"Smet" på tallrik. Varför?

magruder

Trådstartare
Jag tittar ofta på Masterchef-programmen på TV, kul att se andra laga mat eftersom jag avskyr det själv. Uppläggningen ska ju vara tilltalande för ögat, men vad jag inte förstår är varför det ska smetas ut något, typ puré på tallriken innan maten läggs upp. Har denna "smet" någon som helst funktion, typ hålla maten på plats, eller är det bara för att det ska se "tjusigt" ut?

• Gilla
Reactions: ptr
Ett tag skulle det vara spillda droppar, ett tag i särskilda skålar som stod på tallriken osv.
Är inget annat än att de vill hitta på nåt som de andra inte gör, bara modefånerier.

Många, och jag med dem, menar att en matupplevelse inte enbart handlar om smak utan även är visuell. Då kan presentationen av t ex en sås eller kräm göras på många sätt, varav a) hällt rakt över övrig mat eller b) hällt bredvid i en liten pöl kanske är bland de mindre spännande varianterna rent estetiskt.

(Äter jag en kotlett med brunsås och potatis en tisdagkväll efter jobbet struntar jag ganska mycket i var och hur såsen hamnar på tallriken. Men det är ju inte den matlagningen Masterchef handlar om. :p )

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 502
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 767
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar