Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ja det kanske kan vara något :).
Är inte jätte intresserad av gångarts tävlingar, men skulle va kul att prova på o få en bedömning av gångarterna!

Finns det några klubbar i Östergötland? Ursäkta frågorna men jag är sämst på att googla och är inte insatt i islandshäst världen alls :p

Kl

Idag har jag ridit lektion. Första gången på snart ett år, känns underbart!

Jag har varit lite orolig nu när återbesöket börjar närma sig och hon har varit lite spänd den sista tiden. Men tränaren tyckte det såg bra ut, när hon är rak i kroppen och inte avlastar svaga benet såg hon ingen ojämnhet alls och det kändes bra!

Så nu har vi fått massa läxor och ska träna i paddocken några dagar i veckan och rida ut med samma tänk resten. Dessutom har jag börjat lastträna igen så det blir fullt upp nu framöver. Har bokat in ny träning om två veckor så får vi se om det gått åt rätt håll.

*kl*

Är en 17" sadel alldeles för liten för mig med 42/44 i byxor? Funderar på en sadel och har inte möjlighet att prova den innan jag beställer den. (Men kan så klart skicka tillbaka den om den ej passar mig eller hästen)

Finns det 17.5 hade jag chansat på det istället. Jag som har 36 tycker att 17 är lagom så jag tror att det kan bli tight och det är ju inte bra för varken dig eller pålle

Jag har också 17 " och har 36 i byxor.

Finns det någon i stallet som har en 17 " sadel som du kan testa på? Om den är för liten blir det ingen bra balans alla för varken dig eller hästen som Elina8 nämnde. :/

Och jag som är en 38/40 i byxor har planer på att banta ner mig i en 16" sadel då prinsen inte kan ha 17" som det verkar :eek:

Just nu rider jag i en 17.5" hrimnir och den sitter jag bra i. Risken är kanske att en 17" i ett annat märke blir tight.. Det är en demosadel som finns i 17" för kanonpris. :D

Jag vet flera med samma storlek som dig som har 17" iofs .. Prova! Går det inte så lämna tillbaka!

Jag tycker det beror lite på hur djupt sätet är också, sadlar med lite flatare säte så går det fint med 17" men med djupare säte så känns 17 1/2 bättre. Vill inte känna mig för "låst" i sadeln.

Jag hade en flat dressyrsadel som var i 17" (men var liten, säkert mer som en 16,5) och jag drar 36-38 i byxor. Den kändes för liten för mig.

Och jag som är en 38/40 i byxor har planer på att banta ner mig i en 16" sadel då prinsen inte kan ha 17" som det verkar :eek:

Ska du ha en 16 så får du inte bara banta, du får hugga av benen 1 dm ovanför knät också ;)

Jag har haft 16.5 tidigare (då hade jag 34 eller 25" i jeans) och det gickbra sitsmässigt om den inte var alltför djup, men skänkeln fick ju inte så bra plats och då blir sits och balans lidande vilket inte blir bra för hästen.

Ännu värre är folk som rider med halva arslet hängande över bakvalvet. Regeln om en handflata bakom rumpan verkar en del ha missat. Känner de inte själva att de hamnar helt fel i sadeln? Och ser de inte hur sadeln pressas ner baktill? Stackars rygg.

Sen är ju vissa sadlar rymligare än andra.

Senast ändrad:

Hur djup/flat den är gör skillnad och även hur långa överskänklar man har. Har du längre kan ett större säte behövas även om du har liten rumpa. Jag har 36-38 o har haft en hopp-flatback i 16" som passade jättebra. Nu har jag en globus clic som är djupare i 16.5" o är i minsta laget. men jag har inte jättelånga ben.
Så om den nya är flatare eller liknande din nuvarande kan ju 17" gå.

Jag sitter bra i flat 16,5 och har 36 på byxor och är 164 lång. Mindre skulle nog bli svårt, men då har jag putrumpa :o

Ja det kanske kan vara något :).
Är inte jätte intresserad av gångarts tävlingar, men skulle va kul att prova på o få en bedömning av gångarterna!

Finns det några klubbar i Östergötland? Ursäkta frågorna men jag är sämst på att googla och är inte insatt i islandshäst världen alls :p

Dyggur, Framtid och Stenholmen ordnar tävlingar, hör med dem!

Exakt, benlängden har ju också stor betydelse. Jag har också 36 i byxor (men 38 i rumpstorlek) och är kort, större än 16,5" är för stort för mig. Så benlängd och sadelmodell har ju också betydelse, bara byxstorleken är ganska lite att gå på.

Har nu skickat ett mejl till dessa. Tack så hemskt mycket för svar! :)

kl.

Idag ska stackars Perla få min far på ryggen. Han har ridit mycket förr men har inte suttit på häst sen minst 15 år tillbaka :p. Men jag tror det ska gå bra. Perla är ju så snäll och väldigt lyhörd och försöker göra rätt hela tiden och han ska ändå bara rida en kvart eller så ;). Ska bli kul att se :).

I onsdags fick min mor träffa hästen för första gången och rida lite. Hon är en van ryttare men pga sjukdom inte kunnat rida de senaste 7 åren. Hon blev över förstjust i Perla! Det är så himla kul att alla som träffat henne och ridit henne tycker likadant. Vilken enorm tur jag har som får ha denna vackra, snälla och mest underbara hästen någonsin! Mor till och med sa att om behöver jag hjälp nån gång så kunde hon ta hästen. Så det känns skönt att hon dels klarar av att rida lilla Perla utan att värken tar över och sen så är ja otroligt glad över det ifall jag skulle bli sjuk eller skadad (vilket ja hoppas på att jag slipper då hela förra året var full av skador) så har jag någon jag verkligen litar på som tar hand om min häst.

Det blev ingen ridning för min far. Han har lyckats springa in i en dörr och brutit ett revben :p. Så det fick bli dressyr idag. Hon va super pigg! Så jag tränade mycket övergångar i alla gångarter. Idag fick jag även till tölten ordentligt på ridbanan för första gången! :D
Hon kunde även börja samla sig i traven och i galoppen så hon börjar nog få muskler på rätt ställen nu :).

Hon börjar även uppföra sig ordentligt i stallet. Nu kan hon stå lös i stallgången med andra hästar inne utan problem :love:

Vägde henne idag med. Kan ni gissa hur mkt hon väger? :)

Vägde henne idag med. Kan ni gissa hur mkt hon väger? :)

480 kg?

KL.
Jag fick några filmer på när Michis red Fáni häromveckan så jag tog några bilder från filmen :)

1619445_10151891614280588_434380674_n.jpg

Fånig börjar få fart på tassarna :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 029
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 678
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar