Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips på hur jag kan göra rent ytteröronen på Boll. Dom är orangea...
Hon själv tvättar ju mest ner mot hörselgångsdelen av örat, eller hur man ska beskriva det. Och hon låter ingen av dom andra katterna tvätta hennes öron. Så själva "parabolernas" övre delar är orangea av smuts (jag tror i alla fall att det är smuts, för dom har inte sett ut så förut). Men hur sjutton gör man rent dom?
Vill ju inte använda tvål där, ifall det åker ner i själva örat. Kan det funka med matolja på bomullstuss?

Detta med katter som bråkar. Jag har ju fyra katter och jag kan då inte påstå att de älskar varann. Min äldsta katt Siri (huskatt 14 år) är en försiktig tjej som inte har mycket utbyte av de andra, däremot så verkar hon trivas med livet. HOn verkar vara lägst i rang och ffa min stora kattpojke är taskig mot henne ibland, typ psykstirrra och går efter henne eller slår efter henne med tassen. Samtidigt så är hon inte rädd eller verkar så särskilt besvärad av honom. Just nu sitter hon på bordet och han ligger i en korg. Låter han bara henne vara så går det utmärkt.

Sen har vi då kattpojken, en stor mäktig ragdollkastrat som låter sig brottas ner av vår nya kattkompis. Han piper som en liten kattunge och den lille hoppar verkligen på honom och han välter. Skulle han vilka kan han ju göra processen kort, men han låter den lille attackera. Jag har svårt att avgöra om han är besvärad eller inte. Ute så passar han den lille och det se ut som om han visar honom runt

Sen har jag två till - drottningen - Bråkan. Hon är den suraste och syrligaste av dom alla, men hon har nog det största hjärtat av alla katter jag vet. Jag har aldrig sett en annan katt göra som hon gör. När gammelkatten levde så var Bråkeribråkan hennes beskyddare - kom det en fara i form av en hund eller så så såg Bråkan till att ta all uppmärksamhet så att gammelkatten kunde sätta sig i säkerhet. Varje gång. Hon hatar Kattpojken säger hon - men när det hettar till och okänd katt kommer in på reviret så samarbetar de. Jag tror hon gillar honom egentligen, men att hon tycker han är rätt jobbig. Hon låter den lilla kattungen hoppa och klänga på henne, men blir det för mycket fräser hon ifrån och sticker.

Och så då nytillskottet - en liten jobbig lillebror. Somalipojken som är en lite livligare typ än Ragdollkatterna. han är fanimej överallt i raketfart. Han vill så gärna leka med dom andra men de är måttligt roade, så han får mest leka med sig själv och sina leksaker och det går också bra. Det roliga är att han har börjat göra lite ragdollgrejer ffa härmar han idolen Kattpojken. Han slänger sig ner på golvet med skuldran först och blir helt lealös ( i två sekunder). När jag och hundarna varit på promenad så har Kattpojken för vana att ligga precis innanför dörren som en stor dörrmatta - nu ligger där först en stor ragdoll och strax bakom ligger en liten somali i exakt samma position.

Jag behöver tips på hur jag kan göra rent ytteröronen på Boll. Dom är orangea...
Hon själv tvättar ju mest ner mot hörselgångsdelen av örat, eller hur man ska beskriva det. Och hon låter ingen av dom andra katterna tvätta hennes öron. Så själva "parabolernas" övre delar är orangea av smuts (jag tror i alla fall att det är smuts, för dom har inte sett ut så förut). Men hur sjutton gör man rent dom?
Vill ju inte använda tvål där, ifall det åker ner i själva örat. Kan det funka med matolja på bomullstuss?

Du kan rulla in katten i ett skynke så att den ligger still och ta olja på en bomullstuss. Jag vet inte vad det där orangea är för något, låter inte som vare sig smuts eller skabb...

Du kan rulla in katten i ett skynke så att den ligger still och ta olja på en bomullstuss. Jag vet inte vad det där orangea är för något, låter inte som vare sig smuts eller skabb...
Jag skulle tro att det är ett lager av tunn smuts, eller hur man ska uttrycka det. Det är alltså bara en orange ton på yttre delen av öronen.
Får testa ikväll och se om det försvinner :)

Brunetten tvättar sig inte ordentligt efter bajsning har jag ganska nyss upptäckt. Är vissa katter inte så renliga helt enkelt, eller är det något annat?

Skönhetsmissen utför nogsamma toalettbestyr efter varje lådbesök. Men Brunetten bara klampar iväg, sätter sig någon annanstans och kladdar ibland av sig lite avföring där. Hon kan gå runt med lite intorkad bajs utan att bry sig också.

Nu blev hon infångad och tvingad till mindre rumpdusch efter att jag upptäckt en bajsplupp som lossnade när hon satte sig. Har hon inte fått ordentlig bakdelstvätt-träning av mamma-katt?

Brunetten tvättar sig inte ordentligt efter bajsning har jag ganska nyss upptäckt. Är vissa katter inte så renliga helt enkelt, eller är det något annat?

Skönhetsmissen utför nogsamma toalettbestyr efter varje lådbesök. Men Brunetten bara klampar iväg, sätter sig någon annanstans och kladdar ibland av sig lite avföring där. Hon kan gå runt med lite intorkad bajs utan att bry sig också.

Nu blev hon infångad och tvingad till mindre rumpdusch efter att jag upptäckt en bajsplupp som lossnade när hon satte sig. Har hon inte fått ordentlig bakdelstvätt-träning av mamma-katt?
Fast hur gammal är brunetten? Har för mig att äldre katter kan bli lite mindre smidiga på äldre dar och då inte nå de ställen de brukar vanligen tvätta sig på :)

Min Anton är heller inte så noga av sig, fast det är kisseriet i detta fallet. Förutom att han oftast glömmer bort att tvätta sig direkt efter att han kissat (kan göra det en bra stund efter men då är det ju för sent...) lämnar han droppspår efter sig. :meh: Om jag ser att han kommer från lådan brukar jag fånga in och hjälpa honom på traven med att helt enkelt torka åt honom. :D

När Kakan var som rundast kunde hon inte nå för att tvätta där :angel: Nu när hon är smalare går det alldeles utmärkt.
Min fråga är alltså: kan Brunetten rent fysiskt nå dit? :D

Fast hur gammal är brunetten? Har för mig att äldre katter kan bli lite mindre smidiga på äldre dar och då inte nå de ställen de brukar vanligen tvätta sig på :)

Brunetten är 11 månader, så förhoppningsvis är det inte åldersstelhet riktigt ännu, men vad vet jag. Lite morgonyoga är bra för oss alla, även soffliggande kattfröknar.

När Kakan var som rundast kunde hon inte nå för att tvätta där :angel: Nu när hon är smalare går det alldeles utmärkt.
Min fråga är alltså: kan Brunetten rent fysiskt nå dit? :D

:rage: Brunetten hälsar att man aldrig ska kommentera en dams eventuella rondör!

Möjligen är det så att Brunetten tillhör den mer - ska vi säga välmående :angel: - av kattdamerna. Möjligen, möjligen, möjligen. En stabil kroppsbyggnad, särskilt just runt maghållet.

En slow feeder är inhandlad, men fastnade på vägen och har varit hos PostNord sedan april. Å hon var hos veterinären bara för någon månad sedan på kastration och fick då bara beröm, inga bantningsvarningar därifrån iaf.

:rage: Brunetten hälsar att man aldrig ska kommentera en dams eventuella rondör!

Möjligen är det så att Brunetten tillhör den mer - ska vi säga välmående :angel: - av kattdamerna. Möjligen, möjligen, möjligen. En stabil kroppsbyggnad, särskilt just runt maghållet.

En slow feeder är inhandlad, men fastnade på vägen och har varit hos PostNord sedan april. Å hon var hos veterinären bara för någon månad sedan på kastration och fick då bara beröm, inga bantningsvarningar därifrån iaf.
Då är hon helt enkelt defekt! ;)

Lillebror är likadan. Varför ska han tvätta när någon kan göra det åt honom, tycker han.

Då är hon helt enkelt defekt! ;)

Lillebror är likadan. Varför ska han tvätta när någon kan göra det åt honom, tycker han.

Defekt - Perfekt - same same... :p

Hon får för min personliga del gärna tvätta sig lite bättre, men jag kan ju inte tvinga henne. Får ha lite extra rumpkoll helt enkelt. :meh:

Tack för svar! Bakdelstvättmysteriet fortsätter
Mina katter vill inte tvätta sig om bajset någon gång är löst och fastnar :yuck: Då drar de rumpan på badrumsmattan. Sedan tvättar de. Jag förstår dem, om man säger så :grin:

Vid normal bajskonsistens är det inga problem med tvätteriet :up: Så... har du gjort ingående studier av avföringsfastheten? :D

Mina katter vill inte tvätta sig om bajset någon gång är löst och fastnar :yuck: Då drar de rumpan på badrumsmattan. Sedan tvättar de. Jag förstår dem, om man säger så :grin:

Vid normal bajskonsistens är det inga problem med tvätteriet :up: Så... har du gjort ingående studier av avföringsfastheten? :D

Lite lös avföring möjligen, men inte diarré.

Morgonens snabba rumpkontroll visade en ren bakdel iaf. De äter mycket blötmat normalt (applaws alt bozita) och ingen av dem har haft problem med magen ...bortsett från en gång då de fick chokladbiskvie...

Men jag ska kolla upp avföringkonsistensen! Just nu har jag inte alltid koll på vem som gjord vad mer exakt, vid lådrensning...

Apropå rumptvätt och rumptork, Piprackan hasade på rumpan i köket igår, istället för att klämma ut skiten ordentligt i lådan. :banghead: Blir väl hård i magen av att smygäta fåglar i sängen och efterlämna blod och fjädrar åt matte på överkastet. :mad:

Igår skulle jag bedöma Kakans hull med body condition charts och konstaterade att jag inte kunde hitta någon på svenska. Så igår kväll när jag hade tråkigt passade jag på att göra en utifrån de engelska jag hittat :D

kattviktkarta.png

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama