Här hemma har vi löst det med en utfodringslåda. Numera har vi två men från början hade vi det för att den smala kunde ha fri tillgång på kattungefoder och den tjocka fick pilla i sig mat genom en sån här. Man kan ju också portionera ut maten om man har en katt som ändå får i sig för mycket.Eh. Pinsam fråga. Men matkontroll för tonårskatt. Hur göres detta på trevligast vis?
Här bor alltså två kattfröknar, ungefär samma ålder (skiljer en månad) - en långsmal slank missa med klar midja, något grinig med maten och känslig, respektive en bastant missa med klart stabbig kroppskonstitution och kortare rygg, samt numer en tydlig mage.
Har tänkt att de helt enkelt är lite olika i kroppen, men nu efter kastrering, vägning och helrakning av kattmagarna så kom den hårda sanningen fram i ljuset.
Så hur göres en sådan matfördelning lämpligen? Skönhetsmissen är småtjurig med maten och äter när det passar henne, oavsett mjukmat eller torrfoder. Knubbis-Brunetten gillar sina torrisar men äter vad som finns. Kastar sig inte över maten men tuggar i sig allteftersom.
Om jag minskar givan för mycket är jag rädd att Skönhetsmissen inte får något, och om jag krasst ger varsin portion samtidigt med hunden så tror jag inte att Skönhetsmissen kommer äta utan bara lämna. Fast hon lämnar väl inte flera dagar i rad kanske... Någon som har liknande problem?