Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror kanske också på vart man tittar.
http://ishestnews.se/wp/wp-content/uploads/DSC_6234.jpg
https://www.vb.is/media/cache/9c/4d/9c4d359b8bc020d6f45cd10e9841aed4.jpg
https://www.horsesoficeland.is/images/gallery/gallery5/img_0037-2.jpg
Japp, det är samma hos islandshäst, även om tempot i regel är högre än på en dressyrbana. Men du får ju inget luftigt steg utan bakben.
Okej, jag ser skillnad på bild och bild, men det kanske inte är så enkelt om man inte kan rasen.Fast en bild säger ju ingenting? Jag hade en mini-shettis som sällskap till min ponny ett tag och den kunde jag knäppa liknande bilder på.
Okej, jag ser skillnad på bild och bild, men det kanske inte är så enkelt om man inte kan rasen.
Såklart att det inte visar samma som en film, men lite visar det ju.Fast det har ju inget med ras att göra, utan om att bilder inte visar vad en film gör.
Intressant, det var mer än jag visste med andra ord, dock är jag verkligen inte heller insatt i den världen.Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.
Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.
Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.
Jaha, så allting är relativt men stora bruna är fortfarande normen som allt annat blir en avvikelse från. Höga hästar har verkligen en dubbel betydelse när storhästryttare pratar om islandshästar.
Det här är jag helt med på, de är i alla högsta grad avlade för annat än en dressyrhäst. Och ja, ryggen behöver vara mindre rörlig - framförallt i pass i och med att det är en lateral gångart, där är det ju fakta att man låser ryggen. En väldigt positiv utveckling är ju dock att man är mer medveten om detta, och även generellt om hållbar ridning. Pass är ju inget man nöter, utan det finns ju utrymme för att rida lösgjort i andra gångarter, vilket är välkänt att det är viktigt.Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.
Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.
Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.
Okej jag svarar då det ändå blivit en utbruten tråd, ville egentligen inte kindnappa.Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.
Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.
Så må du tycka men uppenbarligen finns intresset att diskutera det för andraDet här måste vara bukefalos fånigaste tråd. Hur kan det ge ens bli ett samtalsämne!
...men du känner att du både behöver läsa och delta. Personligen brukar jag strunta i de trådar jag inte gillar och låta andra hållas. Alla blir lycklig på sitt vis, här genom att inte tillföra något bara klaga. Mycket konstruktivtDet här måste vara bukefalos fånigaste tråd. Hur kan det ge ens bli ett samtalsämne!
Ja jag tycker det är så otroligt roligt att läsa faktiskt. Folk verkar på blodigt allvar strida om ifall en viss ras är snabb eller ej...men du känner att du både behöver läsa och delta. Personligen brukar jag strunta i det jag inte gillar och låta andra hållas. Alla blir lycklig på sitt vis, här genom att inte tillföra något bara klaga. Mycket konstruktivt.
Men om du tycker det är roligt varför är tråden onödig då? Är det onödigt att ha roligt eller?Ja jag tycker det är så otroligt roligt att läsa faktiskt. Folk verkar på blodigt allvar strida om ifall en viss ras är snabb eller ej
Du är helt otrolig!Men om du tycker det är roligt varför är tråden onödig då? Är det onödigt att ha roligt eller?
Jag tror att det beror på att man som islandshästmänniska är så jävla trött på den nedlåtande synen andra har på en. Som i den här tråden, att man gillar att det inte går så fort och att det inte är så långt till marken. Det är så korkat att man blir förbannad. Dessutom vet ofta de här föraktfulla människorna inte ett smack om islandshästar.Ja jag tycker det är så otroligt roligt att läsa faktiskt. Folk verkar på blodigt allvar strida om ifall en viss ras är snabb eller ej
Men islandshästar ÄR långsamma. Dom tar korta små steg i alla gångarter. Jag har vänner som har ett helt gäng islandshästar och jag går snabbare än allihopa. Men många ryttare gillar ju just att det inte går så fort och inte är så långt till marken.
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.
Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.