Är islandshästen ens avlad för att ha schwung? Trodde dom var avlade för raka motsatsen. Tycker det blir lite konstigt att påstå att islandshästen kan mäta sig med en dressyravlad häst, islänningen ska ju snarare vara en arbetsmyra som tål mycket och är bekväm att sitta på längre sträckor.
Det har ju hänt väldigt mkt med islandsaveln, på gott och ont.
Man har fått fram ädlare och rörligare hästar. Och jag kan uppleva att det blir tveksamt att sätta fullvuxna män på många av dem.
Men de rör sig ju helt annorlunda än förr.
Sambon jobbar främst med ekipage på elitnivå inom både hopp/dressyr/storabruna och en del islandshästar. Genom det får vi se en hel del riktigt flotta individer(islandshästar) och även duktiga ryttare.
Jag upplever dock inte att de är avlade eller rids för att få häng/kadens i trav ex som en dressyrhäst.
Här vet jag att en del islandsryttare inte håller med mig. Jag jobbar ju främst med halvblod. Men även en del islandshästar och haft en 4-gångare själv.
Jag upplever ju att man i tölt och pass låser ryggen. Och att det inte är helt lösgjort. För kadens måste ryggen röra sig mer och hästen vara lösgjord.
Om man rider islänningarna som man skulle med en dressyrhäst med sikte svårklass upplever jag de moderna islänningarna kunna röra sig likt en dressyrponny. Men man måste med dem också sätta ihop hästen och sätta takten mer än man gör på halvblod.
PRE kan ju bli lite samma med taktkänslighet och överrörlighet om än lättare för samling etc. De behöver ju också hjälp att bli luftiga. Man måste lära dem sänka takten och länga mer än på en del andra raser.