Snabb fråga om att värma om Prestigesadel

Alexandra_W

Trådstartare
Om en Prestigesadel är omvärmd från 37 till 33, kan man då värma om den till en 37a igen?

Jag vet man inte rekommenderar att värma ut för många storlekar och att en värmd 37 ofta ät smalare än en 37a från fabrik.

Men den här har ju varit en 37a från början - kan man då värma tillbaka den till det direkt från en 33a?

Undrar vad det är för nisse som tyckte det var en bra i´de att försöka ändra fyra vidder. Den sadeln är knappast en 33a nu utan kanske 35.5 eftersom bommen kommer töja tillbaka sig till ursprungsläge. Detta är ett känt "problem" med omvärmda Prestigebommar-de håller sig inte i det läget som en värmer om till så himla länge-de kryper tillbaka till ursprungsvidden.

Så jag skulle tror att den rätt enkelt går att få tillbaka till en 37a. Men jag hade nog inte velat ha en sadel med så kraftigt manipulerad bom i omgångar. Känns som om den har kunnat bli både skev och betydligt mer ömtålig. I synnerhet när de våldat ihop den fyra vidder-något som absolut INTE rekommenderas. Max två vidder rekommenderar Prestige själva.

Samtidigt hävdar prestige själva att bommen kan värmas om hur många gånger som helst utan att skadas eller påverkas negativt eller garantin påverkas.

Så att den gått ut sig borde om man ska lita på prestige vara enda risken. Och det är ju inget som påverkar mig negativt.

Sen ska tilläggas att jag INTE vet om den är värmd i omgångar. Tex 37 -> 35 -> 33. Vet bara vad som står i en annonstext, att den är omvärmd från 37 till 33.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 869
Senast: Habina
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp