Smutsig skimmel

M

Merca

Finns säkert redan en sån här tråd.
Men iaf, jag har en skimmel som är väldigt rädd för vattenslangen och då är min fråga hur man ska hålla hästen fräsch och fin utan att behöva duscha den.
Självklart ska jag sträva efter att kunna duscha henne men det är inte alltid man hinner göra det.

Jag har provat torrschampo men det känns som att smutsen bara kletar ut sig ännu mer och ryktsten vill jag gärna inte missbruka då det känns som att pälsen blir lite kortare! När det är så varmt ute så känns det fel att ha täcke på :P så överös mig med era skimmelerfarenheter:idea:

Sv: Smutsig skimmel

Provat en sisalduk? Ska tydligen vara effektiv för att få bort kissfläckar med.
Angående smutsen däremot tror jag det antingen är ordentlig rykt som gäller eller ett bad.

Rykta, rykta och åter rykta. Avsluta med en fuktig putsduk.

Eller lär hästen acceptera slangen alt. kör bad med hink och svamp. Då är emins linimentschampo att rekomendera!

Min skimmel gillar inte heller vattenslangen, så när jag tvättar henne brukar jag använda hink och svamp.
Hon är inte överförtjust i det heller, men hon står mer eller mindre still i alla fall. :angel:

Nu tvättar jag henne inte så ofta, det brukar bli ett helkroppsbad om året.
Enstaka gula fläckar på kroppen tvättas bort emellanåt och svansen tvättas ca varannan vecka.

Svansen är hon riktigt grisig med, dels är den rätt tjock och hon lyfter inte undan den ordenligt när hon kissar. :mad:
Värst är det som nu när hon både kissar, bajsar och brunstar i den... :cool:
Jag ska tvätta den och bakbenen imorgon, men vit lär svansen inte blir, det har den inte varit sen hon var föl...

Jag brukar använda grönsåpa på kroppen, på envisa pissfläckar blir det ibland yesdiskmedel, som jag också använder i svansen.
Emellanåt brukar jag förtvätta svansen i hett vatten med en skvätt jodopax i, som svansen får ligga och dra i ett tag.

Hon är ingen kritvit skimmel, så de flesta fläckarna hon får av att rulla sig och så brukar gå att borsta bort och dan efter så syns de inte.

Min skimmel är wannabe brun- och skimmelskäck, men hon är fin endå.
Hon vet att matte egentligen ville ha en guling!
Kram, Maya

Har du provat blå/lilafärgat skimmelschampo? Det gör under för gula svansar! Det bästa jag testat är Quicksilver, men det verkar vara lite svårt att få tag på.

Skimmelschampoo har jag testat ett par olika sorter, det har inte gjort någon nämnvärd skillnad, kanske har jag stött på märken som inte är så effektiva.

Jag får kolla om jag kan få tag schampot du rekommenderade, det är tråkigt att ha en fin häst med en sån ful svans...

Svansen på bilden ovan har jag redigerat, färgstyrkan har jag dragit ned just i svansen, så att den ser mindre gul ut. :angel:
Tänk om det var lika enkelt att bleka svansen i verkligheten.

Tack för tipset!

Kram, Maya

borsta borsta och ös i pälsglans i svansen! (det gör jag på alla hästar hehe) kan ha på rumpan med så fastnar inte kissefläckar lika lätt heller.

Potatismjöl är en utställningsklassiker också.

.....det är tråkigt att ha en fin häst med en sån ful svans...

.....Tänk om det var lika enkelt att bleka svansen i verkligheten.

Jag ska bjussa dig på mitt bästa tips...

Lila sårspray!!

Så här gör jag men våra skimmlar..

Schamponera hela hästen som vanligt med vanligt (billigt;)) shampo, skölj.

Sen tar du en hink o schamponerar svansen igen, löddra upp mycket lödder. Ta lödder i handen och ta en eller två spray av sårsprayen i lödderbollen (hanvänd plasthanskar-det färgar!!) Sen blandrar du ut sprayen så du får en lila lödderboll, fördela lödderbollen jämt i svansen och manen. Skölj

Är inte taglet "genomskinligt" gör om proceduren

Sen tar du hinken med rent vatten och tar 3-4 spray i och svampar hästen från topp till tå och doppar svansen i sköljvattnet

Sen är det bara på med pälsglans på din kritvita ponni:)

(Jaa...ibland är det en lätt lila ton som sitter nån dag, men bättre än pissgult;))

Resultatet

MissAnneli

Senast ändrad:

Aha, bra tips! Antagligen betydligt billigare än lilafärgat schampo. Fast jag vet inte riktigt om jag vågar prova ;)

*Lägger på minnet* Får snart hem en cremellodonna så hänger i alla skimmeltrådar jag hittar...

Fick ett tips ifrån en veterinär om baby-våtservetter!
Det ska gärna vara en lite tjockare variant (tror att det var servetter ifrån huggies hon rekommenderade).
Har dock inte testat det själv ännu men även jag har en riktig skitgris till skimmel, som är rädd för vatten! ;)
På honom fungerar varken torrschampo eller potatismjöl.. Ryktsten fungerar okej, annars blir han renast om jag tvättar honom med head and shoulders (hink och svamp). Det tar dock lite längre tid.
Vi kör på en ordentlig rykt oftast! :)

Borsta/rykta hästen och ignorera ev missfärgningar.
Ett ständigt duschande försrtör hud och päls på hästen - tar bort hästens naturliga skydd mot insekter o dyl.:mad:
Hästar rullar sig i leran dels för att det är skönt och dels för att få ett "pansar" mot insekter.

Aha, bra tips! Antagligen betydligt billigare än lilafärgat schampo. Fast jag vet inte riktigt om jag vågar prova ;)

Klart du gör! Var lite sparsam i början bara tills det "lärt" dig hur det fungerar:)

Nu har jag fattat hur man laddar upp bilder oxå:angel:

th_man2.jpg

Intressant tips, har inte hört talas om det förut, helt klart värt ett försök. :bow:

Kul med bilder, svansen var bra vit sen. :laugh:
Ska bli intressant att se hur mycket av det gula det tar bort i mn tjejs svans.

Kram, Maya

Fick tips för många år sedan om att tvätta med silvershampo, ni vet sådant som äldre damer använder sig av för att få sitt hår riktigt vitt och fint. Har aldrig testat själv men hon som rekommenderade det va helt lyrisk! Kanske lite dyrt dock.. :crazy:

Tack för tipset, om jag visste att det skulle fungera så vore det nog värt det.
Jag ska börja med att testa den lila sårsprejen, före och efterbilder utlovas. :)

Kram, Maya

Jag ska bjussa dig på mitt bästa tips...

Lila sårspray!!

Så här gör jag men våra skimmlar..

Schamponera hela hästen som vanligt med vanligt (billigt;)) shampo, skölj.

Sen tar du en hink o schamponerar svansen igen, löddra upp mycket lödder. Ta lödder i handen och ta en eller två spray av sårsprayen i lödderbollen (hanvänd plasthanskar-det färgar!!) Sen blandrar du ut sprayen så du får en lila lödderboll, fördela lödderbollen jämt i svansen och manen. Skölj

Är inte taglet "genomskinligt" gör om proceduren

Sen tar du hinken med rent vatten och tar 3-4 spray i och svampar hästen från topp till tå och doppar svansen i sköljvattnet

Sen är det bara på med pälsglans på din kritvita ponni:)

(Jaa...ibland är det en lätt lila ton som sitter nån dag, men bättre än pissgult;))

Ser ju ut som ett mirakeltips..... Med lila sårspray, menar du bluespray som man brukar ha på benen för mugg osv.. eller? bild? :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 221
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit
Tillbaka