Det som är lite svårt med självkänsla är ju dock att man inte alltid kan välja varifrån den kommer. Jag tycker att jag har ganska bra både självkänsla och självförtroende, och framför allt så blir den ju bättre med åldern. Jag önskar dock att jag självsäkert kunde säga att jag inte tar åt mig av vad andra tycker, men jag kan som sagt inte alltid välja det själv heller. Jag har ett ganska tydligt exempel där en person kom åt en öm då. Jag har haft ett och samma komplex sedan jag var.. ja, kanske 12 år. Ett jättekomplex som påverkade mig väldigt mycket framför allt under tonåren, men även i vuxen ålder. När jag träffade min sambo så berättade han att hans vän har så himla höga krav på sina dejter. Exempelvis hade en tjej varit med dem på en fest, som den här vännen hade dejtat då. Vännen hade sagt att han gillade henne, men berättade för min sambo att det var just en sak med hennes utseende som han inte gillade. Detta var exakt samma sak som jag har komplex för. Dumt nog frågade jag sambon: "Men, hur såg hon ut då?" och han visade en bild. Hon var såklart väldigt vacker, och den här utseendedefekten som vännen hade ansett var inte i närheten av hur jag ser ut. Jag blev jätteledsen, och påmindes om att folk faktiskt tänker på det här. Och ser det. Jag känner mig fortfarande osäker när jag träffar den här personen eftersom jag vet om att han säkert tycker samma sak om mitt utseende.
Jag vet om att problemet ligger hos mig. Men som jag sa, vi kan inte alltid bestämma heller vilka osäkerheter som ligger hos oss. Just detta är så himla djupt rotat hos mig och satte spår i så unga år. Jag säger inte emot dig i att vi inte ansvarar för hur andra tar emot ett budskap. Personligen väger jag dock hur viktigt det är för mig att vädra någonting, emot hur någon eventuellt kan ta emot det. Och kommer alltid fram till att det inte är så himla viktigt att lufta mina åsikter, alltid.