Sv: Snack & Uppdateringstråd nr17
Uach vad jobbigt, visst är det ett skitjobbigt beslut att ta men nu känner jag ändå ett visst lugn i att ha fattat beslutet. Flera av stallkompisarna har sagt att de tycker jag gjort rätt, och det är en otrolig lättnad!
Det är nästan värre den perioden som man tänker på det, men ändå inte kan bestämma sig för vad som känns rätt.
Jag resonerade lite som du säger det sista, med att rida igång och så. Det var i mitt fall inte bara spatten som gjorde det. Jag vet i och för sig inte om han har ont och nu är han defintivit sämre än innan, men det kanske bara var tillfälligt. Men jag tänker mer långsiktigt, ska han stå ut med detta en period för att.... sen då? Dels ska han stå på box, och då blir han stel pga spatten (även om den är utläkt) och han har börjat få mer och mer svårt med pälssättning/fällning. Det tar något så enormt på honom. Han är trött fler månader än han är pigg pga. fällning. Nu trodde jag att han fortfarande fällde vinterpälsen, som han gjort sen nyår. Men nu är det visst sommarpälsen. Jag tycker ändå att pälsen är så tjock att jag var säker på att det var vinterpäls kvar.
Förra stallkompisen hade en 28-åring som rakades året runt pga att hästen började klia sig när pälsen blev för tjock. Ska det bli hans liv? Han som redan börjat bli frusen, då får han gå med täcke på året runt i stort sett. Det känns inte heller ok.
Sen hade han problem med luftrören förra vintern när det var kallt. Kanske bronkit, när jag skulle kolla upp det hostade han inte mer, så det blev aldrig av då.
Plus att han varit dålig i magen konstant sen i vintras. Det är inte diarre, men långt ifrån bollar. Det började när en i förra stallet glömde ge honom mat, och sen har det inte blivit bra, har försökt med alls. Det hade jag också velat kolla upp nu till hösten (då brukar magen bli bättre, han brukar vara lite lös på gräs).
Sen kommer då detta med igångsättning, hur länge ska han promeneras (enligt mig, och framförallt enligt honom är detta inget kul liv), han har redan tappat de muskler han hade som inte var så jätteimponerande i och för sig. Att sätta igång en 21-22 åring med spatt och eventuellt bronkit känns inte superroligt eller lätt. Och enligt min erfarenhet så kan det ofta komma fler problem när man ställer av en äldre häst.
Så helheten gjorde att det inte kändes bra, även om jag kanske hade kunnat fortsätta att medicinera spatten ett tag till och kanske hade det kunnat bli bättre. Men som sagt, hur skulle det se ut efteråt?