Smalhetsnormen och "att ta hand om sig själv" (utbruten från Dejtingtråden nr 30)

Min kropp är en kvinnokropp det räcker väll med att jag dömmer ut den. Eftersom min mammas ser ungefär likadan ut lär det ju betyda att hennes är lika illa och alla som ser ut som jag. Men visst det är mycket lättare att se skönheten i andras kroppar än i sin egen. Samtidigt lever jag ju inte i en bubbla, jag är inlärd sedan liten att fett är fult och fel. Sen är ju de här tankarna något som händer i mig inte något som jag går omkring och talar om för andra.
I det inlägg där du svarar på bilden verkar det som att du tror att jag lagt ut bilden för att du ska kommentera på den. Varför känner du annars att du behöver skriva att du (på grund av din sociala kompetens och finkänslighet) inte kommenterar utseendet på sådana där bilder av kvinnor som jag postar för att göra någon slags...poäng. Men om det inte var så så tackar jag för informationen om hur du brukar agera inför dylika bilder.
Fast du skrev ju inte "jag fördömer mig själv". Du skrev " om du undrar om jag är fördömande mot kvinnors kroppar och utseende så är jag absolut det". Tom jag känner en rad kvinnor som inte särskilt skulle gilla att du fördömer deras kroppar. Känns som det bidrar till problemet istället för lösningen.

Nu hittar du på saker om mig igen, om vad jag tycker och tänker. Vänligen gör inte det.
 
Jag skulle precis göra likadant. För helt ärligt så är det ju i begreppets sociologiska betydelse jag använder det.

Jag var liksom ute efter lite mer än en wikipedialänk. Trodde du gärna diskuterade, och frågan var av ett syfte. Du påstår ganska mycket om skillnader mellan kvinnor och män i frågan, och att den ena motiveras av "samhället". Det kan vara värt och nyttigt att gå lite djupare än så, även om man har en wikipediasida att länka till (vilket självklart inte var det jag efterfrågade). Frågan är snarare vilka delar/krafter/whatever i samhället som då leder till detta, orsakar detta, osv osv.

Jag gissar på att män då kommer in nånstans där i bilden.


Jag försöker faktiskt vara konstruktiv men du bjuder inte direkt tillbaka
Jodå, läs här ovan. Att dock länka till wikipedia enbart som svar är inte konstruktivt alls. Varför skriver du nån pik åt mig i varje inlägg du gör förresten? Du förstår väl att det inte gör diskussionen bättre?
 
Jag var liksom ute efter lite mer än en wikipedialänk. Trodde du gärna diskuterade, och frågan var av ett syfte. Du påstår ganska mycket om skillnader mellan kvinnor och män i frågan, och att den ena motiveras av "samhället". Det kan vara värt och nyttigt att gå lite djupare än så, även om man har en wikipediasida att länka till (vilket självklart inte var det jag efterfrågade). Frågan är snarare vilka delar/krafter/whatever i samhället som då leder till detta, orsakar detta, osv osv.

Jag gissar på att män då kommer in nånstans där i bilden.



Jodå, läs här ovan. Att dock länka till wikipedia enbart som svar är inte konstruktivt alls.
Ja, män är en del av samhället så visst har män en del i att reproducera samhällets normer.

Jag känner att du lägger fokus fel i hur du läser mitt inlägg. Det handlar ju inte om att någon specifik grupp i samhället skulle aktivt vara ute efter att kvinnor skall dömas för sitt utseende, utan att normen att kvinnors värde i samhället är starkt förknippat med deras utseende reproducerats historiskt och därför såklart fortfarande genomsyrar vårt samhälle idag. Det här ligger inom ramarna för min akademiska expertis (genushistoria, idéhistoria, sexualhistoria) och det är så allmänt vedertaget att jag inte känner ett stort behov av att citera specifika källor, men kan rekommendera några böcker om du är nyfiken.
 
Ja, män är en del av samhället så visst har män en del i att reproducera samhällets normer.

Jag känner att du lägger fokus fel i hur du läser mitt inlägg. Det handlar ju inte om att någon specifik grupp i samhället skulle aktivt vara ute efter att kvinnor skall dömas för sitt utseende, utan att normen att kvinnors värde i samhället är starkt förknippat med deras utseende reproducerats historiskt och därför såklart fortfarande genomsyrar vårt samhälle idag. Det här ligger inom ramarna för min akademiska expertis (genushistoria, idéhistoria, sexualhistoria) och det är så allmänt vedertaget att jag inte känner ett stort behov av att citera specifika källor, men kan rekommendera några böcker om du är nyfiken.

"Ja, män är en del av samhället så visst har män en del i att reproducera samhällets normer."
Vem har frågat om män var en del av samhället? Vad syftar svaret "ja" på?

"Jag känner att du lägger fokus fel i hur du läser mitt inlägg. Det handlar ju inte om att någon specifik grupp i samhället skulle aktivt vara ute efter att kvinnor skall dömas för sitt utseende"
Jag har aldrig fokuserat på detta.

"och det är så allmänt vedertaget att jag inte känner ett stort behov av att citera specifika källor."
Jag har aldrig bett dig att citera en källa.
 
"Ja, män är en del av samhället så visst har män en del i att reproducera samhällets normer."
Vem har frågat om män var en del av samhället? Vad syftar svaret "ja" på?

"Jag känner att du lägger fokus fel i hur du läser mitt inlägg. Det handlar ju inte om att någon specifik grupp i samhället skulle aktivt vara ute efter att kvinnor skall dömas för sitt utseende"
Jag har aldrig fokuserat på detta.

"och det är så allmänt vedertaget att jag inte känner ett stort behov av att citera specifika källor."
Jag har aldrig bett dig att citera en källa.
Du gissade att män kom in i bilden, och jag bekräftade din gissning.

På resten: Jaha.
 
Då har vi missförstått varandra för jag anser ju såklart att jag svarade på ditt inlägg och det du skrev i det, annars hade jag inte citerat det.
Ja, helt klart. Om jag verkar kort så är det pga att jag har lessnat på att bemöta svar om saker jag inte påstått eller skrivit, efter 8 sidor av den här tråden.

Det är lite irriterande i längden att i nästintill varje inlägg behöva påpeka att "det var inte det jag skrev, vänligen sluta skriva 'det du egentligen menade', 'X du skrev som är en förklädd version av Y', 'du verkar anse', 'du verkar tycka', 'vad du egentligen säger är Z och det är fel pga..' ", och versioner av detta in absurdum. Ditt sista blev lite droppen, men det var inte meningen att ta ut annan frustration på dig.
 
En allmän fundering: Kan det inte vara så att en del av skillnaden i hur män dömer sina egna kroppar vs hur kvinnor dömer sina egna kroppar handlar om vems ögon de tar på sig när de gör det? För jag upplever att kvinnor ofta sätter hela sitt värde som individ/samhällsmedborgare/människa/person i direkt förhållande till sitt utseende, medan det för män oftare handlar om att en vill vara attraktiv sexuellt/romantiskt? Och att det då inte är lika kopplat till ens egenvärde som person huruvida en är snygg (vad det nu innebär) och därför inte blir en lika stor psykisk påfrestning så länge inte allt i livet kretsar kring relationer. Kort och gott: kvinnor dömer sitt utseende alltid för att samhället gör det alltid, män gör det i förhållande till den partner de vill attrahera. Grovt förenklat såklart, men det är så jag tänker kring det här med att utseendepreferenser är mer svårsmält som samtalsämne för kvinnor.

Ja men precis så här.
Just detta har jag upplevt att män har svårt att förstå faktiskt. Alltså att de går till sig själva och tänker att de också kan må dåligt över sitt utseende och har vissa krav på sig och tror att det liknar hur kvinnor upplever utseendekrav och hur kvinnor mår över sitt utseende. Men det är en milsvidd skillnad mellan att vilja ha ett attraktivt utseende och att vilja ha nått slags egenvärde öht.
 
Vad är egentligen ”ta hand om sig”? Min sambo som tränar 2ggr/veckan, åker Vasaloppet och springer marathon men kan nada om kost och helst äter godis? Men smal och vältränad.

Tar han mer hand om sig själv än jag som är ute i stallet 6ggr/veckan, äter mycket bättre men bär 10 kg övervikt?

För mig är oftast dessa ”tahandomsig” personer de som lägger några timmar på gymmet i veckan, käkar kost utan tanke på djuretik eller miljö och dessutom gärna trycker i sig pulverdrickor.
De må vara muskulösa men varken piggare, aktivare eller roligare att hänga med.
 
sluta fokusera på vad du menade och försöka förstå att kommentarerna du får handlar om hur det du säger tolkas

Så när folk väljer att vantolka något, så ska den som vantolkas inte få emotsäga det, så att de kan läsa om och tänka ett varv till istället för att bara snöa in på en vantolkning?

Så intressant.
 
Så när folk väljer att vantolka något, så ska den som vantolkas inte få emotsäga det, så att de kan läsa om och tänka ett varv till istället för att bara snöa in på en vantolkning?

Så intressant.

What? Var det ett exempel på en vantolkning eller vad? :p

(För att undvika fler vantolkningar så är det nog bra om ni andra läser mitt inlägg och inte den del av en mening som citerades här!)

Om @Sezziyanen känner sig vantolkad får han absolut säga emot det! Men jag ville påpeka att om @Sezziyanen vill förstå vad folk försöker förklara för honom så underlättar det nog om han fokuserar mindre på att folk inte förstod vad han faktiskt menade och mer på vad de försöker förklara för honom om hur såna uttalanden tolkas av kvinnor som har (större/mindre) problem med sin fysiska självbild på olika sätt.

Jag har inte lusläst allt så kanske finns det inlägg som uppenbart skriver vad @Sezziyanen menade. Men jag har sett flera inlägg där folk försöker förklara hur såna uttalanden tas emot av många kvinnor där han svarar att han inte alls menade så.

Men jag tror faktiskt inte att folk är så intresserade av att tänka så många varv på @sezziyanens preferenser för partners. En individs individuella preferenser är ju inte superviktiga för andra personer. Utan det är mer intressant vad som händer på en mer strukturell nivå. Därför har diskussionen glidit iväg från att handla om @sezziyanens individuella preferenser och mer om hur uttalanden som
" Dels för att jag vill vara tillsammans med nån som värderar sin hälsa, försöker se bra ut, må bra, hålla sig på en nivå så de kan och vill leva ett aktivt liv. "
faktiskt tolkas av många kvinnor.

@Sezziyanen kan mena vad han vill. Men jag förstår inte riktigt vad kvinnor i den här tråden ska lära sig av att han förklarar vad han menar med sitt uttalande. Jag förstår dock vad han kan lära sig av att försöka förstå vad kvinnor i den här tråden förklarar om hur det tolkas.

Sen ifall han skulle visa att han förstår vad folk försöker säga honom, så kan han säkert komma med någon input som är intressant och kan få folk att tänka ett varv till.

Men det är så klart inte upp till mig att bestämma vad folk får skriva och inte eller vem som ska lära sig vad av vem!! Utan det var ett tips i all välmening till @Sezziyanen som är varmt välkommen att argumentera emot mig om han tror att det finns andra fokus som vore mer givande för honom att ha i den här diskussionen eller om han tycker att folk borde släppa det där med hur det tolkas utan att han på något sätt visar att han förstår vad som menas.
 
Jag har alltså läst en tråd där en man tycker att han tycker att det är attraktivt med kvinnor som är hälsosamma, kostmedvetna, sportiga och normalviktiga, men det tolkas av flera i tråden som en omskrivning av att han helst vill ha någon som är pinnsmal.

Jag förvånas över att man måste misstro det som skrivs. Man får väl attraheras av vad man vill bara man inte äcklas av eller behandlar det andra illa?
 
What? Var det ett exempel på en vantolkning eller vad? :p

(För att undvika fler vantolkningar så är det nog bra om ni andra läser mitt inlägg och inte den del av en mening som citerades här!)

Om @Sezziyanen känner sig vantolkad får han absolut säga emot det! Men jag ville påpeka att om @Sezziyanen vill förstå vad folk försöker förklara för honom så underlättar det nog om han fokuserar mindre på att folk inte förstod vad han faktiskt menade och mer på vad de försöker förklara för honom om hur såna uttalanden tolkas av kvinnor som har (större/mindre) problem med sin fysiska självbild på olika sätt.

Jag har inte lusläst allt så kanske finns det inlägg som uppenbart skriver vad @Sezziyanen menade. Men jag har sett flera inlägg där folk försöker förklara hur såna uttalanden tas emot av många kvinnor där han svarar att han inte alls menade så.

Men jag tror faktiskt inte att folk är så intresserade av att tänka så många varv på @sezziyanens preferenser för partners. En individs individuella preferenser är ju inte superviktiga för andra personer. Utan det är mer intressant vad som händer på en mer strukturell nivå. Därför har diskussionen glidit iväg från att handla om @sezziyanens individuella preferenser och mer om hur uttalanden som
" Dels för att jag vill vara tillsammans med nån som värderar sin hälsa, försöker se bra ut, må bra, hålla sig på en nivå så de kan och vill leva ett aktivt liv. "
faktiskt tolkas av många kvinnor.

@Sezziyanen kan mena vad han vill. Men jag förstår inte riktigt vad kvinnor i den här tråden ska lära sig av att han förklarar vad han menar med sitt uttalande. Jag förstår dock vad han kan lära sig av att försöka förstå vad kvinnor i den här tråden förklarar om hur det tolkas.

Sen ifall han skulle visa att han förstår vad folk försöker säga honom, så kan han säkert komma med någon input som är intressant och kan få folk att tänka ett varv till.

Men det är så klart inte upp till mig att bestämma vad folk får skriva och inte eller vem som ska lära sig vad av vem!! Utan det var ett tips i all välmening till @Sezziyanen som är varmt välkommen att argumentera emot mig om han tror att det finns andra fokus som vore mer givande för honom att ha i den här diskussionen eller om han tycker att folk borde släppa det där med hur det tolkas utan att han på något sätt visar att han förstår vad som menas.

Öh, vad pratar du om? Vad ska jag argumentera med dig om, och varför menar du?

Tråden bröts ut för att folk ville prata vidare och kommentera en preferens jag sagt (trist dock att de förvrängde den innan de började kommentera vidare kring den, men det är inte direkt så ovanligt). Jag har inget behov av att förklara för dig eller nån annan i större detalj varför jag gillar vissa egenskaper hos tjejer. Så vad är grejen du försöker komma till?

Du får tolka som du vill. Men trist att du tolkar istället för att lyssna.
 
Öh, vad pratar du om? Vad ska jag argumentera med dig om, och varför menar du?

Tråden bröts ut för att folk ville prata vidare och kommentera en preferens jag sagt (trist dock att de förvrängde den innan de började kommentera vidare kring den, men det är inte direkt så ovanligt). Jag har inget behov av att förklara för dig eller nån annan i större detalj varför jag gillar vissa egenskaper hos tjejer. Så vad är grejen du försöker komma till?

Du får tolka som du vill. Men trist att du tolkar istället för att lyssna.

Jag har väl inte tolkat vad du skrev?

Jag menade bara att de kvinnor som inte kan läsa ditt inlägg utan att associera till hur vi blivit itutade från att vi var små att man ska vara och se ut på ett visst sätt som inte är fysiskt eller psykiskt hälsosamt, men som ändå kallas hälsosamt kanske har något du kunde lära dig av.
Medan de som protesterar kanske inte har jättemycket att lära sig av att förstå exakt vad du menar med dina preferenser. Men du får så klart tycka annorlunda!

"Dels för att jag vill vara tillsammans med nån som värderar sin hälsa, försöker se bra ut, må bra, hålla sig på en nivå så de kan och vill leva ett aktivt liv. Jag menar inte perfektion här, men man kanske kan förstå hur jag tänker."

Vad som händer här är att du buntar ihop "försöker se bra ut" med att försöka må bra och värdera sin hälsa. Och här har du alltså öppnat dörren för en storm av känslor och mer eller mindre osunda associationer, speciellt i en grupp där många är kvinnor som haft extra mycket problem med de här sakerna. Vad du än menade.

Hur du än vänder och vrider på det och hur du än försöker förklara att du inte menar något illa eller ohälsosamt med detta så ÄR det i samhället ett stort problem för många att man buntar ihop "försöker se bra ut" med "värdera sin hälsa". Att du anser att dina utseendepreferenser matchar just hälsa väldigt bra ändrar inte på det.

Dina uttalanden görs inte i ett vacuum utan i ett sammanhang där många har använt orden du använder innan dig, och du kan inte vänta dig att folk ska tolka dig utan att lägga in sina egna värderingar och erfarenheter i tolkningen. Så vill du inte ha den respons du har fått kanske du ska väga dina ord lite nogrannare när du gör uttalanden om hälsa och utseende i en grupp som denna. Eller alls.

Sen att du gång på gång påpekar att du minsann vill ha en person som försöker se bra ut och prioriterar sin hälsa men absolut inte har ätstörningar, det blir ju egentligen bara en ytterligare känga till de som har en dålig syn på sitt eget utseende och hälsa. Du vill alltså ha en kvinna som anstränger sig föra att se bra ut, men på ett äkta hälsosamt sätt som absolut inte har några issues eller har tagit till sig idealen vi växte upp med.

Att bunda ihop "försöka se bra ut" med "värdera sin hälsa" HAR med ätstörningar att göra. Även om du inte vill ha en kvinna med ätstörning så kan man inte göra såna uttalanden i det samhället vi lever i utan att det har med problematiska kroppsuppfattningar att göra.

Och jag tror att du kan få ut mer av att försöka förstå detta än vad trådens kvinnor kan få ut av att förstå vad du egentligen menade med dina preferenser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp