Smalhetsnormen och "att ta hand om sig själv" (utbruten från Dejtingtråden nr 30)

Läser vad du skriver här nu. Och ser att du skriver att du vet att du tolkar mig fel, men ändå tolkar det så och insinuerar att jag tänker på detta vis?

Varför inte bara fråga mig istället vad jag menar istället för att döma såhär?

Men som kommentar på uttalandet:
Att banta är absolut inte samma sak som att ta hand om sin hälsa. Det är nästan motsatsen. Så vet inte vart du får det från.

(PS: Om nu min preferens hade varit specifikt smala tjejer, vore det då ett problem tycker du?)

Jag säger inte att det är ett problem huruvida du vill dejta smala tjejer eller inte. Hade det varit fallet så hade jag tyckt att det vore oerhört töntigt att uttrycka det på det sättet. Men ja hade du kunnat tänka dig att dejta en överviktig kvinna om hon nu åt vettigt och tog hand om sin hälsa i övrigt?
Jag skulle aldrig dejta en kort karl och min definition av kort är längre än medel. Jag hymlar inte om att det är av annat än hemskt ytliga skäl. :angel:
 
Nja, du nämnde ätstörningar, anorexi och ortorexi när jag pratade om hälsosamma och tränade individer.. Jag förstår att det är jag som sa just "panikbantande underviktiga", men det är ju liksom att använda olika termer för liknande problem, eller hur?

1. Detta håller jag inte med om att det ofta är. Och även om det finns en del som gör detta, så gjorde jag väldigt, extremt, tydligt att JAG inte gjorde detta. Jag har liksom inget att dölja, så vi kan väl sluta låtsas som om jag har det? Sen förstår jag inte varför denna poängen måste göras här när vi alla är överens om att vi har utseendepreferenser, och att det är 100% okej att ha det.
2. Ja, men det har inget att göra med vad jag har sagt här.
3. Det är ett brett begrepp. Men om jag säger att jag gillar personer som lever hälsosamt, så är det fult att misstolka det till att jag egentligen vill ha ohälsosamma, smala personer med div. hälsoproblem (ätstörningar, mm) men förklär detta genom att säga "hälsosam".

Förstår du hur jag menar?

Det blir lite tvetydigt när du i ena meningen hävdar att du inte menar detta som en utseendepreferens, och i andra meningen menar att det är okej att ha utseendepreferenser. Samt menar på koppling mellan hälsa och utseende. Men som sagt, jag själv har inget emot att folk har preferenser så jag tänker inte tjafsa där. Men jag tror att det är därför folk reagerar iaf.
 
Jag tror att du har satt ett likhetstecken mellan smal och (som du uttrycker det) ”panikbantade underviktiga personer” som ingen annan i tråden håller med om. Men smal menas normsmal, inte överviktig, vilket man självklart kan vara utan att vara underviktig.

Och nej, att se hälsosam ut har inget att göra med hur hälsosam kroppen är på insidan. Vilken typ av hälsa är det du menar är kopplad till utseendet?
Nej, då tror du fel. Jag har inte gjort det. Men flera har nämnt att man minsann kan ha ätstörningar, anorexia, mm även om man sportar. Därför gjorde jag det extra super-duper-tydligt att jag inte anser att detta hör till begreppet "hälsosam", så du inte skulle behöva tro att jag menade det.

Men så jag kan förstå hur du menar nu då: Påstår du att det är ett problem att vara "normsmal" om man inte är underviktig eller lider av tex ätstörningar och dylikt? Dvs att vara hälsosam och "normsmal" - är det ett problem eller nått fel menar du?

"Och nej, att se hälsosam ut har inget att göra med hur hälsosam kroppen är på insidan."
Nu skrev du om min mening till en annan sak. Det jag skrev var:
"Vad man äter och gör med kroppen påverkar hur den ser ut."
Och så är fallet.

Men även din omskrivna mening blir fel. Dels måste man förstås definiera "hälsosam" då. Men det finns många samband mellan ens hälsa och hur ens utseende förändras. Men jag tror att börjar jag lista sådana faktorer eller prata om det i ens lite detalj så blir det bara mer upprört här, och ärligt talat ser jag det inte som ett mål i en dejtingtråd.
 
Nja, du nämnde ätstörningar, anorexi och ortorexi när jag pratade om hälsosamma och tränade individer.. Jag förstår att det är jag som sa just "panikbantande underviktiga", men det är ju liksom att använda olika termer för liknande problem, eller hur?

1. Detta håller jag inte med om att det ofta är. Och även om det finns en del som gör detta, så gjorde jag väldigt, extremt, tydligt att JAG inte gjorde detta. Jag har liksom inget att dölja, så vi kan väl sluta låtsas som om jag har det? Sen förstår jag inte varför denna poängen måste göras här när vi alla är överens om att vi har utseendepreferenser, och att det är 100% okej att ha det.
2. Ja, men det har inget att göra med vad jag har sagt här.
3. Det är ett brett begrepp. Men om jag säger att jag gillar personer som lever hälsosamt, så är det fult att misstolka det till att jag egentligen vill ha ohälsosamma, smala personer med div. hälsoproblem (ätstörningar, mm) men förklär detta genom att säga "hälsosam".

Förstår du hur jag menar?

Jag nämnde förövrigt ortorexi och anorexi som svar på din kommentar om att ”alla som tränar vet att träning inte har något med utseendehets att göra”. Du själv nämner det dock när vi pratar om dina utseendepreferenser, vilket för mig är lite en annan diskussion.
 
Jag säger inte att det är ett problem huruvida du vill dejta smala tjejer eller inte. Hade det varit fallet så hade jag tyckt att det vore oerhört töntigt att uttrycka det på det sättet. Men ja hade du kunnat tänka dig att dejta en överviktig kvinna om hon nu åt vettigt och tog hand om sin hälsa i övrigt?
Jag skulle aldrig dejta en kort karl och min definition av kort är längre än medel. Jag hymlar inte om att det är av annat än hemskt ytliga skäl. :angel:
Ja, det hade verkligen varit töntigt. Men jag säger vad jag tycker.

Jag kan inte minnas i vilket inlägg jag skrivit det nu, men jag har alltså aldrig skrivit att mina enda preferenser hos kvinnor här i livet är att de ska äta husmanskost och träna 3 gånger i veckan. Nej, jag föredrar inte överviktiga kvinnor. Ej heller underviktiga. Jag vet inte hur mycket mer jag kan definiera det dock, för i spannet däremellan så finns det så många faktorer som spelar in i vad man tycker är snyggt, tycker jag iaf.

Nu när du säger det så skulle jag nog vara mindre attraherad av väldigt långa tjejer. Varför vet jag inte, kanske är jag skadad av samhällsnormen eller nått där ;) Men det är lite en ickefråga ändå, har nog bara pratat med en handfull kvinnor totalt i mitt liv som är märkbart längre än mig (även om jag inte är jättelång).
 
Jag nämnde förövrigt ortorexi och anorexi som svar på din kommentar om att ”alla som tränar vet att träning inte har något med utseendehets att göra”. Du själv nämner det dock när vi pratar om dina utseendepreferenser, vilket för mig är lite en annan diskussion.

Jo fast du nämner dessa undantag som om de vore en del av min definition eller det generella begrepp jag använder. Vilket blir så fel. Jag tror du vet vad jag menar när jag säger "tränad" eller "hälsosam" trots allt. Och jag tror därför att du förstår att jag då inte syftar på en person med anorexi, ortorexi eller som enbart har dum-bantat sig så smal att den på håll kan se liknande ut som en löpare, eller nått.

Det kanske blir snett eftersom jag tänker på sporter och aktiviteter, och inte nån slags spegel-hetsande på gym i huvudsak när jag pratar om träning? Det borde jag kanske definierat eftersom jag missförstås så mycket.. Vet att det finns en del ohälsosamma trender, ideal och mentaliteter bland gymråttor.

Vet inte vad du menar med det sistnämnda. Hela anledningen till denna träningsdebatt var att jag sa att jag föredrar atletiska tjejer framför "smala".

Det blir lite tvetydigt när du i ena meningen hävdar att du inte menar detta som en utseendepreferens, och i andra meningen menar att det är okej att ha utseendepreferenser. Samt menar på koppling mellan hälsa och utseende.
Ska försöka förtydliga då:
Jag sa aldrig att det inte har nån koppling till utseende, tvärtemot sa jag att min preferens är atletiska tjejer. Jag tror dock inte det är konstruktivt att jag ska försöka specificera det närmre i den här tråden.. Så: Det är inte enbart en utseendepreferens, men absolut blir utseende en del av det. Och ja, det är en koppling däremellan.
 
Senast ändrad:
Skalet är kroppen såklart, det som bär runt på det som är jag.

Min fysiska kropp är i högsta grad en del av mig. Det finns många saker i min fysiska hälsostatus som påverkar min mentalitet (och iofs vice versa). Detta är ju ganska etablerat vetenskapligt numera när man allt mer förstår saker som mag/tarmhälsa, koppling mellan detta, aktivitet och saker som ångest, depression, humör, metalförmåga, fokus mm mm. Så jag ser det verkligen inte som separata saker på det här viset, och att enbart kalla det för ett skal är missvisande och skadligt, IMO.
 
@Voeux styltar i citerade inlägget upp problemet bra, jag har aldrig stött på någon man som benämner sin preferens som ’hälsosam och vältränad’ som attraheras av kvinnor som är ’lite större’ (inte överviktiga men inte Smala) och hälsosamma och vältränade. Typ ex som kvinnan nedan. Utan det alla dessa män menat är SMAL + vältränad och ev hälsosam :grin:.
1604595227087.webp

Preferenser är ok men inte att normalisera uppfattningen om att det finns en koppling mellan lite underhudsfett och ohälsosam/ovältränad/inte ta hand om sig själv.

Det är ju visserligen bara du som pratat om panikbantande underviktiga personer i den här tråden :D Vi andra pratar om tre saker:

1. Att "intresse för hälsa och träning" ofta är en omskrivning av en utseendepreferens
2. Upplevda utseendekrav kan vara skadligt på samhällsnivå och för individ
3. Hälsa är ett brett begrepp vilket bland annat innebär att det inte alltid går att dra en koppling mellan hur en person ser ut och hur en person mår

Det är väl det som diskuterats. Sen kan man fortfarande ha sina preferenser. Men som sagt, när vi pratar ohälsa så pratar vi nog främst om något helt annat än de panikbantande personerna som du pratar om.
 
@Voeux styltar i citerade inlägget upp problemet bra, jag har aldrig stött på någon man som benämner sin preferens som ’hälsosam och vältränad’ som attraheras av kvinnor som är ’lite större’ (inte överviktiga men inte Smala) och hälsosamma och vältränade. Typ ex som kvinnan nedan. Utan det alla dessa män menat är SMAL + vältränad och ev hälsosam :grin:.
Visa bifogad fil 59664
Preferenser är ok men inte att normalisera uppfattningen om att det finns en koppling mellan lite underhudsfett och ohälsosam/ovältränad/inte ta hand om sig själv.
Hur har du kommit fram till såna diskussioner så ofta så att du kan dra en sådan slutsats?
 
Min fysiska kropp är i högsta grad en del av mig. Det finns många saker i min fysiska hälsostatus som påverkar min mentalitet (och iofs vice versa). Detta är ju ganska etablerat vetenskapligt numera när man allt mer förstår saker som mag/tarmhälsa, koppling mellan detta, aktivitet och saker som ångest, depression, humör, metalförmåga, fokus mm mm. Så jag ser det verkligen inte som separata saker på det här viset, och att enbart kalla det för ett skal är missvisande och skadligt, IMO.
Psykisk hälsa eller ohälsa är inte heller det som är jag. Jag är inte mina känslor, men jag har känslor och jag har tankar. Jaget är liksom det jag är. Det som är jag oavsett om jag är tjock eller smal, gammal eller ung, trött eller pigg, glad eller ledsen.
 
Psykisk hälsa eller ohälsa är inte heller det som är jag. Jag är inte mina känslor, men jag har känslor och jag har tankar. Jaget är liksom det jag är. Det som är jag oavsett om jag är tjock eller smal, gammal eller ung, trött eller pigg, glad eller ledsen.

För en fysiskt orienterad människa är kroppen och vad man gör med den i allra högsta grad en väldigt viktig del av "vem man är" precis som att ens tankar och känslor också är det. Resten är liksom semantik... Är man inte fysiskt orienterad kanske man ska låta bli att att vara nedlåtande mot det sättet att uppleva världen oavsett? Det är inte avgörande för din person hur du tex luktar, rör dig eller känns att ta på, men för min attraktion är det en faktor som inte går att bortse ifrån.
 
@Voeux styltar i citerade inlägget upp problemet bra, jag har aldrig stött på någon man som benämner sin preferens som ’hälsosam och vältränad’ som attraheras av kvinnor som är ’lite större’ (inte överviktiga men inte Smala) och hälsosamma och vältränade. Typ ex som kvinnan nedan. Utan det alla dessa män menat är SMAL + vältränad och ev hälsosam :grin:.

Preferenser är ok men inte att normalisera uppfattningen om att det finns en koppling mellan lite underhudsfett och ohälsosam/ovältränad/inte ta hand om sig själv.

Det har jag. Väldigt många, till och med. Den typen du beskriver inser jag finns, men den är inte på något sätt närvarande bland mina vänner och träningsbekanta. Snarare bland snubbar som själva hänger på krogen.

Hur borde man beskriva det istället, om det är "aktiv livsstil, hyfsat sunda vanor och någon medvetenhet om mat" som är preferensen? För mig har det rymts både landslagsidrottare, smårunda gamernördar och yrkesmilitärer i det. Det är inte en kroppstyp helt enkelt.
 
För en fysiskt orienterad människa är kroppen och vad man gör med den i allra högsta grad en väldigt viktig del av "vem man är" precis som att ens tankar och känslor också är det. Resten är liksom semantik... Är man inte fysiskt orienterad kanske man ska låta bli att att vara nedlåtande mot det sättet att uppleva världen oavsett? Det är inte avgörande för din person hur du tex luktar, rör dig eller känns att ta på, men för min attraktion är det en faktor som inte går att bortse ifrån.
Jo men även om den personen skulle skada sig så den inte längre kan vara den där sportiga fysiskt orienterade så är den ju fortfarande den personen. Sen undrar jag vad du uppfattar som nedlåtande? Jag försöker förklara hur jag tänker, vilket kommer mycket i från psykologi kring "jaget".
 
Jo fast du nämner dessa undantag som om de vore en del av min definition eller det generella begrepp jag använder. Vilket blir så fel. Jag tror du vet vad jag menar när jag säger "tränad" eller "hälsosam" trots allt. Och jag tror därför att du förstår att jag då inte syftar på en person med anorexi, ortorexi eller som enbart har dum-bantat sig så smal att den på håll kan se liknande ut som en löpare, eller nått.

Det kanske blir snett eftersom jag tänker på sporter och aktiviteter, och inte nån slags spegel-hetsande på gym i huvudsak när jag pratar om träning? Det borde jag kanske definierat eftersom jag missförstås så mycket.. Vet att det finns en del ohälsosamma trender, ideal och mentaliteter bland gymråttor.

Vet inte vad du menar med det sistnämnda. Hela anledningen till denna träningsdebatt var att jag sa att jag föredrar atletiska tjejer framför "smala".


Ska försöka förtydliga då:
Jag sa aldrig att det inte har nån koppling till utseende, tvärtemot sa jag att min preferens är atletiska tjejer. Jag tror dock inte det är konstruktivt att jag ska försöka specificera det närmre i den här tråden.. Så: Det är inte enbart en utseendepreferens, men absolut blir utseende en del av det. Och ja, det är en koppling däremellan.

Nej, jag nämnde inte alls ätstörningar som en del av din preferens. Det tolkade du in själv. Jag svarade endast och enbart på ditt påstående att alla som tränar vet att sport och träning inte har något med utseendehets att göra. Jag vill tvärtom hävda att det är här som dessa problem återfinns till stor grad. Ortorexi ÄR ju exempelvis en träningsrelaterad sjukdom. Så det var en helt parallell diskussion.

När vi pratar om dina preferenser så tror jag vi alla är med på att du gillar atletiska tjejer, som är friska och sunda. Det är inga problem alls. Jag tror som sagt problemet är då när man säger ”hälsosamma” tjejer eftersom det blir som någon skrev, lite en ulv i fårakläder. Hälsa ser ju som bekant väldigt individuellt ut och innefattar väldigt många olika aspekter. Hälsa kan också se väldigt olika ut individer emellan. Så jag tror ingen i tråden har menat att du skulle gilla ohälsosamma eller sjuka tjejer. Bara pekat ut att ”atletisk” låter som en utseendepreferens så kalla det hellre det, då, än hälsosam. Sedan om du skrivit rakt ut att du gillar vältränade kroppar för att det är snyggt, ja, du hade fått reaktioner på det också. Så är det när man skriver i en tråd med nästan bara kvinnor och de flesta utav oss har eller har haft en problematisk relation till vår kropp och mat. Det får du ta ;) Eftersom jag vet att exempelvis hår, längd och penisstorlek kan vara känsliga ämnen för män så hade jag exempelvis inte sagt att jag vill ha en man med håret kvar bland ett stort gäng män heller. Det är väl en smaksak det där, men själv hade jag nog tassat försiktigt i dessa sammanhang.
 
Nej, jag nämnde inte alls ätstörningar som en del av din preferens. Det tolkade du in själv. Jag svarade endast och enbart på ditt påstående att alla som tränar vet att sport och träning inte har något med utseendehets att göra. Jag vill tvärtom hävda att det är här som dessa problem återfinns till stor grad. Ortorexi ÄR ju exempelvis en träningsrelaterad sjukdom. Så det var en helt parallell diskussion.

När vi pratar om dina preferenser så tror jag vi alla är med på att du gillar atletiska tjejer, som är friska och sunda. Det är inga problem alls. Jag tror som sagt problemet är då när man säger ”hälsosamma” tjejer eftersom det blir som någon skrev, lite en ulv i fårakläder. Hälsa ser ju som bekant väldigt individuellt ut och innefattar väldigt många olika aspekter. Hälsa kan också se väldigt olika ut individer emellan. Så jag tror ingen i tråden har menat att du skulle gilla ohälsosamma eller sjuka tjejer. Bara pekat ut att ”atletisk” låter som en utseendepreferens så kalla det hellre det, då, än hälsosam. Sedan om du skrivit rakt ut att du gillar vältränade kroppar för att det är snyggt, ja, du hade fått reaktioner på det också. Så är det när man skriver i en tråd med nästan bara kvinnor och de flesta utav oss har eller har haft en problematisk relation till vår kropp och mat. Det får du ta ;) Eftersom jag vet att exempelvis hår, längd och penisstorlek kan vara känsliga ämnen för män så hade jag exempelvis inte sagt att jag vill ha en man med håret kvar bland ett stort gäng män heller. Det är väl en smaksak det där, men själv hade jag nog tassat försiktigt i dessa sammanhang.

Nej nej, jag har inte tolkat in det. Jag fattar mycket väl att du vet att jag inte vill ha tjejer med ätstörning. Så låt oss inte anta det också nu..

Ser inte riktigt poängen med att diskutera förekomsten av ortorexi. Du vet mycket väl att jag inte räknade in personer med ortorexi i "hälsosamma personer som tränar".

Angående det sista stycket. Jag skrev både atletisk och hälsosam. Så vad menar du med att jag ska säga istället? Och varför ska jag inte uttrycka mig såsom jag vill uttrycka mig? Jag ville skriva både hälsosam, atletisk (och andra saker jag skrev, men alla mina andra preferenser reagerade ingen på, heh).

Förstår dock det sista du säger, och vet mycket väl om den dynamiken här. Fast ärligt talat, om jag var på ett forum bland en massa män och en tjej uttalade sig ärligt om vad hon gillade och inte gillade bland män så skulle jag tycka att det var intressant läsning, snarare än att bli upprörd för det. Men det kanske är jag det. För min del är det helt ok att tjejer skriver öppet om att de vill ha en lång, kort, smal,tjock,rik,fattig,flintis,hårfager man med stor, liten eller mellanpenis. Jag vet att jag inte passar in i allas preferenser och har aldrig i vuxen ålder brytt mig om att X% av alla tjejer helt enkelt tycker att jag inte är deras typ. Så nästa gång du är i ett sånt sammanhang så hoppas jag att du inte känner att du behöver tassa försiktigt :)
 
Psykisk hälsa eller ohälsa är inte heller det som är jag. Jag är inte mina känslor, men jag har känslor och jag har tankar. Jaget är liksom det jag är. Det som är jag oavsett om jag är tjock eller smal, gammal eller ung, trött eller pigg, glad eller ledsen.

Ok. Jag har ingen ambition att tala om för dig eller kommentera hur du ska se på dig själv. Jag beskrev mig själv. Och det är allt av mig, dvs min fysiska kropp, min mentalitet, mitt medvetande, mina känslor och vad man nu kan kalla sin "ande" (i brist på bättre ord). Min depression var i högsta grad en del av mig den med.
 
@Voeux styltar i citerade inlägget upp problemet bra, jag har aldrig stött på någon man som benämner sin preferens som ’hälsosam och vältränad’ som attraheras av kvinnor som är ’lite större’ (inte överviktiga men inte Smala) och hälsosamma och vältränade. Typ ex som kvinnan nedan. Utan det alla dessa män menat är SMAL + vältränad och ev hälsosam :grin:.
Visa bifogad fil 59664
Preferenser är ok men inte att normalisera uppfattningen om att det finns en koppling mellan lite underhudsfett och ohälsosam/ovältränad/inte ta hand om sig själv.

Är vi seriöst inne nu på att posta bilder av kvinnor och bedöma deras utseende? Dessutom elitkulstöterskor? Tror vi alla vet att det finns olika kroppstyper för att prestera väl i olika grenar inom idrott utan att behöva göra en stilstudie. Det är iaf vad jag tror.

Vet inte om du faktiskt läst mina inlägg. Men jag skrev extremt tydligt att jag hade lite olika preferenser (det var ämnet i tråden då, folk pratade om sina preferenser hos potentiella partners). Bland annat att jag gillade atletiska tjejer. Och tjejer som vågar vara öppna och ärliga med vad de tycker och tänker.

Och även att jag hade en preferens som är tjejer som bryr sig om sin hälsa, vilket jag förtydligade genom att skriva att det innebär de som är aktiva på olika vis, samt äter vettig och bra mat generellt sett och inte är beroende av skräpmat. Ingenstans i detta satt jag och raljerade om nån % av underhudsfett som du verkar vilja lägga in här, haha.

Sen om jag ÄVEN föredrar tjejer som inte är överviktiga, vad är det då för fel på det menar du? Menar du att det är ett problem att vara "normalsmal", äta vettig mat och vara fysiskt aktiv? Och om det inte är ett fel, varför är det ett problem om jag gillar tjejer som är så?
 
Senast ändrad:
Nej nej, jag har inte tolkat in det. Jag fattar mycket väl att du vet att jag inte vill ha tjejer med ätstörning. Så låt oss inte anta det också nu..

Ser inte riktigt poängen med att diskutera förekomsten av ortorexi. Du vet mycket väl att jag inte räknade in personer med ortorexi i "hälsosamma personer som tränar".

Angående det sista stycket. Jag skrev både atletisk och hälsosam. Så vad menar du med att jag ska säga istället? Och varför ska jag inte uttrycka mig såsom jag vill uttrycka mig? Jag ville skriva både hälsosam, atletisk (och andra saker jag skrev, men alla mina andra preferenser reagerade ingen på, heh).

Förstår dock det sista du säger, och vet mycket väl om den dynamiken här. Fast ärligt talat, om jag var på ett forum bland en massa män och en tjej uttalade sig ärligt om vad hon gillade och inte gillade bland män så skulle jag tycka att det var intressant läsning, snarare än att bli upprörd för det. Men det kanske är jag det. För min del är det helt ok att tjejer skriver öppet om att de vill ha en lång, kort, smal,tjock,rik,fattig,flintis,hårfager man med stor, liten eller mellanpenis. Jag vet att jag inte passar in i allas preferenser och har aldrig i vuxen ålder brytt mig om att X% av alla tjejer helt enkelt tycker att jag inte är deras typ. Så nästa gång du är i ett sånt sammanhang så hoppas jag att du inte känner att du behöver tassa försiktigt :)

Äsch, jag känner att vi missförstår varandra och kommer ingenstans. Så jag lämnar det här. Jag tror vi förstår varandra till mestadels.

Att du uppskattar att höra kvinnors preferenser behöver ju inte heller betyda att andra män gör det. Till och med en majoritet kanske gör det, men hos någon enstaka kan det landa fel. Det räcker för mig för att tassa försiktigt.
 
Äsch, jag känner att vi missförstår varandra och kommer ingenstans. Så jag lämnar det här. Jag tror vi förstår varandra till mestadels.

Att du uppskattar att höra kvinnors preferenser behöver ju inte heller betyda att andra män gör det. Till och med en majoritet kanske gör det, men hos någon enstaka kan det landa fel. Det räcker för mig för att tassa försiktigt.

Lugnt. Jag tror också vi förstår varann i huvudsak, ville nog mest förtydliga det jag ansåg som ett missförstånd, eftersom vi trots allt pratar om mig specifikt och vad jag (inte) sagt :)

Absolut, det behöver det inte. Men här är väl en tydlig gränsdragning/skillnad känner jag. Jag anser att jag inte har det minsta ansvar för att "skydda" någon man från att höra nån av dina åsikter som denne kanske eventuellt kan ta illa upp av. Det får stå för dem, de är inte beroende av mig och behöver inte mitt beskydd. Och jag talar inte för alla män som nån slags utvald grupp-representant. Men du får förstås ta det så försiktigt du vill, eller ej :)
 
Det är väl bäst att vara ärlig om man blir tillfrågad tänker jag. Vad man tänder på är inte alltid politiskt korrekt eller något man önskat. I de allra flesta fall är det normer som påverkar, men om man inte tänder på en viss typ så spelar det väl ingen roll hur mycket man låtsas eller försöker övertyga sig själv. Det är bara dumheter. Visst är det trist att många män gör en grej av att tjejen ska vara smal, men i ärlighetens namn finns det också väldigt många män som gillar former. Slapp och otränad är väl sällan någons direkta preferens, men så ser nästan alla ut och de lyckas ju få ihop det ändå. Så himla viktigt är det alltså oftast inte när allt kommer till kritan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp