Smalhetsnormen och "att ta hand om sig själv" (utbruten från Dejtingtråden nr 30)

På samma sätt kan man ju isf påstå att "ordnad och skött ekonomi" är = välbetald och "intelligent" = status/jobb.

Det är ju också "normativt" men det är mer godkänt för det är det man själv gör.

Ja det har vi ju sett tidigare i tråden att det finns människor som tar illa upp av.

Jag tycker personligen inte att ordnad ekonomi = välbetald eller att intelligent är kopplat till status men du kanske har hört det användas på det sättet?
 
På samma sätt kan man ju isf påstå att "ordnad och skött ekonomi" är = välbetald och "intelligent" = status/jobb.

Det är ju också "normativt" men det är mer godkänt för det är det man själv gör.
ordnad och skött ekonomi betyder snarare inga skulder och ingen kronofogde. Intelligent är ju väldigt svårtolkat men jag hade inte tolkat det som statusjobb. Det är snarare ambitiös i isåfall.
 
Finns det inget mellanting mellan smal och överviktig?

Är det fel att inte vara attraherad av överviktiga människor? Är det fel att inte vara attraherad av smala människor?

Jag ser inte någon i tråden som har sagt att det är fel att vara attraherad av smala personer? Att försöka förklä det till att man gillar människor som ”tar hand om sig” eller är intresserade av kost tycker jag däremot är rätt fult.

Självklart attraheras man av olika typer och det tror jag inte att nån säger emot.
 
Det jag reagerar på är försöket att förklä att man gillar smala vältränade personer till att man gillar någon som ”tar hand om sig”, bryr sig om vad de äter och tycker om att röra på sig. Det innebär att det också blir likhetstecken mellan att inte ta hand om sig själv, inte bry sig om kosten och inte tycka om att röra på sig - och att vara överviktig, vilket är en vanlig fördom som tjocka människor möts av.

Jag uppfattar er, @Voeux @Tonto och @Sezziyanen, som normativt smala personer och att ni nu raljerar över hur andra kan ta illa upp sv hur ni uttrycker att ni tänder på smala människor känns väldigt trist och fult.

Det jag reagerar på är att man läser att nån skriver "min preferens är X" och därefter, istället för att lyssna och ta till sig det (eller inte), så kommenterar man "A person försöker förklä Y till X!!".

Du lyssnar ju inte på vad nån säger? Jag säger att min preferens är tjejer som är tränade och håller en BRA kost. Dvs en hälsosam kost, generellt sett utan att vara 100% perfekt såklart.

Detta lyckas du på nått vis tolka till "han hatar tjockisar och vill ha smala sticktjejer som svälter sig, men han ljuger om det och förklär det med andra saker". Bara...va!? Haha, detta tar priset.

Jag tänker inte börja prata om mig själv bara för att du verkar vilja det.


Jag ser inte någon i tråden som har sagt att det är fel att vara attraherad av smala personer? Att försöka förklä det till att man gillar människor som ”tar hand om sig” eller är intresserade av kost tycker jag däremot är rätt fult.

Självklart attraheras man av olika typer och det tror jag inte att nån säger emot.

Men varför i hela friden påstår du att jag ljuger och "förklär" ?! Jag har ju dessutom sagt att jag INTE ser det som ett ideal (för mig) med tjejer som bantar sig smala men inte tränar/äter på en hälsosam nivå. Inte för att man inte får gilla det också, om man vill, men jag gör det inte (lika mycket).
 
Jag har inte sagt att jag tänder på smala personer. 🤷🏻‍♀️ Utan på vältränade kroppar som kan ha en del hull med. Själv går jag från underviktig till normalviktig och får otroligt mycket skit för min vikt.

Jag raljerar inte över att folk tar illa upp. Jag påpekar bara att man direkt får skit här om man gillar ett ideal på kvinnor och att det inte direkt är hälsosamt heller att hela tiden hacka på folks preferenser, tror att dom är medvetna om att dom gillar ett ideal. Det är en komplex grej men jag tror att det är bättre om man försöker ha någon slags förståelse för att folk har olika preferenser.

Jag såg att du skrev att folk på ditt jobb pratar om din vikt/ kropp och det är ju helt sjukt. Accepterar arbetsgivaren det?

Jag håller med om ditt andra stycke bortsett från att jag tror att det är många som inte tänker på hur influerade man blir av normen.
 
Det jag reagerar på är att man läser att nån skriver "min preferens är X" och därefter, istället för att lyssna och ta till sig det (eller inte), så kommenterar man "A person försöker förklä Y till X!!".

Du lyssnar ju inte på vad nån säger? Jag säger att min preferens är tjejer som är tränade och håller en BRA kost. Dvs en hälsosam kost, generellt sett utan att vara 100% perfekt såklart.

Detta lyckas du på nått vis tolka till "han hatar tjockisar och vill ha smala sticktjejer som svälter sig, men han ljuger om det och förklär det med andra saker". Bara...va!? Haha, detta tar priset.

Jag tänker inte börja prata om mig själv bara för att du verkar vilja det.

Varför är det viktigt med en bra kost då? Om det nu är en så viktig preferens för dig?
 
Jag har läst dina inlägg och ser att du försökte styra undan diskussionen, vilket jag uppskattade, men sedan skriver du med en skämtsam emoji om hur man får slag på fingrarna om man uttrycker sig normativt här på Buke vilket jag tolkar som raljerande över de som påpekar att det kan vara problematiskt.

Och att jag svepande antog att du gillade vältränade och smala människor beror på att du pratar om ett ex som var fotomodell och att din nuvarande ses som en hunk. Både som fotomodell och hunk är man i de flesta fallen inte överviktig. Jag kanske missförstod men tillsammans med skämtande så stack det i mina ögon.

Jag tycker att det är ett problem på Buke ibland att vissa åsikter är okej, och andra inte. Jag tycker absolut att man kan problematisera saker men det görs inte alltid på ett trevlig sätt utan personer blir avsnästa. Om vi nu ska prata om att omskriva saker och ting, så tycker jag ofta att just snäsa av personer omskrivs som att vara normkritisk eller att problematisera. Det finns sätt att lyfta problem i en diskussion, utan att behöva göra det med taggarna utåt och utan att få andra att känna sig dumma. Men som jag också skrev så har jag ganska hög acceptans för detta, eftersom jag ofta anser att reaktionen kommer från en god sak.

Ja, mitt ex är modell och min nuvarande ses nog som normsnygg. Det är nog en slump med tanke på variationen av personer som jag dejtat. Just en dejtingtråd blir ju jättesvår dock om man inte kan uttrycka att personer är snygga, eller inte snygga. Vad det nu innebär för en själv. Vart går gränsen för vad man kan säga om andras utseenden och inte? Jag tycker att det är jättesvårt. Men som jag skrev tidigare så kan man ju alltid tänka en extra vända på att man inte vet vilka som läser, och att vissa saker kan vara känsligt.
 
Jag håller med om att det är bra att försöka ta tillbaka begrepp som hälsa men eftersom det idag är så förknippat med något annat så tror jag att den som skriver behöver vara tydlig med vad man menar med hälsa och att ”ta hand om sig själv” för att det inte ska missförstås.

Håller helt med. Vilket jag ansåg att jag och andra i tråden gjorde :) Gjorde en extra vända med att beskriva vad vi menade alltså.
 
I just denna tråd tycker jag alltid att jag tillskrivs preferenser som jag inte har. Jag vet inte vad jag ska göra liksom, börja lägga ut bilder på alla jag dejtat för att folk ska tro mig?

Jag är väldigt medveten om hur begreppen "att ta hand om sig" och "hälsa" används i andra, väldigt felaktiga sammanhang, enligt mig. Men personligen kan jag ju då tycka att det är bättre att ta tillbaka begreppen till vad de verkligen betyder, eller åtminstone till vad de betyder för en själv, i stället för att behöva sluta prata om det helt.

Jag accepterar inte att "hälsa" ska få likställas med ohälsa bara för att förvränga tex. mina argument. Därför håller jag med om det sista här, jag använder begreppen på rätt sätt. Det är tex INTE hälsosamt att hetsbanta sig "smal" via ätstörningar. Därför faller det inte in i begreppet.

Nåja, detta visar bara på hur folk vill tolka en del saker. Alla har preferenser när det gäller såna här saker. Men vissa tar det personligt när de anser att andra har fel preferenser. Och jag förstår att man ska framföra såna här saker på ett snyggt och shysst sätt. Tex genom att säga "mina preferenser är X. Jag gillar X" istället för "Y är skit, det vill jag såklart inte ha för det är blä och fel".

Mer än så kan iaf inte jag göra. Sen får folk ta det som de vill.
 
Senast ändrad:
Jag själv skulle tycka det var avtändande om det som var viktigast för min partner var mitt skal. Jag är i mitten av livet där elasticiteten i huden börjar ge vika, kilona klättrar på och kroppen är stelare än den varit. Dessutom komma upp i en ålder där man drabbas av olika sjukdomar som gör att man kroppsligt förändras. Kommer hen då att sluta tända på mig, för att mitt skal åldras och ändras? Nej tack till sådana relationer.

Vad är ett skal? Jag tror ingen här kräver nån slags påstådd perfektion som enbart i vissa fall går att uppnå under optimala omständigheter nått år av ens ungdom. Det är ingen som tror det på allvar. Och det går bara inte att ärligt tolka "ta hand om sig" eller "vara hälsosam" till detta du nu verkar påstå.. det förstår jag bara inte.
 
Jag tycker att det är ett problem på Buke ibland att vissa åsikter är okej, och andra inte. Jag tycker absolut att man kan problematisera saker men det görs inte alltid på ett trevlig sätt utan personer blir avsnästa. Om vi nu ska prata om att omskriva saker och ting, så tycker jag ofta att just snäsa av personer omskrivs som att vara normkritisk eller att problematisera. Det finns sätt att lyfta problem i en diskussion, utan att behöva göra det med taggarna utåt och utan att få andra att känna sig dumma. Men som jag också skrev så har jag ganska hög acceptans för detta, eftersom jag ofta anser att reaktionen kommer från en god sak.

Ja, mitt ex är modell och min nuvarande ses nog som normsnygg. Det är nog en slump med tanke på variationen av personer som jag dejtat. Just en dejtingtråd blir ju jättesvår dock om man inte kan uttrycka att personer är snygga, eller inte snygga. Vad det nu innebär för en själv. Vart går gränsen för vad man kan säga om andras utseenden och inte? Jag tycker att det är jättesvårt. Men som jag skrev tidigare så kan man ju alltid tänka en extra vända på att man inte vet vilka som läser, och att vissa saker kan vara känsligt.
Grejen men uttryck som snygg är ju att det är subjektivt. Man tycker ju oftast att den man förälskat sig i är den vackraste människan i världen oavsett om den håller gyllene snittet eller ej. Men när man säger smal eller vältränad så är det ju oftast något vi har ett mått på. Det finns även en press ifrån samhället att man ska vara just dessa saker. Att man sedan vill göra dessa ideal rumsrena genom att kalla dom hälsa, är ju ytterligare ett problem eftersom det blir lite av en varg i fårakläder (hälsa/vältränad/smal dvs). Det spelar ingen roll vad vi kallar det, det är ett utseende ideal, inte något som har med tex FNs mål för folkhälsa att göra.
 
Inte det minsta hemskt alls - men just faktumet att man är vältränad och har en sund livsstil inte alls behöver synas på utsidan.

Och även om "det hälsosamma" syns på utsidan säger det ingenting om hur hälsosam man faktiskt är, varesig psykiskt eller fysiskt. Såg både vältränad och smal ut för 3 år sedan och jag har aldrig mått så dåligt eller varit så ohälsosam i hela mitt liv.
 
Jag själv skulle tycka det var avtändande om det som var viktigast för min partner var mitt skal. Jag är i mitten av livet där elasticiteten i huden börjar ge vika, kilona klättrar på och kroppen är stelare än den varit. Dessutom komma upp i en ålder där man drabbas av olika sjukdomar som gör att man kroppsligt förändras. Kommer hen då att sluta tända på mig, för att mitt skal åldras och ändras? Nej tack till sådana relationer.

Var det ett svar specifikt till mig, eller en allmän reflektion? Annars kan jag bara svara att jag håller med dig, och det tror jag de flesta andra i den här tråden gör också.
 
Grejen men uttryck som snygg är ju att det är subjektivt. Man tycker ju oftast att den man förälskat sig i är den vackraste människan i världen oavsett om den håller gyllene snittet eller ej. Men när man säger smal eller vältränad så är det ju oftast något vi har ett mått på. Det finns även en press ifrån samhället att man ska vara just dessa saker. Att man sedan vill göra dessa ideal rumsrena genom att kalla dom hälsa, är ju ytterligare ett problem eftersom det blir lite av en varg i fårakläder (hälsa/vältränad/smal dvs). Det spelar ingen roll vad vi kallar det, det är ett utseende ideal, inte något som har med tex FNs mål för folkhälsa att göra.

Jag håller helt med dig, jag menar dock att det även finns andra preferenser som orienterar sig mellan subjektiv åsikt och saker som är mätbara. Rik exempelvis, eller lång. Där vissa saker är väldigt triggande att prata om och andra mindre triggande, och jag tycker inte att det är helt enkelt vad som är OK att ge uttryck för och inte.

Jag ställer mig dock emot att hälsa, i samtliga människors mening, alltid behöver innebära utseendeideal. Även om det mycket ofta går hand i hand osv. och därför är problematiskt. Men det där har jag redan dragit några vändor i tråden så jag lämnar det till mina tidigare inlägg.
 
Grejen men uttryck som snygg är ju att det är subjektivt. Man tycker ju oftast att den man förälskat sig i är den vackraste människan i världen oavsett om den håller gyllene snittet eller ej. Men när man säger smal eller vältränad så är det ju oftast något vi har ett mått på. Det finns även en press ifrån samhället att man ska vara just dessa saker. Att man sedan vill göra dessa ideal rumsrena genom att kalla dom hälsa, är ju ytterligare ett problem eftersom det blir lite av en varg i fårakläder (hälsa/vältränad/smal dvs). Det spelar ingen roll vad vi kallar det, det är ett utseende ideal, inte något som har med tex FNs mål för folkhälsa att göra.

Huh what? Det finns ingen press från samhället på att man ska vara "snygg"? Inga generella standarder/normer? What?

Varför fortsätter du med föreställningen om att alla som vill ha en hälsosam partner som tränar egentligen ljuger och vill ha panikbantande underviktiga personer (när det är nästintill helt tvärtom!) ?

Menar du att ohälsa och dålig kost är nått man måste föredra? Eller att man måste vara likgiltig för dessa saker när man väljer partner?

Och förresten ja, hälsa är kopplat till utseende. Vad man äter och gör med kroppen påverkar hur den ser ut. På massvis av plan. Det betyder inte att dina påstådda föreställningar om skadlig bantning och vikt-hets är det som avses. Och inte att man ska tvinga sig att försöka uppnå nån perfektion som aldrig går att uppnå.
 
Huh what? Det finns ingen press från samhället på att man ska vara "snygg"? Inga generella standarder/normer? What?

Varför fortsätter du med föreställningen om att alla som vill ha en hälsosam partner som tränar egentligen ljuger och vill ha panikbantande underviktiga personer (när det är nästintill helt tvärtom!) ?

Menar du att ohälsa och dålig kost är nått man måste föredra? Eller att man måste vara likgiltig för dessa saker när man väljer partner?

Och förresten ja, hälsa är kopplat till utseende. Vad man äter och gör med kroppen påverkar hur den ser ut. På massvis av plan. Det betyder inte att dina påstådda föreställningar om skadlig bantning och vikt-hets är det som avses. Och inte att man ska tvinga sig att försöka uppnå nån perfektion som aldrig går att uppnå.

Jag tror att du har satt ett likhetstecken mellan smal och (som du uttrycker det) ”panikbantade underviktiga personer” som ingen annan i tråden håller med om. Men smal menas normsmal, inte överviktig, vilket man självklart kan vara utan att vara underviktig.

Och nej, att se hälsosam ut har inget att göra med hur hälsosam kroppen är på insidan. Vilken typ av hälsa är det du menar är kopplad till utseendet?
 
Huh what? Det finns ingen press från samhället på att man ska vara "snygg"? Inga generella standarder/normer? What?

Varför fortsätter du med föreställningen om att alla som vill ha en hälsosam partner som tränar egentligen ljuger och vill ha panikbantande underviktiga personer (när det är nästintill helt tvärtom!) ?

Menar du att ohälsa och dålig kost är nått man måste föredra? Eller att man måste vara likgiltig för dessa saker när man väljer partner?

Och förresten ja, hälsa är kopplat till utseende. Vad man äter och gör med kroppen påverkar hur den ser ut. På massvis av plan. Det betyder inte att dina påstådda föreställningar om skadlig bantning och vikt-hets är det som avses. Och inte att man ska tvinga sig att försöka uppnå nån perfektion som aldrig går att uppnå.

Det är ju visserligen bara du som pratat om panikbantande underviktiga personer i den här tråden :D Vi andra pratar om tre saker:

1. Att "intresse för hälsa och träning" ofta är en omskrivning av en utseendepreferens
2. Upplevda utseendekrav kan vara skadligt på samhällsnivå och för individ
3. Hälsa är ett brett begrepp vilket bland annat innebär att det inte alltid går att dra en koppling mellan hur en person ser ut och hur en person mår

Det är väl det som diskuterats. Sen kan man fortfarande ha sina preferenser. Men som sagt, när vi pratar ohälsa så pratar vi nog främst om något helt annat än de panikbantande personerna som du pratar om.
 
Det är ju visserligen bara du som pratat om panikbantande underviktiga personer i den här tråden :D Vi andra pratar om tre saker:

1. Att "intresse för hälsa och träning" ofta är en omskrivning av en utseendepreferens
2. Upplevda utseendekrav kan vara skadligt på samhällsnivå och för individ
3. Hälsa är ett brett begrepp vilket bland annat innebär att det inte alltid går att dra en koppling mellan hur en person ser ut och hur en person mår

Det är väl det som diskuterats. Sen kan man fortfarande ha sina preferenser. Men som sagt, när vi pratar ohälsa så pratar vi nog främst om något helt annat än de panikbantande personerna som du pratar om.

Nja, du nämnde ätstörningar, anorexi och ortorexi när jag pratade om hälsosamma och tränade individer.. Jag förstår att det är jag som sa just "panikbantande underviktiga", men det är ju liksom att använda olika termer för liknande problem, eller hur?

1. Detta håller jag inte med om att det ofta är. Och även om det finns en del som gör detta, så gjorde jag väldigt, extremt, tydligt att JAG inte gjorde detta. Jag har liksom inget att dölja, så vi kan väl sluta låtsas som om jag har det? Sen förstår jag inte varför denna poängen måste göras här när vi alla är överens om att vi har utseendepreferenser, och att det är 100% okej att ha det.
2. Ja, men det har inget att göra med vad jag har sagt här.
3. Det är ett brett begrepp. Men om jag säger att jag gillar personer som lever hälsosamt, så är det fult att misstolka det till att jag egentligen vill ha ohälsosamma, smala personer med div. hälsoproblem (ätstörningar, mm) men förklär detta genom att säga "hälsosam".

Förstår du hur jag menar?
 
Vad är ett skal? Jag tror ingen här kräver nån slags påstådd perfektion som enbart i vissa fall går att uppnå under optimala omständigheter nått år av ens ungdom. Det är ingen som tror det på allvar. Och det går bara inte att ärligt tolka "ta hand om sig" eller "vara hälsosam" till detta du nu verkar påstå.. det förstår jag bara inte.
Skalet är kroppen såklart, det som bär runt på det som är jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp