Smarta tips för stallet?!

Sv: Smarta tips för stallet?!

Snor tråden lite.
Det är svårt att få garderober täta.
Undrar varför det inte finns plastlådor i liggande ställning för hästtäcken, som man kan stapla ovanpå varandra, så många m,an behöver, och har en öppning på kortsidan att ta ut dem från, så inte mössen bygger bon därinne?
Eller finns det månntro?

Kan man inte köpa en sånhär låda som man förvarar trädgårdsdynor i?

Kan man inte köpa en sånhär låda som man förvarar trädgårdsdynor i?

Jo de är bra, men de jag har sett går inte att stapla ovanpå varandra, samtidigt som man kan öppna locket. De måste ju i så fall ligga på sidan. Jag skulle också vilja ha lådor lagoma för ett täcke, så det går snabbare att hitta rätt i täckesberget.

det finns sånna också!! hittar dock ingen bild::( men min kompis har sånna i sin sommarstuga

Min far är en händig karl. Han har hängt upp ett järnrör i taket och sen har vi köpt täckesgalgar så vi kan hänga upp våra blöta täcken. Avfuktare på det och t.o.m de dyblöta vintetäckena blir torra på ett par timmar :)

hmmm det är kanske en avfuktare jag behöver då...

själv har jag gjort så att jag skaffat sadelhängare... sånna som e som en "pinne" som man kan vika ner som jag hängt högt på väggen och så knäpper man bogspännena o hänger över sadelhängaren, funkar rätt bra... men jag misstänker som sagt att det är en avfuktare som behövs... måste undersöka närmare...

tänk på att hänga insidan utåt när ni hänger täcken på tork... de är juh insidan som ska torkas först... en som ärviktigast..

jasså.. kommit ut på morgonen å täcken är torra tror du... men de visade sig att de bara var utsidan va??

sen måste jag oxå slå ett slag för avfuktare dom e kanon ..

Snor tråden lite.
Det är svårt att få garderober täta.
Undrar varför det inte finns plastlådor i liggande ställning för hästtäcken, som man kan stapla ovanpå varandra, så många m,an behöver, och har en öppning på kortsidan att ta ut dem från, så inte mössen bygger bon därinne?
Eller finns det månntro?

Jag har sett sådana på ÖB, men dom var av trä. Militärgröna givetvis:D eftersom det var överskottsgrejer. Öppning på ena kortsidan och gummitätning så det blev helt tätt.
Vad armén har haft dom till vet jag inte, men jag gissar att det går in två tjocka täcken i en sådan låda.
Dom var ganska tunga men ska dom stå på samma ställe går det ju an. Det är nog ett halvår sedan jag såg dem, kanske finns dom fortfarande.

Jag har sett sådana på ÖB, men dom var av trä. Militärgröna givetvis:D eftersom det var överskottsgrejer. Öppning på ena kortsidan och gummitätning så det blev helt tätt.
Vad armén har haft dom till vet jag inte, men jag gissar att det går in två tjocka täcken i en sådan låda.
Dom var ganska tunga men ska dom stå på samma ställe går det ju an. Det är nog ett halvår sedan jag såg dem, kanske finns dom fortfarande.

Det där tål verkligen att kollas! Tack! :)

Fast då är dom ju inte täta längre!!:angel:

Jo, då. Om man gör på rätt sätt. Det är ju en kant runt om och om man bara borrar i den och inte genom själva väggen så går det. Har själv haft så tidigare. Men nu behöver jag inte låsa längre så jag sålde dem till en kompis.

Fast då är dom ju inte täta längre!!:angel:
dom är inte täta från början heller..

men lösningen är att sätta två vinkeljärn på lådan, ett på lock-kanten och en på sidan, så när locket är stängt ligger vinkeljärnen emot varandra och men kan bara haka på ett hänglås..
(man måste kanske borra nya hål om hålen ine matchar varnn efterosm att dte är en glipa mellan locket och sidan iofs, men är man händig så gårt det lätt..)

Min pappa har gjort en praktisk täckeshängare, ska ta kort när jag kommer hem. Så länge får det duga med beskrivning: Det sitter en bred bräda på väggen (ganska högt upp) i den är det hack med ca 20-25cm mellanrum. I dessa hack så passar "ribbor" som i andra ändan är fästa i ett snöre (kommer ni få se på kortet hur det är knutet). Det är bara att ta loss en av ribborna, lägga täcket på och sätta upp :) Är lätt och bra.

ahh jag förstår precis :idea: det var smart.. det påfrestar ju inte så mycket på själva ribban då heller som om den skulle sitta fast i regeln bara..

kom förresten på några fler bra saker i stall

träns har ju en förmåga att skita ner på väggen i sadelkammaren, så man kan göra en fri tränshängare av en regel och 2 kedjor upp i taket, skruva på tränshängare på båda sidor av regeln och vips har du en kanon tränshängare där man inte skitar ner väggen något..

Jag vet inte hur ni gör, men jag har aldrig haft smutsigt bakom tränsen. Hur blir det det?:confused:

Beträffande vattenhinkar...
När jag hämtade min unghäst och han var lastad och klar så sa uppfödaren att jag kommer säkert att bli gråhårig på bus med vattenhinken. Men tji fick de.
Jag har två panikhakar fastskruvade med franska träskruv i väggen. Där hänger jag en fyrkantig hink, ca 20 l (returhink från vått sandspackel) kan säkerligen hämtas i varje välsorterad färghandel, som måste ta tillbaka returhinkar. (Min man är målare så jag får dem levererade).
Inte en gång har han spillt ut hinken. Jag har hinken i samma höjd som krubban.

Jag vill INTE rekomendera att ha uppbindning i taket.
När uppbindningen är högt upp kan hästen lättare vända vilket kan leda till hängning/strypning.
Ett bra ögon mått för höjd på uppbindning är 30cm högre än mankhöjden(Öron höjd).

-Istället för att köpa dyrt häst godis odla morötter!Där inte hästarna kan komma åt så klart.
-Rekomenderar att ha hink på baken i däck för att minska risken för foderstrupsförstoppning.Så kan du ta ur den o diska efter varje måltid me en gammal diskborste.Så blir det inga bakterier i den.
-Ha en plastfotboll i vatten tunna/badkar så blir det inte is i den lika lätt!
-Fråga i affären efter champinjon backar(små blå låga lådor) dom är perfekta att ha lindor i.
-Fråga efter gammla morötter i affären.
-Fråga efter godis lådor i affären, dom är perfekta att ta mineraler o annat smått o gått i!
-Ha en grimma o grimmskaft hängande innanför dörren ifall nån häst kommer lös så du fort kan fånga in den!
-Ha inte utrustning o foder i samma rum/avdelning som blöta benskydd,täcken o vojlock. Fukt leder till mögel o dåligt foder!
-5cm långa små träd stumpar o ha träns på.Spikar ger skav i lädret.

Ikeakassar går att använda till i princip allt!! :D

Tror att Ikea får öppna en stallavdelning snart eftersom dom har så mycket användbart :p

Annars så tycker jag att grimskaften i taket verkade som en jättebra idé! Hästen måste vara rätt vig för att lyckas trasla in sig om den står uppbunden.

Det räcker ju att den snurar ett halft varv så stryps den!
Smart!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 711
Senast: Liran
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 335
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar