Snabbfråga ang ersättning från försäkringsbolag

supersara

Trådstartare
En snabb fråga!

Har man inte rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst när man är tvungen att uppsöka veterinär på arbetstid? Då undrar alltså om den andre hundägarens (vars hund bet min) hemförsäkring inte behöver betala detta?

Tack för snabba svar!

Sv: Snabbfråga ang ersättning från försäkringsbolag

* putt putt *

Ingen som vet?

Det är inte lika "stressigt" längre eftersom killen från f.b. inte ringde tillbaka i dag. Men vore bra att veta tills han ringer i morgon.

Egentligen rör det sig inte om så mycket pengar, sambon var bara borta från sitt arbete ca 3 h. Men eftersom jag är så OERHÖRT irriterad på detta försäkringsbolag vill jag ha så mycket pengar det bara går :devil:

De har skött ärendet oerhört dåligt. Vi har ringt gång på gång och får alltid olika svar, men kontentan har alltid varit att de ska på en gång skicka brev till oss efter det att skadeanmälan kommit in från deras kund. Den skadeanmälan kom in till dem den 23/11.
De har heller ingen handläggare som sköter ärendet, detta trots att vi ringt dem flera gånger ( fyra för att vara exakt).

Övrigt har vi räknat med att få tillbaka:
Självrisken
Rese ersättning
Läkemedel
Förlorat bonus (på vårt hundförsäkringsbolag)

Tacksam för svar

Har ni bara kvitto på allt + ett intyg från arbetsgivaren hur mycket av lönen som är avdragen så borde det gå.
OM (och det här är viktigt) de har godkänt att det är den andra hundägaren som är "skyldig"
Det är nästan aldrig solklart när två hundar har varit inblandade, även om den ena hundägaren tar på sig skulden så är det inte helt säkert att försäkringsbolaget gör den bedömningen.
Så första frågan är alltså: Har ni fått besked på att de ersätter? (godkänner att det är den andra hundägarens hela ansvar för det inträffade)

Senast ändrad:

Tack så mycket för ditt svar!

Japp, kvitton på allt har vi! Men ett intyg från arbetsgivaren har vi inte tänkt på, ska ta tag i det i morgon! Tack för tipset!

Ang ifall de anser att deras klient är "skyldig" har jag bara förutsatt. De har ju som sagt inte någon handläggare på ärendet, så vi får ju inga svar eller besked *suck*
Men jag hoppas för guds skull att de inte tänker krångla på den biten! Det är så oerhört solklart att de var den andre ägarens fel! Hans hund var lös och kom springandes på ca 100 m håll. Han bara sprang fram och bet 1 gång, släppte och gick därifrån. Min tik var kopplad. Den andra hunden fick inte en skråma.
Min 22 kg mesiga tik har ingen större chans mot 50 kg hårig best...

Ni ska inte ta någonting på er egen hundförsäkring. Motparten eller hans försäkringsbolag ska stå för ALLA kostnader inte bara självrisk, medicin, förlorad arbetsförtjänst och milersättning. Tänk om er hund blir sjuk eller skadad inom samma försäkringsperiod. Då räcker kanske inte det som är kvar till för hundens behandling.

Det spelar ingen roll om den andra hunden var kopplad eller inte. Den är lika skyldig i vilket fall som. Det är den som har bitit.

Har du fått ett skadenumer?
I så fall håller de på med det i vart fall....

Tack för svar!

Valde att ta det på min hunds försäkring så jag skulle slippa ligga ute med pengar ifall det skulle dra ut på tiden (vilket det har gjort). Men hin har full pott igen efter nyår och fram till dess har hon lite drygt 25 000 kvar.

Pratade lite snabbt med dem igår och de sa att de inte är policy att betala för förlorad arbetsinkomst, utan enbart för de direkta kostnaderna i samband med skadan. Det tycker jag lät lite dumt! Om man måste ta ledigt från jobbet för att ta hunden till veterinären pga skadan så är ju det en direkt kostnad i relation till skadan?!

Nix, har inte fått någonting! Trots att vi ringt flera gånger. I går sa de att ärendet inte hade någon handläggare...

Märkligt, trode alla bolag skickade ut skadenr när de fått in en skada, jaha tydligen inte då...

Man får räkna med att få lite förlorad arbetsinkomst när ens djur ska till vet, så är det. Jag har fått gå ifrån jobbet flera ggr jag med, trist men sant. Fräckt att vilja ha även sånt ersatt tycker jag. Hur snål är man inte då. Jämför med nån som är arbetslös och ska betala för dyra utredningar för djuret, som jag själv.
Men trist att din hund blev biten.

Senast ändrad:

Man får räkna med att få lite förlorad arbetsinkomst när ens djur ska till vet, så är det. Jag har fått gå ifrån jobbet flera ggr jag med, trist men sant. Fräckt att vilja ha även sånt ersatt tycker jag. Hur snål är man inte då. Jämför med nån som är arbetslös och ska betala för dyra utredningar för djuret, som jag själv.
Men trist att din hund blev biten.

Hur tänkte du nu?

Så du menar att en hundägare som fått sin hund sönderbiten av en annans hund ska bli dubbelt straffad?

Själv ligger jag över 40000 back efter att min grannes hundar bitit ihjäl min hund. ~18000 av det är veterinärkostnader som jag var tvungen att betala för att inte få betalningsanmärkning av kronofogden. Detta för att min granne vägrar att tala om vilket försäkringsbolag han har. Utöver att hunden dog så bröt jag handen då jag försökte slita bort hans schäfrar från min Chinese. Jag fick inte ett öre från Försäkringskassan trots 5 veckors sjukskrivning.

Varför fick du inte sjukersätning av FK när du var sjukskriven?
Har du kollat din olycksfall försäkring (via facket eller privat) där borde du ev kunna få ersättning.

Har du polisanmält din granne? Alla hundägare har ett ansvar för sin hund han är alltså SKYLDIG enligt lag att ersätta dig. Sedan är det upp till honom om han tar det via sin hemförsäkring eller ej. Ersättningsskyldig är han alltså även om han ingen har.

Sök på tidigare trådar av mig på forumet så ser du att han är polisanmäld.

Pengar har han men han vill inte betala, alternativt betala med svarta pengar o det går inte jag med på. Det SKA finnas i protokollen vad hans hundar ställt till med (de har varit en skräck i omnejden i ~10 år, jag är den förste som anmält). Mina försäkringsbolag säger att han ska betala alltså får jag inga pengar på mina försäkringar. Vill jag driva in pengarna av honom får jag själv driva det civilrättsligt och jag orkar inte ta den biten.

Sök på tidigare trådar av mig på forumet så ser du att han är polisanmäld.

Pengar har han men han vill inte betala, alternativt betala med svarta pengar o det går inte jag med på. Det SKA finnas i protokollen vad hans hundar ställt till med (de har varit en skräck i omnejden i ~10 år, jag är den förste som anmält). Mina försäkringsbolag säger att han ska betala alltså får jag inga pengar på mina försäkringar. Vill jag driva in pengarna av honom får jag själv driva det civilrättsligt och jag orkar inte ta den biten.

Börja med att skicka räkning till honom, sen påminelse, sen inkasso och betalar han inte då så skriver du att nästa gång blir det kronofogden.
Finns han inte hos kronofogden så lär han betala.
Har själv fått göra så och när det kom till kronofogden så blev det betalt.

Visst får man räkna med att ibland ta sitt djur till veterinären under arbetstid, det har jag gjort tidigare. Tagit ledigt för att åka in med hästen, vaccinera hund, operera hund m.m.
Men denna gången var ju min sambo tvungen att ta ledigt från jobbet pga någon annans slarv. Att den andra hunden bet min hund är enbart den andre hundägarens fel, alltså bör ju han få stå för alla kostnader som rör min hunds skada, då även bortfall på lönen. Jag förstår inte varför det är så snålt tänkt av mig?

Tjôta: Vilken sorglig historia du har. Vilket trauma att se sin hund bli dödad på ett sådant sätt. Jag hoppas att det löser sig för dig med den ekonomiska delen!

Vidare vill jag bara poängtera att jag kanske inte skulle brytt mig så mycket om den förlorade arbetsinkomsten om allt blivit skött snabbt och snyggt. När jag lade ut tråden igår trodde jag att killen från f.b. skulle ringa tillbaka vilken minut som helst, men det gjorde han inte. Men han sade när jag pratade med honom igår att han absolut senast skulle ringa idag, vilket han inte gjorde...

Man får inget från F-kassan för att motparten är SKYLDIG att betala ALLA KOSTNADER. Skador på hunden, medicin, omläggningsmaterial, milersättning, förlorad arbetsförtjänst, läkarbesök, sjukgymnast + förstörda kläder och mattes/husses skador. Precis rubbet ska den bitande hundens ägare betala och det oavsett om de har försäkring eller ej.

Om inte motpartens hund hade åsamkat skadorna på den andra hunden + ägaren hade det inte kostat denne något. Man har strikt ägaransvar vad hunden än hittar på.

Stäm honom, kostar cirka 400-500,-. Det tas upp i rätten och sen driver Kronofogden in pengarna till dig.

Var var ditt försäkringsbolag - de brukar betala ut och sedan regleras det mellan bolagen

Normalt sett så regleras det emellan bolagen t ex när det gäller bilförsäkringsärenden. Om det görs även på hundförsäkringen så gäller det i så fall enbart veterinärvårdsförsäkringen. Inte övriga ersättningar för husses/mattes kostnader. Fast det är klart, man kan ju höra med bolaget där man har sin egen hemförsäkring. De kan kanske fixa den delen. Där har ju de flesta även rättsskydd, som jag dock inte vet ifall man kan få för denna typen av ärenden.

Jag tog endast upp förlorad arbetsinkomst för någon timme från arbetet. Gjorde jag inte?!

Och till TS, jo jag tycker det är hemskt snålt att förvänta sig det, dessutom är det småpotatis för den som har ett jobb.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: Derivata
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat