Om jag rider ut med någon som håller högt tempo oavsett ras så hamnar jag långt efter. Inte för att hästen inte kan springa fort utan för att jag vägrar att skena runt. Varför är det en så stor grej om ngn tycker att det går långsamt? Vem bryr sig?
Men eller hur! Vem som drar ifrån vilken på en uteritt känns ju generellt som ett ganska dåligt mått på vilken häst(ras) som är snabbast?
Jag har ett fullblod som gått löp och rider precis som du och @Bison oftast i ett väldigt lugnt och balanserat tempo på uteritter. Brukar oftast hålla mig sist om jag rider med andra, då vissa blir irriterade på att de inte klarar av att hålla galoppen efter oss när vi galopperar som mest samlat. Men nog vågar jag tro att min häst skulle springa snabbare än de flesta andra raser om vi verkligen tävlade om det.
Han har verkligen inte någon vägvinnande skritt, och när han är avslappnad och går på lång tygel i sin egen valda takt kan han vara riktigt långsam och säkert bli ifrånskrittad av en liten ponny. Ska vi utifrån det dra slutsatsen att fullblodet är en långsam ras?