Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt! Det där med klösa-på-rätt-ställe borde jag nog träna mina kissar på :angel:
Gulligt med det egenpåkomna tricket :love:

Ja, vi har verkligen jätteroligt! Och jag har börjat märka att han till vardags (utanför träning) oftare än förr väljer att klösa på stativet istället för dörrkarmen :).

Eftersom jag har en ensamkatt, som dessutom är innekatt, vill jag ju ge honom den bästa vardag han kan få! Ivan är inte den som hoppar runt och springer i timtals, utan han är mer typen som vill leka i sängen under en filt med brottande och kampande. Med andra ord tänkte jag att det viktigaste för honom är mental aktivering :). Fem minuter i taget, 3-5 ggr per dag gör att katten är nöjdare med tillvaron och han sover sött :). Självklart är det race genom lägenheten varje dag också men han verkar generellt mer nöjd (läs: det är mer sällan mattes fötter attackeras när hon går förbi ;) ).

Alltså, jag och lillbönan slogs nästan över en stackars clementin igår. Hon bara skulle smaka, kosta vad det ville. Trodde katter skydde citrusfrukter(skrev citrusar först-autocorrect till vitryssar:rofl:), inte ens avfallskvarnen sauron vill smaka :wtf:

Idag så fick lilla kattungen en leksaksmus att lattja med. Stora kattpojken låg och bevakade, så jag tänkte han kanske också vill ha en - han fick en och låg på golvet och lekte lite avmätt som bara en ragdoll kan, medan den lilla var helt galen och sprang som ett skållat troll.

Synd att kameran var långt bort annars hade jag filmat spektaklet

Idag så fick lilla kattungen en leksaksmus att lattja med. Stora kattpojken låg och bevakade, så jag tänkte han kanske också vill ha en - han fick en och låg på golvet och lekte lite avmätt som bara en ragdoll kan, medan den lilla var helt galen och sprang som ett skållat troll.

Synd att kameran var långt bort annars hade jag filmat spektaklet

Vår yngsta har alltid älskar leksaksmöss sen hon kom hem hit :D Springer omkring som en galning! Än idag även fast hon är snart 8mån tycker hon dom är lajbans!

Min katt har blivit lite knäpp. Har gått upp i arbetstid, det sista jag gör innan jag går hemifrån är att kolla mat, vatten och att Nikita har fräscha lådor. Kommer hem på kvällen, jodå ätit har hon gjort, men lådorna är lika orörda som på morgonen. Men, det slår aldrig fel, femton, tjugo minuter efter att jag kommit hem, bajsas det. Två lådor en katt, går jag på toa bajsas det i lådan i badrummet, sitter jag vid datorn, bajsas det i den lådan :confused: Hon har dessutom börjat sätta sig i badkaret när jag är på toa och spinna så högt hon kan. Naturligtvis resonerar det och låter som åskan :love:

Verkar som Öko Plus är grymt poppis nu... är det så bra som alla säger? Bättre än Ever Clean? :)
Jag tycker den klumpar lika bra, om än på djupet istället för bredden om du förstår vad jag menar, neutraliserar lukt lika bra, luktar godare(skog) i sig själv än sanden och väger inte bly att bära hem. Man blir inte grå i näsan av dammet. :p Och känns överlag som om det är trevligare luft i rummet med Öko än i rummet med EC. Om bara mina kära kissar kunde uppskatta Öko lika mycket som jag gör så skulle jag bara ha det.

Jag tycker den klumpar lika bra, om än på djupet istället för bredden om du förstår vad jag menar, neutraliserar lukt lika bra, luktar godare(skog) i sig själv än sanden och väger inte bly att bära hem. Man blir inte grå i näsan av dammet. :p Och känns överlag som om det är trevligare luft i rummet med Öko än i rummet med EC. Om bara mina kära kissar kunde uppskatta Öko lika mycket som jag gör så skulle jag bara ha det.
Toppen!
Ska köpa hem och prova då :)

Kan jag göra något mera?
Alltså nu när det är varmare ute så försöker jag ta ut Alice på uteplatsen ibland så vi båda får njuta. Jag brukar ha selen på så hon är van vid den men har struntat i kopplet då det trasslar till sig så runt alla ben på stolar, hammock och bord :p
Dock så har vi en granne i huset intill som också har uteplats och har tre katter som de släpper lösa. Min Alice håller sig bara på vår uteplats (som är rätt stor) så därför har jag känt att jag kunnat strunta i kopplet. Men häromdagen kom den svarta grannkatten svassande alldeles utanför vår häck och det kände Alice att det inte gick för sig..! :o Jag är övertygad om att om jag inte hade lyckats bryta henne (klappade händerna) så hade hon hoppat på den svarta katten eller ställt till något :crazy: Hon ser alltså vår uteplats som sitt revir då vi har utsikt mot grannens uteplats och jag tror att hon sett dem gå där utan att bry sig.
Alltså jag tycker att det är helt ok då vår uteplats är ju vår. Hon har redan jagat bort den gråvita grannkatten som sprang hemåt, men problemet är att den här svarta misstänker jag är en som skulle fräsa tillbaka och slåss :o Ska sätta på kopplet i fortsättningen när jag ser grannarna öppna dörren. Men kan jag göra något mera? Typ skapa en dialog innan något händer? Kopplet är trots allt ca 15 meter långt.

Jag gillade inte att behöva ta upp en katt som fräste mot mig fullt redo för slagsmål :grin: men nu har jag lärt mig det iallafall, kopplet på nästa gång!
Men t.o.m då slutade jag bara med ett par prickar på ena armen, hon klöser verkligen inte frivilligt en människas hand min fina Alice :love:

Senast ändrad:
Verkar som Öko Plus är grymt poppis nu... är det så bra som alla säger? Bättre än Ever Clean? :)

Det funkar perfekt - jag är supernöjd. Ett ordentligt lager i lådan bara.

Det dammar lite, men det gjorde bentonit-sanden också. Nu har jag vant mig vid den ljusa färgen och trädoften och tycker det är så himla mycket fräschare än stenmjölskänslan från den vanliga sanden.

Missarna kissar snällt på vad som än ställs fram, men vi har haft Öko eller portapine sedan i höstas nu och kommer inte gå tillbaka.

Eh. Pinsam fråga. Men matkontroll för tonårskatt. Hur göres detta på trevligast vis?

Här bor alltså två kattfröknar, ungefär samma ålder (skiljer en månad) - en långsmal slank missa med klar midja, något grinig med maten och känslig, respektive en bastant missa med klart stabbig kroppskonstitution och kortare rygg, samt numer en tydlig mage.

Har tänkt att de helt enkelt är lite olika i kroppen, men nu efter kastrering, vägning och helrakning av kattmagarna så kom den hårda sanningen fram i ljuset.

Så hur göres en sådan matfördelning lämpligen? Skönhetsmissen är småtjurig med maten och äter när det passar henne, oavsett mjukmat eller torrfoder. Knubbis-Brunetten gillar sina torrisar men äter vad som finns. Kastar sig inte över maten men tuggar i sig allteftersom.

Om jag minskar givan för mycket är jag rädd att Skönhetsmissen inte får något, och om jag krasst ger varsin portion samtidigt med hunden så tror jag inte att Skönhetsmissen kommer äta utan bara lämna. Fast hon lämnar väl inte flera dagar i rad kanske... Någon som har liknande problem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
453
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama