Sezziyanen
Trådstartare
Jag har väl inte tolkat vad du skrev?
Jag menade bara att de kvinnor som inte kan läsa ditt inlägg utan att associera till hur vi blivit itutade från att vi var små att man ska vara och se ut på ett visst sätt som inte är fysiskt eller psykiskt hälsosamt, men som ändå kallas hälsosamt kanske har något du kunde lära dig av.
Medan de som protesterar kanske inte har jättemycket att lära sig av att förstå exakt vad du menar med dina preferenser. Men du får så klart tycka annorlunda!
"Dels för att jag vill vara tillsammans med nån som värderar sin hälsa, försöker se bra ut, må bra, hålla sig på en nivå så de kan och vill leva ett aktivt liv. Jag menar inte perfektion här, men man kanske kan förstå hur jag tänker."
Vad som händer här är att du buntar ihop "försöker se bra ut" med att försöka må bra och värdera sin hälsa. Och här har du alltså öppnat dörren för en storm av känslor och mer eller mindre osunda associationer, speciellt i en grupp där många är kvinnor som haft extra mycket problem med de här sakerna. Vad du än menade.
Hur du än vänder och vrider på det och hur du än försöker förklara att du inte menar något illa eller ohälsosamt med detta så ÄR det i samhället ett stort problem för många att man buntar ihop "försöker se bra ut" med "värdera sin hälsa". Att du anser att dina utseendepreferenser matchar just hälsa väldigt bra ändrar inte på det.
Dina uttalanden görs inte i ett vacuum utan i ett sammanhang där många har använt orden du använder innan dig, och du kan inte vänta dig att folk ska tolka dig utan att lägga in sina egna värderingar och erfarenheter i tolkningen. Så vill du inte ha den respons du har fått kanske du ska väga dina ord lite nogrannare när du gör uttalanden om hälsa och utseende i en grupp som denna. Eller alls.
Sen att du gång på gång påpekar att du minsann vill ha en person som försöker se bra ut och prioriterar sin hälsa men absolut inte har ätstörningar, det blir ju egentligen bara en ytterligare känga till de som har en dålig syn på sitt eget utseende och hälsa. Du vill alltså ha en kvinna som anstränger sig föra att se bra ut, men på ett äkta hälsosamt sätt som absolut inte har några issues eller har tagit till sig idealen vi växte upp med.
Att bunda ihop "försöka se bra ut" med "värdera sin hälsa" HAR med ätstörningar att göra. Även om du inte vill ha en kvinna med ätstörning så kan man inte göra såna uttalanden i det samhället vi lever i utan att det har med problematiska kroppsuppfattningar att göra.
Och jag tror att du kan få ut mer av att försöka förstå detta än vad trådens kvinnor kan få ut av att förstå vad du egentligen menade med dina preferenser.
Självklart har du tolkat vad jag skrev. Det är ju nästan allt du gör.
"Jag menade bara att de kvinnor som inte kan läsa ditt inlägg utan att associera till hur vi blivit itutade från att vi var små att man ska vara och se ut på ett visst sätt som inte är fysiskt eller psykiskt hälsosamt, men som ändå kallas hälsosamt kanske har något du kunde lära dig av."
Jag kan inte bestämma hur du tolkar vad jag skriver. Manipulerande och nästan lite fjantigt att säga "kallas hälsosamt" ungefär som jag egentligen menar nått annat. Ingen har sagt hur du ska se ut förresten, jag pratade om mina preferenser. Du måste inte stämma in på mina preferenser, precis som jag inte måste stämma in på dina.
"Vad som händer här är att du buntar ihop "försöker se bra ut" med att försöka må bra och värdera sin hälsa. Och här har du alltså öppnat dörren för en storm av känslor och mer eller mindre osunda associationer, speciellt i en grupp där många är kvinnor som haft extra mycket problem med de här sakerna. Vad du än menade."
Här kommer lögn #2 ser jag. Ingenting "buntas ihop med". Precis som dig och alla kan jag ha flera preferenser, saker jag gillar hos personer. Sluta låtsas som att det inte är tillåtet för att göra billiga poänger. Det är förstås helt okej om du får känslor kring detta dock, men det är inte mitt ansvar att förhindra. Också sjukt oärligt av dig att skriva vad som helst om vad jag anser, sen avsluta med "vad du än menade". För dig spelar det alltså ingen roll vad jag egentligen menar, bara vad du kan (miss)tolka det till för att få ur dig dina förutfattade meningar och bias.
"Hur du än vänder och vrider på det och hur du än försöker förklara att du inte menar något illa eller ohälsosamt med detta så ÄR det i samhället ett stort problem för många att man buntar ihop "försöker se bra ut" med "värdera sin hälsa". Att du anser att dina utseendepreferenser matchar just hälsa väldigt bra ändrar inte på det."
Och här kommer mer påhitt ser jag. Jag har aldrig pratat om "jag menar inget illa", osv. Det jag skriver misstolkas fritt, oavsett avsikt, av tex dig. "Försöker se bra ut" är en egenskap hos en person jag gillar. Precis som jag gillar personer som försöker förbättra och jobba med alla aspekter av sig själv, precis som jag själv försöker göra. Det är både mentalt och fysiskt. Du måste inte hålla med, men så tycker jag. Jag har både utseendepreferenser och preferenser om livsstil, det var solklart från mitt första inlägg om ämnet. Precis som de allra flesta har, och alla har fritt fram att ha.
" Dina uttalanden görs inte i ett vacuum utan i ett sammanhang där många har använt orden du använder innan dig, och du kan inte vänta dig att folk ska tolka dig utan att lägga in sina egna värderingar och erfarenheter i tolkningen. Så vill du inte ha den respons du har fått kanske du ska väga dina ord lite nogrannare när du gör uttalanden om hälsa och utseende i en grupp som denna. Eller alls."
Jag bär inte ansvaret för hur andra uttalar sig eller vad de har sagt. Jag talar för mig. Ser att nästa lögn kommer här förresten, ungefär som jag sagt at andra inte får tänka som de vill? Påhittat av dig. Jag är liksom inte det allra minsta rädd för din eller nån annans respons, så jag kommer fortsätta uttala mig som jag vill uttala mig, istället för att fråga dig först hur jag får uttala mig (eller inte).
" Sen att du gång på gång påpekar att du minsann vill ha en person som försöker se bra ut och prioriterar sin hälsa men absolut inte har ätstörningar, det blir ju egentligen bara en ytterligare känga till de som har en dålig syn på sitt eget utseende och hälsa. Du vill alltså ha en kvinna som anstränger sig föra att se bra ut, men på ett äkta hälsosamt sätt som absolut inte har några issues eller har tagit till sig idealen vi växte upp med."
Aha, en till manipulationstaktik av dig här ser jag. "gång på gång, minsann", haha. Eller så var det så att jag fick lov att förtydliga eftersom folk försöker misstolka, precis som du gör, gång på gång. Jasså, det är en känga att säga att ätstörningar inte är = hälsosamt (vilket var vad jag egentligen sa, utan din aktiva feltolkning)? Då är jag en riktig kängutdelare, absolut. Du kan får argumentera för att ätstörningar är hälsosamt om du vill, men det tänker inte jag göra.
"Att bunda ihop "försöka se bra ut" med "värdera sin hälsa" HAR med ätstörningar att göra. Även om du inte vill ha en kvinna med ätstörning så kan man inte göra såna uttalanden i det samhället vi lever i utan att det har med problematiska kroppsuppfattningar att göra.
Och jag tror att du kan få ut mer av att försöka förstå detta än vad trådens kvinnor kan få ut av att förstå vad du egentligen menade med dina preferenser."
Aha, mer påhittat ser jag, och dessutom repeterat från tidigare i inlägget. Nej, man måste inte ha ätstörningar för att man försöker ta hand om sig och sin hälsa, och dessutom försöka se bra ut. Verkligen, absolut inte. Det är din konstiga, snedvridna bild av hälsa som isåfall säger att detta är likställt, men inte min. Hemskt tycker jag att du känner så, och direkt skadligt för så många människor att du förstärker bilden av att "se bra ut" betyder att man måste hålla på med farliga, hälsovådliga beteenden som ätstörningar, osv.
Jag känner gott om personer som lever hälsosamt och försöker se bra ut utan att ha ätstörningar eller liknande. Både kvinnor och män. Jag rekommenderar att du försöker lära dig mer om vad "hälsosamt" betyder, för det är inte vad du verkar tro.
Förresten känner jag även ett antal personer som haft problem med ätstörningar. Ingen av dem var hälsosamma när de gick igenom den skiten, och ingen av dem skulle hålla med dig om detta.
Du får nog nöja dig med det här svaret förresten, har inget intresse av att fortsätta prata om detta, eller med en person som så aktivt försöker sitt bästa för att feltolka vad jag skriver och vrida det till något helt annat. Vill du veta mer om vad jag tycker och tänker så håll koll på mina framtida inlägg i andra trådar. Rekommenderar även att du läser det jag skrivit tidigare i denna, för du verkar inte ha gjort det att döma av det här inlägget. Ha en bra dag! Jag lämnar den här tråden till er nu.