Smörgåsrån, varför det ??

Sv: Smörgåsrån, varför det ??

För att barnen ska bli sådär äckligsmulkletiga om ansikte och händer och sen kan sätta fina kladdiga handavtryck på ens tapeter, glasdörrar och hundar....

*s*

Mariekex är faktiskt snäppet värre.

När började ni med att ge gurkbitar osv?

Första sonen var så himla glupsk, så man kunde inte ge honom annat än små bitar, en i taget, tills han var över 1,5 år! Om han hade flera små bitar framför sig stoppade han in alla i munnen på en gång. Nu är han nästan 2,5 år och fortfarande kan han trycka in en hel banan i munnen så han sätter i halsen! Lillen (som bara är 9 månader) kan få en bit banan i handen och biter försiktigt bit för bit och tar inte någon ny tugga förrän första, lilla biten är svald. Han har kunnat äta små bitar av mjuka grönsaker, frukter sedan han var 8 månader. Han kanske kunde ännu tidigare, fast vi testade inte.

Sen tror jag faktiskt att kolhydrathysterin, med informationen om att allt vitt mjöl är livsfarligt, är av ondo för våra barn. De behöver få även sådant!
Jag håller med.

Därmed inte sagt att vi ska göda våra barn med kolhydrater och socker, men att gå till extremer för att utesluta dessa ur barnets kost kan ju ge konsekvenser åt andra hållet.

Det viktigaste är väl ändå en mångsidig, välbalanserad kost? So what om det då slinker ner något smörgåsrån, ett glas saft och två bitar godis ibland?

Det finns ingen anledning att ge fullkornsrån till bäbisar. Man bör begränsa intaget att fullkornsprodukter medan de är små. Det är ju faktiskt inte förrän vid 8 månader man börjar ge mild fullkornsvälling...

Sen tror jag faktiskt att kolhydrathysterin, med informationen om att allt vitt mjöl är livsfarligt, är av ondo för våra barn. De behöver få även sådant!

jag har verkligen inte koll på sånt, får väl skaffa mig det då det är dags för sonen att börja äta!

Vad är det som är skit med smörgås rån?

Jag ger smörgåsrån för att:

• Babyn tycker att det är roligt att kunna äta något själv
  • BVC rekommender det som introduktion till gluten
  • Det inte innehåller socker
  • Jag tycker det är skönt att få äta i någorlunda lugn och ro
  • De kladdar mindre än majskrokar (fast hon får det också ibland)
  • Barnet inte kan kvävas av dem
  • De håller bra så jag har alltid några i en plastburk i skötväskan

Jag ser mer som en pedagogisk grej för att ge sysselsättning och träning på att äta själv inte som ett viktigt näringsämne. Hon får ju annan mat också.

För att det innehåller ingenting av värde. Vatten, mjöl...!

Skit är det väl inte direkt. Men det innehåller ju salt. Säkert små mängder, men om de äter flera rån per dag blir det ju en del, och egentligen ska de ju inte ha något salt alls innan ett år.

Fast det gor liksom inte sa mycket. Inte nar man ger det som sysselsattning eller som introduktion till att ata sjalv - det utgor ju liksom inte hornstenarna i bebisens diet att ata smorgasran ;)

Jag ser mer som en pedagogisk grej för att ge sysselsättning och träning på att äta själv inte som ett viktigt näringsämne. Hon får ju annan mat också.

Precis min uppfattning!:bow:

Hur tänker du nu?

Vatten är livsnödvändigt, en stor del av vår kropp består av det.

Mjöl innehåller energi, protein, mineraler och vitaminer.

Barnet får faktiskt mer näring i sig om det äter ett smörgåsrån än om det äter en gurkbit.

Sen undrar jag, kommer ditt barn aldrig att få smaka pasta? Eller bröd?

Verkligen spot on!!!:bow:

Himmel, frukt är ju nyttigt för de små liven! Frukt och grönt är viktigt ju!

När tjejen blir tillräckligt stor för att äta. Frukt och grönt kommer den få äta så mycket den vill av. Frukt är nyttigt och innehåller massor av C-vitaminer.

Att barnen får pyssla med lite kex av något slag om det så är vanliga eller smörgåsrån, tycker jag är okej.... Visst de är inte så nyttiga men de är lagom "jobbiga" för de små liven att hantera i början eller vänja sig brödkonsistensen.

Eller hur... Jag står verkligen inte bakom det där. Okey om man ju har barn med diabetes, då kan jag förstå att man vill/bör/måste kontrollera intaget av viss frukt. Men vanliga barn behöver inte dras in i något sådant sockerkontrollbehov.

*kl*

Men det innehåller ju salt. Säkert små mängder, men om de äter flera rån per dag blir det ju en del, och egentligen ska de ju inte ha något salt alls innan ett år

Men hur mycket rån gäller det nu, öser föräldrar in rån i sina barn? Jag kan verkligen inte se någon anledning till att förfasas över ett par rån någon gång ibland.

Ska jag börja oroa mig över de få rånen, ja då finns det massor, MASSOR som jag kan lägga energi på, som är minst lika illa för yngste grabben.

Den lilla smörklutten (extrasaltat smör, dessutom) som han får på maten ibland. Kan ju aldrig vara nyttigt.

Den jorden han ständigt pillar av skorna och äter när vi åker bil. Tänk vad mycket det kan finnas i det. Mask, kanske. Kattbajs?

De nävarna med sand han trycker in i munnen i sandlådan på dagis.

Kläderna rollas med lite myggmedel på dagis, för att slippa svärmarna med myggor och för att över huvud taget kunna vistas utomhus.

Han kryper under både vårat bord hemma, och bordet på dagis. Där stoppar han i sig både det ena och det andra som de äldre barnen tappar. För att inte tala om alla (salta) popcorn han hittar bakom soffan på helgerna. Eller den tablettasken han får av gammelmormor ibland.

Idag fick han, ve och fasa, varm choklad på knyttisutflykten på dagis. Massa socker.

Ja, ni ser :crazy:

Kan säkert komma på ännu mer plågerier jag utsätter mina barn för. Men ärligt talat anser jag inte att de är speciellt plågade, eller lider av det. Fast det är ju jag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 100
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka