Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh. Pinsam fråga. Men matkontroll för tonårskatt. Hur göres detta på trevligast vis?

Här bor alltså två kattfröknar, ungefär samma ålder (skiljer en månad) - en långsmal slank missa med klar midja, något grinig med maten och känslig, respektive en bastant missa med klart stabbig kroppskonstitution och kortare rygg, samt numer en tydlig mage.

Har tänkt att de helt enkelt är lite olika i kroppen, men nu efter kastrering, vägning och helrakning av kattmagarna så kom den hårda sanningen fram i ljuset.

Så hur göres en sådan matfördelning lämpligen? Skönhetsmissen är småtjurig med maten och äter när det passar henne, oavsett mjukmat eller torrfoder. Knubbis-Brunetten gillar sina torrisar men äter vad som finns. Kastar sig inte över maten men tuggar i sig allteftersom.

Om jag minskar givan för mycket är jag rädd att Skönhetsmissen inte får något, och om jag krasst ger varsin portion samtidigt med hunden så tror jag inte att Skönhetsmissen kommer äta utan bara lämna. Fast hon lämnar väl inte flera dagar i rad kanske... Någon som har liknande problem?
Här hemma har vi löst det med en utfodringslåda. Numera har vi två men från början hade vi det för att den smala kunde ha fri tillgång på kattungefoder och den tjocka fick pilla i sig mat genom en sån här. Man kan ju också portionera ut maten om man har en katt som ändå får i sig för mycket.

Här hemma har vi löst det med en utfodringslåda. Numera har vi två men från början hade vi det för att den smala kunde ha fri tillgång på kattungefoder och den tjocka fick pilla i sig mat genom en sån här. Man kan ju också portionera ut maten om man har en katt som ändå får i sig för mycket.

Tack för tips! Än så länge är hon inte så fet att det behövs separata fodringshus tror jag - men jag vill stoppa det innan hon drar iväg och blir en riktig chokladboll. Britterna är ju inte den nätta typen av katt ens i sitt mest vältränade läge sas...

En sån där katt-aktivitets-matare ska jag titta på! Den var ju inte såvärst kostsam heller faktiskt.

Tack för tips! Än så länge är hon inte så fet att det behövs separata fodringshus tror jag - men jag vill stoppa det innan hon drar iväg och blir en riktig chokladboll. Britterna är ju inte den nätta typen av katt ens i sitt mest vältränade läge sas...

En sån där katt-aktivitets-matare ska jag titta på! Den var ju inte såvärst kostsam heller faktiskt.
Finns ju lite olika varianter av aktiverande matskålar, och de kostar inte så mycket heller, så det kan säkert vara ett vettigt första steg.

Ifall någon är nyfiken så var jag och tittade på den nya öko-plussen som är finare än den "gamla" dock tyckte jag (och killen som jobbade där) inte så mycket finare än den gamla sorten de hade intill så man kunde jämföra. Jag lade dessutom märke till små färgade kulor som fick mig att tänka på de små doftkulorna som fanns i ECs sand, och som fastnade i kattens päls med ett jämrans elände att få bort. Och en sak om något som varit himla positivt med öko-plus är att det fastnar aldrig några klumpar i baken på henne! Dessutom finns den finare bara i åtta liter än så länge..
Vet inte om det skulle vara värt det för mig.

Ifall någon är nyfiken så var jag och tittade på den nya öko-plussen som är finare än den "gamla" dock tyckte jag (och killen som jobbade där) inte så mycket finare än den gamla sorten de hade intill så man kunde jämföra. Jag lade dessutom märke till små färgade kulor som fick mig att tänka på de små doftkulorna som fanns i ECs sand, och som fastnade i kattens päls med ett jämrans elände att få bort. Och en sak om något som varit himla positivt med öko-plus är att det fastnar aldrig några klumpar i baken på henne! Dessutom finns den finare bara i åtta liter än så länge..
Vet inte om det skulle vara värt det för mig.

Frågade du vad det var för kulor?

Nu har jag köpt mer porta pine precis istället för Öko. Men trist om de lägger in såndär fejk-lukt, det vill jag inte ha här hemma. Men det kanske bara är i den nya sorten?

En episod ur en knasig kattas liv:

Min ena katt tycker om att ligga i odlingsbädden. I förmiddags blåste det lite, så torra löv och kvistar for omkring i den. Hennes jaktinstinkt vaknade till liv. Hon jagade runt efter löven, men då yrde det upp torr jord :yuck: Lilla kattan var därför tvungen att stänga ögonen:up: Hon kunde dock inte sluta jaga, vilket resulterade i att hon sprang rakt in i träsargen med huvudet före och stängda ögon :angel:

Frågade du vad det var för kulor?

Nu har jag köpt mer porta pine precis istället för Öko. Men trist om de lägger in såndär fejk-lukt, det vill jag inte ha här hemma. Men det kanske bara är i den nya sorten?
Ingen oro, det var bara i den nya sorten. Den "gamla" är fortfarande bara träspån utan några doftkulor :)

Men nä jag frågade inte, kanske dumt :o

En episod ur en knasig kattas liv:

Min ena katt tycker om att ligga i odlingsbädden. I förmiddags blåste det lite, så torra löv och kvistar for omkring i den. Hennes jaktinstinkt vaknade till liv. Hon jagade runt efter löven, men då yrde det upp torr jord :yuck: Lilla kattan var därför tvungen att stänga ögonen:up: Hon kunde dock inte sluta jaga, vilket resulterade i att hon sprang rakt in i träsargen med huvudet före och stängda ögon :angel:
Och folk säger att katter är såå eleganta .. :angel: vi kattägare vet bättre :p

Idag har Lumi varit hos veterinären och tagit blodprov. Det är för att kolla blodgrupp + lite sjukdomar inför avel. Hemma är Lumi världens snällaste. Jag får göra precis vad som helst med henne utan några protester. Hos veterinären (som hon för övrigt tycker är superkul att besöka för man får utforska massor) får man typ inte peta på henne utan att hon skriker som en stucken gris. Det är verkligen så man får skämmas. Hon blir även upprörd och sprattlar runt. Idag fick vi linda in henne i en handduk och jag fick hålla henne mot mig. Hon skrek och var arg från att veterinären började pilla på henne tills blodet var taget och hon fick komma ur handduken. Det bästa är väl att hon skrek varken mer eller mindre när veterinären stack, utan det var ett jämnt lidande. Man skäms verkligen för henne :banghead:.

Men nu är blodet på väg till labbet i Finland och vi håller tummarna för att det är grönt ljus på allt. :D

Inte minst om man äger en ragdoll... Fluffig, gullig, ullig, söt - absolut. Men elegant... Nä :D
Lika elegant som en hund tycker jag.. Men hundar flinar åtminstone som ett fån då de har lite självinsikt medan dessa katter ser ut som att det blev något fel på världen runt en, aaldrig att det var katten själv :D

*kl*
Apropå klumpiga katter ... kattantens torsdag igen:
1ab3f5be25_1379583272_clumsy_kittens_01.gif

catgif2-2.gif

austin-cats-8.gif

anigif_enhanced-buzz-5324-1337017957-1.gif

tumblr_n2yk7zMoBC1rudcwro2_400.gif

Kitty-didnt-see-that-coming.gif

a6d1V1e_460sa_v1.gif

OkqTFQ3.gif

tumblr_n330hec8ZX1rudcwro2_400.gif

katter - rena sinnesbilden av elegans .. :cautious:

Jag vet att det tekniskt sett är fredag men min kropp säger att det fortfarande är kattantens torsdag. Jag googlade på cat quotes och tänkte att jag kunde dela med mig de jag gillade.

Cat-4.jpg

funny-cats-deity-quote.jpg

meow-is-like-aloha.jpg

cdf55c6835219c7b64b7a03c069fa6e3.jpg

newqcard3.jpg

Cats-are-absolute-individualswith-their-own-ideas-about-everythingincluding-the-people-they-own..jpg

cat-purring-quote.jpg

Cats-arent-clean.jpg
:rofl:
Cat-Quotes-86.jpg

Cat%2002.jpg

william-burroughs.jpg

111206.jpg

c6f375e7246e2aa350e5c4d0f6afe1e9.jpg

Cat-Quotes-29.jpg

quote-cat-dickens.jpg

6ddf42899e5875b7f1ecbde861637063.jpg

04f190738096a4dea52a5b668c0b9b09.jpg

agnes-repplier.jpg

cat-cleaning-quote.jpg

You-have-to-flatter-the-cat.jpg

Sorry, kattanten är över för den här veckan jag lovar :o

@Tassetass: Jag är lite nyfiken, hur har det gått med Isola och nya familjemedlemmen? Är hon tveksam (som du trodde hon skulle vara)? :D

Ja, hon är väldigt tveksam. I början kom hon inte nära varken mig eller bäbisen, hon var helst inte i samma rum. Det tog fem dagar efter hemkomsten innan hon hoppade upp i knät på mig och ytterligare tre-fyra dagar innan hon sov i sängen igen. Nu är hon ungefär som vanligt när bäbisen inte är i närheten och hon har vågat nosa på den lilla, men precis som jag förutspådde kommer det ta lång tid innan hon listat ut vad man ska ha den där nya, gråtande saken till. :p

Klippt alla klor på alla två katter idag - två sura fröknar nu sitter på varsin sida av rummet och utstrålar sårad stolthet. Detta trots mycket fjäsk, och många dreamies.

Vissa saker är svåra att genomföra med kattens hela självrespekt i behåll. Klipper så försiktigt jag kan, bara lilla spetsen på klon, men den där avslappade manikyrkänslan infinner sig aldrig.

Jag behöver inte hålla på och brottas med någon av dem iaf. De ligger rätt så snällt och stilla.Hoppas slippa någon hämndaktion under natten nu bara.

Klippt alla klor på alla två katter idag - två sura fröknar nu sitter på varsin sida av rummet och utstrålar sårad stolthet. Detta trots mycket fjäsk, och många dreamies.

Vissa saker är svåra att genomföra med kattens hela självrespekt i behåll. Klipper så försiktigt jag kan, bara lilla spetsen på klon, men den där avslappade manikyrkänslan infinner sig aldrig.

Jag behöver inte hålla på och brottas med någon av dem iaf. De ligger rätt så snällt och stilla.Hoppas slippa någon hämndaktion under natten nu bara.

Du får se till att skriva något idag så vi vet att du lever! :nailbiting: :D

På söndag kommer förhoppningsvis vår nya katt!

Fyraårig kastrerad hane som är från ett katthem. I fyra år han han varit där :( Föll för honom direkt, var egentligen där för att titta på en annan katt. Har börjat förbereda hemma, men måste rensa upp i rummet där han får tillbringa första tiden. Så spännande! :nailbiting: Blir femte katten här hemma :angel:

Råkurr på morgonen. Skönhetsmissen kröp in under sofföverdraget och klättrade omkring under det i soffan. Brunetten såg det mystiska främmande djuret som brutit sig in - och som den ansvarstagande katt hon är beslutade hon att piska upp inkräktare. Skrik och vrål, pälstussar som for, och några ordentliga smällar senare kom båda till sans.

Tjurar på varsitt håll nu. Skönhetsmissen något mer tilltufsad än den betydligt tyngre Brunetten som har klar brottningsfördel med sina stadiga 4 kilo.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama