande människor är fortfarande :eek:

Den där katten alltså ... hennes logik säger så här: dammsugare äter katter men gräsklippare är ok, människor är läskiga men hundar (som inte låter) blir hon nyfiken på. Helt absolut logiskt :p

Att hon lyckades lugga en lite korkad skata på några fjädrar häromdagen är något jag bortser från, hon fick åtminstone ha kul med fjädrarna :angel:

Har era katter skav?

Så har mina också :) Helt normalt :)

Den 25:te ska Fröknarna in och stickas för vaccination samt kontrolleras lite i största allmänhet. Tänkte be att de utfärdar kattpass också, kostnaden lät ju faktiskt inte så fruktansvärd när jag frågade, de är ju redan chippade, registerade och allt sånt.

Är van vid hundarna, där det kostat multum med alla sprutor inom rätta tidsintervall och avmaskningar hitan och ditan beroende på land. Hehe - schäfern hade en så gullig bild på sitt pass, rakt framifrån rätt upp i nosen, med teleskopöron som stod rakt ut... Ska katterna också ha bild på sig i passen?

Geologkisse (se ovan) ligger nu på min högra arm. Filten jag lagt på skrivbordet i nya kontoret duger helt enkelt inte. Får man inte vara mellan matte och datorn lägger man sig på armen och är så söt att matte håller på att avlida (plus att hon rör höger arm så lite som möjligt).

:love:

Vilka fina katter ni har allihopa :love: Jag kan inte låta bli att titta in här trots att jag är utan katt sedan ett halvår tillbaka. Min älskade kisse fick somna in i vintras och mitt hjärta skriker efter en ny katt, men det får nog tyvärr vänta i ett par år :( Innekatt skulle inte fungera här hemma, och jag vet inte om jag vågar ha en till utekatt här. Vi bor i ett lugnt bostadsområde med fartbegränsningar på max 50km/h och vi bor som ensamt hus på en avtagsväg med en liten skog mellan tomten och närmsta väg och åt de andra hållen är det stora villaträdgårdar. Jag har aldrig hört talas om att någon katt blivit påkörd i om rådet men ändå känns det.. Läskigt? Jag vet inte. Det finns så mycket faror i världen för en liten katt, och jag skulle inte kunna förlåta mig själv om den blev påkörd.

Under tiden får jag stilla min längtan med att krama om stallkatterna och läsa om era underbara katter :love:

Vilka fina katter ni har allihopa :love: Jag kan inte låta bli att titta in här trots att jag är utan katt sedan ett halvår tillbaka. Min älskade kisse fick somna in i vintras och mitt hjärta skriker efter en ny katt, men det får nog tyvärr vänta i ett par år :( Innekatt skulle inte fungera här hemma, och jag vet inte om jag vågar ha en till utekatt här. Vi bor i ett lugnt bostadsområde med fartbegränsningar på max 50km/h och vi bor som ensamt hus på en avtagsväg med en liten skog mellan tomten och närmsta väg och åt de andra hållen är det stora villaträdgårdar. Jag har aldrig hört talas om att någon katt blivit påkörd i om rådet men ändå känns det.. Läskigt? Jag vet inte. Det finns så mycket faror i världen för en liten katt, och jag skulle inte kunna förlåta mig själv om den blev påkörd.

Under tiden får jag stilla min längtan med att krama om stallkatterna och läsa om era underbara katter :love:

Ring till närmsta katthem och be att få komma och titta. Kanske får du med dig en eller två små missar som söker just ett hem i ett ensamt hus vid en avtagsväg. :D

Nikita är sur som ättika, satt och behövde plöja igenom en tjock pärm om SCB och ladda över grejor på plattan och Nikita krävde gos = lägga sig tvärs över pärmen och sitta på plattan och samtidigt stoppa upp rumpan i mitt ansikte. Jag, lyfte försiktigt ner henne några gånger och nu ligger hon i sin korg på trädet och surar. Jag är uppenbarligen världen sämsta slav någonsin. Varför får jag svåra skuldkänslor och funderar på att muta med favogodis så vi blir sams? O_o

Nikita är sur som ättika, satt och behövde plöja igenom en tjock pärm om SCB och ladda över grejor på plattan och Nikita krävde gos = lägga sig tvärs över pärmen och sitta på plattan och samtidigt stoppa upp rumpan i mitt ansikte. Jag, lyfte försiktigt ner henne några gånger och nu ligger hon i sin korg på trädet och surar. Jag är uppenbarligen världen sämsta slav någonsin. Varför får jag svåra skuldkänslor och funderar på att muta med favogodis så vi blir sams? O_o
Du har ju redan själv svarat på det, för att du är världens sämsta slav. ;) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass

Hund, Katt, Andra Djur