Smarta saker att lära hunden

Silver Girl

Trådstartare
Jag skulle vilja ha tips på saker att lära hunden för att underlätta vardagen.

Träffade en annan hundägare en lerig dag för ett par månader sedan. Jag suckade lite över att behöva duscha hunden och han sa då att hans hund gick in på kommando. Av någon anledning hade jag inte tänkt på att det var något man kunde lära hunden. Tog bara två veckor och sedan dess går hon in i badrummet självmant när vi kommer hem och jag öppnar dörren. In i duschen kräver godis men sen står hon lugnt kvar. Och jag blir ju inte ens blöt då jag inte behöver hålla i henne eller hindra henne att gå ut.

Så jag tänker att det måste finnas andra smarta vardagsgrejer som jag som relativt ny hundägare inte ens tänkt på. Vad kan era hundar?

Tinja kan vänta bakom tröskeln till hallen. Så kan folk komma in, ta av sig och vi kan hälsa och prata utan att bli störda. Sen säger jag "gå och hälsa" och då blir det livat :D Men verkligen så bekvämt att kunna när det typ ringer på försäljare, slipper de få två aussietassar i skrevet.

Lagotton brukade plocka upp sin matskål när hon var klar - så man lätt kunde ställa upp den på diskbänken (hon nådde inte riktigt upp).

Träffade en annan hundägare en lerig dag för ett par månader sedan. Jag suckade lite över att behöva duscha hunden och han sa då att hans hund gick in på kommando. Av någon anledning hade jag inte tänkt på att det var något man kunde lära hunden. Tog bara två veckor och sedan dess går hon in i badrummet självmant när vi kommer hem och jag öppnar dörren. In i duschen kräver godis men sen står hon lugnt kvar. Och jag blir ju inte ens blöt då jag inte behöver hålla i henne eller hindra henne att gå ut.

Så jag tänker att det måste finnas andra smarta vardagsgrejer som jag som relativt ny hundägare inte ens tänkt på. Vad kan era hundar?

Tonto plockar upp allt jag tappar och hämtar saker jag pekar på. Himla smidigt faktiskt.

Jag vet inte hur det gick till, men mina kommer och ber om hjälp om de tex har nått som har fastnat i tänderna, en bajs som hänger i ett grässtrå och inte kommer ut( :D ), sår nånstans eller andra problem.

Det gör att jag utan att tänka mig för är på väg att öppna munnen och trycka ner handen i strupen på en elevhund som lyckas få en pinne på tvären mellan kindtänderna, med ett inte fullt så effektivt resultat som när jag pillar i käften på mina egna.

Så lär hunden att tåla hantering! Inte bara lyfta på en läpp, utan verkligen pilla på kindtänder, dra i tår osv. Överträna!

Jag vet inte hur det gick till, men mina kommer och ber om hjälp om de tex har nått som har fastnat i tänderna, en bajs som hänger i ett grässtrå och inte kommer ut( :D ), sår nånstans eller andra problem.

Det gör att jag utan att tänka mig för är på väg att öppna munnen och trycka ner handen i strupen på en elevhund som lyckas få en pinne på tvären mellan kindtänderna, med ett inte fullt så effektivt resultat som när jag pillar i käften på mina egna.

Så lär hunden att tåla hantering! Inte bara lyfta på en läpp, utan verkligen pilla på kindtänder, dra i tår osv. Överträna!
Hantering är otroligt viktigt att träna, som du säger. Underlättar också om hunden är trygg och accepterar tex undersökning av veterinär, blodprov mm.

Två av mina ber om hjälp med saker som fastnat i röven - den sista ber mig flyga och fara om jag försöker hjälpa ;)

Kosmos väntar snällt på hallmattan - inte bredvid! - tills alla tassarna är torkade, även om husse och jag stökar runt först eller brötar oss förbi med väskor och påsar. Väldigt praktiskt i det här vädret... Vi har inte tränat in det aktivt utan det har nog bara blivit en vana. Önskar bara att jag kunde lägga kommando på "skaka av dig" så att han gör det UTOMHUS! :crazy:

/mvh hundägare med en smutslinje i hundhöjd runt hela hallen

Att alltid, alltid, alltid stanna i hallen när vi kommer in och vänta på sitt varsågod att gå in. Lär in det genom att hon alltid får sätta sig innan vi går in, då blir det liksom en osynlig mur som inte går att passera innan hon suttit och fått varsågod. Om hon står upp så räcker det med ett "vad gör vi i hallen?" så sätter hon sig :D Praktiskt så hinner jag dra av mig tjockaste kläderna innan jag ska böka runt nere i fotknölshöjd för att torka hennes tassar, mage osv.

Även att vänta på ett varsågod innan hunden hoppar ur bilen är bra ur säkerhetssynpunkt. Kan ha samma princip när ni ska ut genom hus/lägenhetsdörren, sitta och vänta på varsågod. Allt för att hunden inte en dag ska få bråttom ut och hamna på en väg eller annat opassande ställe:nailbiting:

Alpina sätter upp framtassarna på en pall så det blir enklare att ta på trosskyddet när hon löper. :D Hon springer självmant och ställer sig så fort vi varit ute och så blir hon lite besviken när löpet är över och hon inte behöver göra det längre. :laugh:

Samma princip när hon ska in i bilen. Hon sätter upp framtassarna på kofångaren och så står hon där medans man krånglar av sele och ev täcke osv. :up:

All fysisk hantering. Du ska kunna lägga hunden ner och röra den överallt.
Passivitetsträna hund borde vara det första instruktörer lär ut på kurser.

Kosmos väntar snällt på hallmattan - inte bredvid! - tills alla tassarna är torkade, även om husse och jag stökar runt först eller brötar oss förbi med väskor och påsar. Väldigt praktiskt i det här vädret... Vi har inte tränat in det aktivt utan det har nog bara blivit en vana. Önskar bara att jag kunde lägga kommando på "skaka av dig" så att han gör det UTOMHUS! :crazy:

/mvh hundägare med en smutslinje i hundhöjd runt hela hallen
"Ruska" brukar jag passa på att säga när jag ser att hunden ska ruska på sig, brukar inte ta alltför många gånger innan de förstår sammanhanget. Annars brukar en liten skakning av nackskinnet få igång en ruskning, så då kan man säga ordet. Labben är lite seg på inlärning, lagotton lärde sig det vilket var väldigt praktiskt.

Tja, vad tycker du skulle vara smidigt att skicka hunden på för ärenden? Plocka upp saker du tappar, leta upp dina nycklar, öppna och stänga dörrar ?( Det sistnämnda kan ha bieffekter.. )

En grej som är väldigt användbar är att ha ett kommando för att lägga hunden någonstans till du ger fri-kommando.

En annan grej som är smidig att ha lärt in om hunden gillar att äta äckliga saker den hittar ute, är att spotta ut något den har i munnen. Och allmänt det här att byta grejer.

Men annars kan du ta allting du gör på en dag och fundera på om det är något av det som hunden skulle kunna hjälpa till med.

Om du kommer på hur det gick till när de lärde sig sådant, skriv om det i någon tråd så att jag kan läsa :p Aysu är lite sådan, eller så visar hon åtminstone att något är problematiskt och så kan jag hjälpa henne. Ebrah däremot... För ett tag sedan fastnade en liten grej mellan tänderna på henne. Hon började slå med tassarna mot munnen, jag tänkte hjälpa henne och då fick hon panik istället :banghead: Hade det varit Aysu så hade hon stått helt stilla och låtit mig göra vad som helst. Ebrah sprattlade runt hejvilt, skrek och lyckades bita mig i handen så att det blev ett litet sår. Lite likadan är hon ibland om jag ska titta närmare på tassar (vissa dagar skriker hon och sprattlar, andra dagar får jag göra precis vad som helst med tassarna :cautious: ). Känner ju mig som en lagom duktig hundägare när det blir så...

Det jag gillar mest är att ha ett riktigt välfungerande stoppkommando. Det går att använda till så mycket!
Jag använder det tex i följande situationer:
När vi kommer in i hallen och hundarna är leriga (de rusar inte in i lägenheten förrän jag gjort rent dem).
När de plötsligt får för sig att de ska gå över vägen trots att det kommer bilar.
När det dyker upp vilt, någon rolig cyklist eller annat som de absolut inte får springa efter/till.
I träning för tävling i rallylydnad/lydnad (finns ju många moment där hundarna ska stanna kvar).
När jag vill fotografera dem!
När de vill hoppa ur bilen trots att jag inte hunnit koppla dem.
När jag går koppelpromenad och behöver stanna för att knyta skosnören eller plocka upp hundbajs :p

Det finns säkert fler tillfällen då jag använder det, men just "stanna" är nog ett av mina mest använda kommandon. Det andra är väl inkallningen. Så mycket mer saker än så behöver inte mina hundar kunna i vardagen, tror jag. "Stanna", "kom hit", gå hyfsat i kopplen och hantering... Fungerar det så känns det som att livet som hundägare blir väldigt enkelt.

Förut när jag hade fler hundar ställde dom sig i kö till badrummet när det var gyttjebad ute. Inget jag lärt dem medvetet, det bara blev så.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar