Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena katt är tvättvakt. Hon tittar helt fascinerat när tvätten tumlar runt i trumman. När tvätten är klar och maskinen piper, kommer hon och hämtar mig om jag inte är tillräckligt snabbt på plats. Hon blir mäkta irriterad om jag inte genast följer med :D (Ytterligare ett tillfälle när jag skulle vilja veta vad som rör sig i kattens huvud.)

Min ena katt är tvättvakt. Hon tittar helt fascinerat när tvätten tumlar runt i trumman. När tvätten är klar och maskinen piper, kommer hon och hämtar mig om jag inte är tillräckligt snabbt på plats. Hon blir mäkta irriterad om jag inte genast följer med :D (Ytterligare ett tillfälle när jag skulle vilja veta vad som rör sig i kattens huvud.)
Och så säger folk att katten inte är till någon nytta! :p

Och så säger folk att katten inte är till någon nytta! :p
Mina katter gör väldigt mycket nytta :)

Förutom att vakta tvätten, så gräver de upp sådant de tycker att jag planterat fel. Senast var det tre lavendel som låg utspridda på gräsmattan.

De ligger i odlingsbädden för att förhindra ogräsväxt. Ja, det kommer inte upp så mycket annat heller, men det får man väl betrakta som olycksfall i arbetet.

De hårar ner lakanen, för "det är ju så trist med vitt".

De brer ut sig i soffan, så att jag inte får plats. Jag ska väl också göra lite nytta istället för att lata mig.

Så, visst gör de nytta :up:

Förutom att vakta tvätten, så gräver de upp sådant de tycker att jag planterat fel. Senast var det tre lavendel som låg utspridda på gräsmattan.

De ligger i odlingsbädden för att förhindra ogräsväxt. Ja, det kommer inte upp så mycket annat heller, men det får man väl betrakta som olycksfall i arbetet.

De brer ut sig i soffan, så att jag inte får plats. Jag ska väl också göra lite nytta istället för att lata mig.

:rofl:

Min är främst duktig på att få mig att röra på mig, man måste ju böja sig ned för att plocka upp alla päls tussar som ligger härodär.

Och så är hon en duktig middagsklocka som säger till när det är dags för middag :D

Min är främst duktig på att få mig att röra på mig, man måste ju böja sig ned för att plocka upp alla päls tussar som ligger härodär.

Och så är hon en duktig middagsklocka som säger till när det är dags för middag :D
Tja, städning och mat - det är det vardagen består av. Minus städning :)

Åh jag är så ledsen :( Katterna har ju bott separerade ett bra tag nu (sedan slutet av februari :crazy:) men vi har jobbat med dem varje dag, på helgerna 2-3 gånger om dagen. Vi har matat, gosat, borstat och lekt på varsin sida, först med dörren stängd, sen med kompostgaller täckt med ett lakan, sen större och större glipa med lakanet, sen bara galler och nu på slutet har vi haft öppen dörr men inte låtit dem gå fram till varandra (och för varje steg börjat med matskålarna långt bort och successivt flyttat närmre). Det har gått bättre och bättre hela tiden, något enstaka fräs från Sessan men inget mer än så. Igår hade jag Tesla i knät och Sessan fick gå fram och nosa lite (det har varit Sessan som vi upplevt som mest osäker). Gick jättebra. De har även gått förbi varandra med ca 30 cm avstånd, inga fräs och båda lugna. Så idag hade vi dem i samma rum men höll de på minst en halvmeters avstånd hela tiden och försökte underhålla dem. Men så vid ett tillfälle, de satt och bara tittade på varandra men helt plötsligt attackerade Tesla Sessan igen och de slogs ordentligt :cry: Sessan flydde ner på undervåningen och sambon slängde sig efter Tesla så att hon inte skulle följa efter.... Fan fan fan!!! :( Hittade Sessan gömd bakom de tjocka gardinerna i sovrummet alldeles skärrad, som tur var bara med några små skrapsår.

Vad i hela fridens namn ska vi göra nu? Jag trodde verkligen inte att de skulle bråka sådär igen, det är precis samma sak som för 2,5 månad sen när det började... Förstår inte varför :( Kan det bara vara Teslas ålder? Hon är ju 2,5 år nu, vad jag förstår kan det "slå slint" i den åldern.

Jag börjar tänka i banor att någon av dem måste flytta men det känns som ett beslut jag inte kan ta...

@zassoo Jag har tyvärr inga tips då det låter som att ni har redan gjort allt ni har kunnat men vill säga att jag känner så mycket med er :( Så tråkigt att det verkar ha gått så snett mellan dem!

Jag kelade med Alice (öh, medan jag satt på toaletten men vaddå det är en av våra mysplatser :o:angel:) då hon började trampa på min mage, och spann som sjutton. Men så började hon kurra till extra under andetagen, och det lät så sött att jag fick spela in det i mobilen :laugh: så nu har jag ett gulligt spinn inspelat på mobilen för nödfall :D

Angående det där trampet, det är lite lustigt då hon hade aldrig gjort det tidigare förrän någon månad sedan. Jag har ju hört att det är något beteende kvar från när kattungen diade(heter det dia?) mamman, så jag har antagit att det kanske snarare är något som en kattunge kan börja göra när den flyttat ifrån sin mamma. Men tydligen inte? Eller finns det någon annan anledning till att en äldre/vuxen katt kan börja göra så? Jag är nyfiken ifall någon vet :)

Givit upp tron på att PostNord ska höra av sig skriftligen eller på telefonsvararen och ringde dem - leverans borttappad, semi-snorkig kontakt. Inte särskilt impad av deras system än så länge. Jag hade gärna velat slippa ringa och dubbelkolla processen varannan dag, sedan 28 april. Ett mail är väl smidigt att bara skicka iväg...där står ju deras ärendenummer etc, vore mycket lättare för mig än att ringa och sitta i telefonkö 30 min.

Men däremot kontakten med zooplus gick som en dans. De skickar ny leverans direkt och ber om ursäkt för att den första inte kommit fram. Hurra!

Mat, kissesand, och Brunettens fruktade "slow feeder" ska snart vara på väg till oss (igen).

@zassoo Jag har tyvärr inga tips då det låter som att ni har redan gjort allt ni har kunnat men vill säga att jag känner så mycket med er :( Så tråkigt att det verkar ha gått så snett mellan dem!

Det är så konstigt... Jag tror att vi kommer göra ett nytt försök men det känns jobbigt.

Usch, känner mig så uppgiven och ledsen... Tesla har börjat visa andra beteenden vi aldrig har sett förut. Hon har alltid varit extremt trygg, vänlig och social. Uppvuxen med många andra katter, med hundar och barn. Har träffat mycket människor och älskar alla. Men på senare tid har hon dels attackerat Sessan, som jag skrivit om tidigare, men hon har också börjat reagera oerhört starkt på vad vi tror är främmande lukter. Hon fräser och har sig, något hon i stort sett aldrig gjort förut under de 2 år vi har haft henne. En dag hade vi grillen ståendes utanför ytterdörren, hade förberett genom att hälla på tändvätska på kolen och det fick stå och dra en stund. Då hade vi Tesla på nedervåningen och varje gång vi öppnade ytterdörren började hon fräsa och morra. Häromdagen fräste hon även åt min sambo, han sa att han kanske luktade av någonting från jobbet (mekaniker) men han var inte säker.

Och idag, alldeles nyss, så bet hon mig hårt i huvudet :cry: Vi hade gosat ett tag, först satt hon i mitt knä och slickade på mina händer, jag klappade henne på huvudet och ryggen och hon spann högt och tyckte det var jättemysigt. Sen hoppade hon upp på bordet och la sig, jag fortsatte med pluggandet. Sen ville hon gosa lite mer, jag klappade henne som vanligt. Sen började hon slicka mig i pannan som hon ganska ofta gör (som att hon tvättar mig), men helt plötsligt så slängde hon sig mot mig och högg mig i huvudet :( Det gjorde inte jätteont men jag blev chockad och började störtböla... Jag gjorde inget mer än att dra undan huvudet (såklart) och hon gjorde inte heller något mer utan backade undan och la sig ner igen.

Men vad sjutton är det som händer? Jag börjar fundera på om jag ska ta henne till veterinären bara för att kolla att allt är okej, måste ändå dit och vaccinera snarast. Eller är hon understimulerad? Vi försöker umgås mycket med båda katterna och försöker se till att byta plats på dem då och då för att inte en katt ska vara instängd ensam jämt. Åh vad jag bara önskar att allt ska bli som vanligt igen :(

@zassoo Må vara att katters inbördes relationer kan förändras med tiden men en katt som - så vitt jag förstår - aldrig varit aggressiv mot folk nu både fräst och huggit hade jag definitivt sett till att få undersökt av veterinär pronto!

Jag ska se till att göra det, har en klinik som är bra och har mycket erfarenhet av katt. De har tyvärr stängt idag men jag ska ringa imorgon och boka en tid. Hon har aldrig någonsin visat aggression mot människor förut utan accepterat i stort sett allting. Det kan ju finnas många orsaker men veterinären känns som ett bra första steg.

Vad tråkigt att höra @zassoo! Skulle också ge mina fem ören till veterinären. Hoppas hen hittar en enkel förklaring som går att åtgärda.

Tänkte presentera mina två katt.... ehh... fröknar är nog fel ord. Tanter är mer med verkligheten överrensstämmande. Först ut min söta kisse, Cicci. Fyller 15 år imorgon.

20150430_200036.jpg

En, förhållandevis, pigg liten dam som fortfarande är en mästare på att jaga. Mest sork, i alla fall så här års. Kommer mer än gärna in med sina byten även om hon är mycket väl medveten om att hon inte får. Springer snabbt till dörren när man markerat att man sett vad hon har med sig. Men hon kommer gärna in både två och tre gånger till om man inte låser kattluckan. :laugh: Sover allra helst brevid min kudde på nätterna.

Och så hennes ett år äldre (troligen hel) syster Kakis.

20150520_151122.jpg

Hon har en rätt brokig historia bakom sig. Flyttade helt sonika in hos oss för tre och ett halvt år sedan då hon uppenbarligen var färdig med sitt liv som stallkatt. Från början bodde hon hos oss några månader (född hos min syster) för att växa till sig lite innan hon flyttade till dom som bodde i det hus där jag nu bor innan oss. Därifrån valde hon själv att flytta till stallet som ligger några hundra meter bort när hon var ungefär ett år. Tanken från början var att hon skulle bli stallkatt. Där bodde hon kvar tills hon helt enkelt fick nog och kom och bosatte sig hos oss. Först på altanen där hon låg och sov i flera veckor innan vi började mata henne och hon helt enkelt bestämde sig för att hon lika gärna kunde flytta in. Hon kommer inte speciellt väl överrens med sin syster, hon är en rätt grinig gammal tant. Men dom funkar ihop, hjälpligt. Cicci vill gärna retas med henne och då blir Kakis grinig och fräser ifrån, men för det mesta existerar dom sida vid sida. Kakis går aldrig in i vårt sovrum utan har sin hemmabas i vardagsrummet. Går helst inte ut alls, om det inte är riktigt fint väder. Då kan hon gå ut och sova i något buskage istället för i sin fåtölj eller fönstret. Jag tror att hon egentligen hade gått och lagt sig för att dö den där hösten när hon kom tillbaka till oss. Det var bara rena turen att hon istället valde att flytta in. Hon har fått några bonusår. Extremt överviktig, men jag tror det hänger ihop med hennes tidigare liv. Hon får hänga med så länge hon verkar må bra.

Jag skulle gärna skaffa en kattunge till nu, men sambon säger ifrån. Inga fler katter innan vi slitit ut minst en av dom vi har. Och jag vet ju att han har rätt. Kakis skulle aldrig acceptera en kattunge även om Cicci skulle älska den.

@zassoo Må vara att katters inbördes relationer kan förändras med tiden men en katt som - så vitt jag förstår - aldrig varit aggressiv mot folk nu både fräst och huggit hade jag definitivt sett till att få undersökt av veterinär pronto!
Håller med här! Med allt som förändrats så låter det lite som att något är på tok. Hoppas på något som går lätt att lösa!

Att gå ut på uteplatsen är såå spännande hälsar Alice med alla dessa insekter som man kan jaga :D

Och matte har varit lat för hon har sluppit selen de senaste gångerna :o men hon håller sig nära och är rädd för främlingar så hon är hela tiden under uppsikt iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur