Smartaste hunden!?

R

ronjaXX

Finns det någon "topp 10" lista:D?

Har hört att Border collie ska ligga på försra placering och efter kommer
pudel, stämmer det?

villken topp 10 lista skulle ni anse vara den rätta?:D

Sv: Smartaste hunden!?

De som ligger sist på listan är:

Rank Breed
70 Shih Tzu
71 Basset Hound
72 Mastiff Beagle
73 Pekingese
74 Bloodhound
75 Borzoi
76 Chow Chow
77 Bulldog
78 Basenji
79 Afghan Hound

Hum.. min hund låg på 41.. (måste ha blandat ihopp curlyn med pudeln på nått sätt..:angel:)

:D

hmm kinesen 61'a. är dom verkligen så osmarta?? mina är sjukt smarta och tar ett kommando hur lätt som helst. enligt dom så behövde dom repetera kommandot typ 80 ggr :eek: hade de behövfts hade jag lagt ned med cirkuslirandet för länge sen :D

undra hur dom har valt hund och hur många representanter dom har för varje ras??

citerat från länken
Based on a dog trainer's survey.
hur säkert är det?

Senast ändrad:

Jag undrar mest hur man definierar att en hund är "smart"? Är det för att den är lydig och gör allt man säger eller är det för att den på egen hand kan klura ut problem?

Personligen tycker jag inte att lydighet har att göra med att vara smart. Däremot tycker jag att såna där kluriga hundar som hittar på massa egna lösningar på olika problem är smarta.

Jag håller med. "Obedience understanding"... Att hunden inte agerar på kommandot omedelbart har väl inte med nödvändighet med förståelsen och intelligensen att göra. Intelligens handlar ju om förmåga till problemlösning.

Listan stämmer inte alls. Här har dom räknat upp vilka raser de tycker är de bästa bruksraserna. Det har ingenting att göra med inteligens!

Gilly

Haha är Papillon en bruksras? :D

F.ö. så håller jag med dem som säger att lydighet och arbetsvilja inte är det samma som intelligens.

Jag undrar mest hur man definierar att en hund är "smart"? Är det för att den är lydig och gör allt man säger eller är det för att den på egen hand kan klura ut problem?

Personligen tycker jag inte att lydighet har att göra med att vara smart. Däremot tycker jag att såna där kluriga hundar som hittar på massa egna lösningar på olika problem är smarta.

Och jag håller fullständigt med här.
Grannen har en border collie, den skäller & springer till dörren när den hör ett knackande ljud. Även om den med ögonen SER vad som knackar.
Det skulle mina hundar aldrig gjöra (som ligger på plats 41)

Det beror nog på hur man definerar smart.

Min bc är ialla fall den smartaste hund jag haft! Hon kan klura ut det mest otroliga saker och hon förstår f*n allt! Den hunden e helt otrolig:) Sätter man upp en svår problem lösning så har hon det:idea:

Tror inte det finns någon lista som är rätt.
Bara för att den är lättlärd så är det inte säkert den är smart, en smart hund kan ju snarare vara svårare eftersom den listar ut hur man tar sig runt problemen och får sin vilja fram ändå :p

Hmm, ja, vad är en smart hund egentligen? Min lärde sig jättesnabbt, helt på egen hand att öppna dörrar, hon klurar snabbt ut godiskuber etc, och är relativt lättlärd. Jag tror att placerinarna på den listan beror mycket på hur stor will to please hunden har.

Jag tycker att det är samma med människor, bara för att man har förmågan att lära sig massa saker utantill betyder det inte nödvändigtvis att man är smart...;)

Listan stämmer inte alls. Här har dom räknat upp vilka raser de tycker är de bästa bruksraserna. Det har ingenting att göra med inteligens!

Gilly

Nej denna listan är inte bara där de rabblat upp de bästa bruksraserna. Det finns många vanligare raser innom bruks än pudel. Liknande lista har även funnits i andra sammanhang med nästan samma resultat. Sen hur man mäter smarthet är en annan sak. Men jag kan nog hålla med om de 3 första i topp. Det är otroligt smarta raser alla tre.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 684
Senast: Puffindog
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 919
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka