Smalhetsnormen och "att ta hand om sig själv" (utbruten från Dejtingtråden nr 30)

Det är inte hemskt alls. Jag tror bara att det är en betydligt känsligare diskussion än att exempelvis ha tatueringar eller rött hår som preferens. Många har en problematisk relation till just kopplingen mellan norm och kropp. Därför är det väntat att det kan bli diskussion om det och att folk i högre grad reagerar på just den preferensen. Nu tycker ju jag personligen att just kroppar är mindre viktigt i dejtingsammanhang, men hade jag haft en stark preferens om just smala eller vältränade dejter så hade jag varit försiktig med att prata om det högt. Likväl som att jag inte pratar högt i fikarummet på jobbet om min egen vikt. Man vet aldrig vem som lyssnar, helt enkelt.

Såklart är det känsligt! Men samtidigt så ska man kanske inte skamma eller skälla ut folk för att dom tänder på folk med en viss kroppstyp. Det blir ju också extremt problematiskt.

(Haha, i fikarummet på jobbet så är det mer troligt att folk pratar om min vikt än att jag gör det. Folk älskar att klaga på andras kroppar. :meh:)
 
Såklart är det känsligt! Men samtidigt så ska man kanske inte skamma eller skälla ut folk för att dom tänder på folk med en viss kroppstyp. Det blir ju också extremt problematiskt.

(Haha, i fikarummet på jobbet så är det mer troligt att folk pratar om min vikt än att jag gör det. Folk älskar att klaga på andras kroppar. :meh:)

Så är det ju också, min erfarenhet av Buke överlag är att man snabbt får slag på fingrarna om man uttrycker något normativt alls :D Så visst kan det också bli lite problematiskt, men jag försöker nog se det som en skön kontrast till hur samhället ser ut i övrigt. Det är vår egen lilla bubbla här med kritiska ögon på det mesta :D
 
Så är det ju också, min erfarenhet av Buke överlag är att man snabbt får slag på fingrarna om man uttrycker något normativt alls :D Så visst kan det också bli lite problematiskt, men jag försöker nog se det som en skön kontrast till hur samhället ser ut i övrigt. Det är vår egen lilla bubbla här med kritiska ögon på det mesta :D

Haha ja det är ju så! Men ibland kan det vara bra att faktiskt prata om att det kan bli problematiskt som beteende med.
 
Vad är det som är så hemskt med att tända på vältränade människor? Jag tänder själv på vältränad fysik, sen kan man ha lite hull och samtidigt vara vältränad. Det är ju en preferens som alla andra som finns, som kanske går hand i hand med den livsstilen man har och det är väl inte så konstigt att vilja ha en partner med samma typ av livsstilsval och preferenser som en själv? Jag kommer nog aldrig vilja vara i ett förhållande igen där jag inte har liknande preferenser/livsstil som min partner. DÅ kan jag lika bra vara själv eller ha typ en KK, vill inte kompromissa igen på det sättet för jag mådde SKIT av det.

Jag tänker samma och då inte bara utseende.
För mig är det viktigt att vi är kompatibla. Kan laga och äta mat tillsammans och då samma mat, gillar samma typ av musik, film, serier, snacks, restauranger, boende, inredning osv.
Jag vill ha en enkel relation, inte massa anpassningar och kompromissande.
 
Såklart är det känsligt! Men samtidigt så ska man kanske inte skamma eller skälla ut folk för att dom tänder på folk med en viss kroppstyp. Det blir ju också extremt problematiskt.

(Haha, i fikarummet på jobbet så är det mer troligt att folk pratar om min vikt än att jag gör det. Folk älskar att klaga på andras kroppar. :meh:)

Personligen tycker jag det är larvigt att förklä preferenser om det normativa i "vältränad och ha en hälsosam livsstil" eftersom jag är säker på att ingen skulle tro att jag är varken vältränad eller hälsosam eftersom det inte syns på utsidan så mycket.

Nu ska jag sluta ranta i den här tråden eftersom jag inte dejtar
 
Så är det ju också, min erfarenhet av Buke överlag är att man snabbt får slag på fingrarna om man uttrycker något normativt alls :D Så visst kan det också bli lite problematiskt, men jag försöker nog se det som en skön kontrast till hur samhället ser ut i övrigt. Det är vår egen lilla bubbla här med kritiska ögon på det mesta :D

Detta är alltid lite intressant tycker jag. Det blir en norm i sig att vara per automatik anti "alla normer". Man blir lätt hemmablind i en bubbla.
 
Personligen tycker jag det är larvigt att förklä preferenser om det normativa i "vältränad och ha en hälsosam livsstil" eftersom jag är säker på att ingen skulle tro att jag är varken vältränad eller hälsosam eftersom det inte syns på utsidan så mycket.

Nu ska jag sluta ranta i den här tråden eftersom jag inte dejtar

Personligen tycker jag att du inte behöver låtsas som att jag "förklär preferenser" för att göra nån slags annan poäng. Jag är helt seriös och ärlig rörande vad jag gillar, om du vill veta mer kan du fråga så svarar jag glatt och öppet om det.
 
Detta är alltid lite intressant tycker jag. Det blir en norm i sig att vara per automatik anti "alla normer". Man blir lätt hemmablind i en bubbla.

Ja, så är det ju! Jag försöker som sagt se det som en kontrast till mitt övriga liv som är väldigt normativt på många sätt. Med andra ord, jag tar inte alla strider här på Buke utan försöker vara öppensinnad och lära mig något nytt när jag ändå har chansen att prata med många oliksinnade. Även om jag inte alltid håller med om allting.
 
Såklart är det känsligt! Men samtidigt så ska man kanske inte skamma eller skälla ut folk för att dom tänder på folk med en viss kroppstyp. Det blir ju också extremt problematiskt.

(Haha, i fikarummet på jobbet så är det mer troligt att folk pratar om min vikt än att jag gör det. Folk älskar att klaga på andras kroppar. :meh:)

Menar du att någon här har skammat eller skällt ut någon för att dom tänder på en viss kroppstyp? Jag tror i så fall att det är bättre att säga det direkt till den personen.
Om inte så förstår jag inte vad du försöker säga med det?
 
Senast ändrad:
Nu kommer vi ganska långt ifrån trådämnet här, men jag tycker ändå att det är värt att nämna att idealet idag ändå ser ganska annorlunda ut från tidigare decennier. Vi har fortfarande en tydlig smalnorm, men i mina ögon har det förbättrats markant från de svältdieter och hårdbantning som dominerat tidigare. På den tiden man skulle dricka buljong till middag och dricka varmt vatten för att dämpa hungern. Idealet idag är smala kvinnor, men jag tycker dels att vi dragit oss lite mer mot normalvikt och starka kroppar, och framför allt så äter/förespråkar dessa kvinnor mat. Det är problematiskt på så vis att utseendehets enklare "gömmer sig" i andra värden, så är det definitivt. Jag tycker bara inte vi ska glömma bort hur jäkla illa svältkulturen och "heroin chic"-trenden har varit, och även om det finns problem med det nya idealet också så är det i mina ögon en tydlig förbättring.

Min invändning är bara att idealet har förändrats och att Sezziyanen därmed fortfarande eftertraktar idealet, trots att han ger intryck av att han inte gör det genom att skriva att det inte är "smala tjejer" han menar.

Nej, det är inte samma sak alls, inte ens särskilt nära. Det anser jag att alla vet som tränar eller är aktiv med nån sport. Vart får du detta från?

Om du har missat att vårt aktuella ideal är den perfekt atletiska kroppen (istället för heroin chic som Voeux är inne på) så bor du nog under en sten.

Jag tror dessutom att du behöver läsa på. Har du hört om ortorexi? Hur man ser ut har verkligen ingenting med att göra hur sund man är på insidan.
 
Det jag reagerar på är försöket att förklä att man gillar smala vältränade personer till att man gillar någon som ”tar hand om sig”, bryr sig om vad de äter och tycker om att röra på sig. Det innebär att det också blir likhetstecken mellan att inte ta hand om sig själv, inte bry sig om kosten och inte tycka om att röra på sig - och att vara överviktig, vilket är en vanlig fördom som tjocka människor möts av.

Jag uppfattar er, @Voeux @Tonto och @Sezziyanen, som normativt smala personer och att ni nu raljerar över hur andra kan ta illa upp sv hur ni uttrycker att ni tänder på smala människor känns väldigt trist och fult.
 
Jag uppfattar er, @Voeux @Tonto och @Sezziyanen, som normativt smala personer och att ni nu raljerar över hur andra kan ta illa upp sv hur ni uttrycker att ni tänder på smala människor känns väldigt trist och fult.

Det känns snarare väldigt trist och fult att du väljer att placera mig i ett fack, där du redan bestämt dig för vad jag tycker och vad jag tänder på. Jag har inte skrivit i tråden att jag tänder på varken smala eller vältränade personer, utan har tvärtom skrivit att kroppar inte är en preferens för mig men om jag har en "typ" så har jag föredragit lite rundare män. Jag har sedan diskuterat vidare varför jag anser att man kanske inte bör diskutera just kroppstyper i en dejtingtråd.
 
Att "ta hand om sig själv" har föga med hur mycket man väger att göra i min värld, så det är ju intressant att se hur många som tillskriver de som föredrar den typen av personligheter åsikter de uppenbarligen inte har, eftersom de förklarar gång på gång att som vissa tolkar det, är inte så de menar.

Buke i ett nötskal liksom 🤷‍♀️

Vältränad är liksom inte alls per automatik = smal.
 
Att "ta hand om sig själv" har föga med hur mycket man väger att göra i min värld, så det är ju intressant att se hur många som tillskriver de som föredrar den typen av personligheter åsikter de uppenbarligen inte har, eftersom de förklarar gång på gång att som vissa tolkar det, är inte så de menar.

Buke i ett nötskal liksom 🤷‍♀️

Vältränad är liksom inte alls per automatik = smal.

I just denna tråd tycker jag alltid att jag tillskrivs preferenser som jag inte har. Jag vet inte vad jag ska göra liksom, börja lägga ut bilder på alla jag dejtat för att folk ska tro mig?

Jag är väldigt medveten om hur begreppen "att ta hand om sig" och "hälsa" används i andra, väldigt felaktiga sammanhang, enligt mig. Men personligen kan jag ju då tycka att det är bättre att ta tillbaka begreppen till vad de verkligen betyder, eller åtminstone till vad de betyder för en själv, i stället för att behöva sluta prata om det helt.
 
Det känns snarare väldigt trist och fult att du väljer att placera mig i ett fack, där du redan bestämt dig för vad jag tycker och vad jag tänder på. Jag har inte skrivit i tråden att jag tänder på varken smala eller vältränade personer, utan har tvärtom skrivit att kroppar inte är en preferens för mig men om jag har en "typ" så har jag föredragit lite rundare män. Jag har sedan diskuterat vidare varför jag anser att man kanske inte bör diskutera just kroppstyper i en dejtingtråd.

Jag har läst dina inlägg och ser att du försökte styra undan diskussionen, vilket jag uppskattade, men sedan skriver du med en skämtsam emoji om hur man får slag på fingrarna om man uttrycker sig normativt här på Buke vilket jag tolkar som raljerande över de som påpekar att det kan vara problematiskt.

Och att jag svepande antog att du gillade vältränade och smala människor beror på att du pratar om ett ex som var fotomodell och att din nuvarande ses som en hunk. Både som fotomodell och hunk är man i de flesta fallen inte överviktig. Jag kanske missförstod men tillsammans med skämtande så stack det i mina ögon.
 
Det jag reagerar på är försöket att förklä att man gillar smala vältränade personer till att man gillar någon som ”tar hand om sig”, bryr sig om vad de äter och tycker om att röra på sig. Det innebär att det också blir likhetstecken mellan att inte ta hand om sig själv, inte bry sig om kosten och inte tycka om att röra på sig - och att vara överviktig, vilket är en vanlig fördom som tjocka människor möts av.

Jag uppfattar er, @Voeux @Tonto och @Sezziyanen, som normativt smala personer och att ni nu raljerar över hur andra kan ta illa upp sv hur ni uttrycker att ni tänder på smala människor känns väldigt trist och fult.

Jag har inte sagt att jag tänder på smala personer. 🤷🏻‍♀️ Utan på vältränade kroppar som kan ha en del hull med. Själv går jag från underviktig till normalviktig och får otroligt mycket skit för min vikt.

Jag raljerar inte över att folk tar illa upp. Jag påpekar bara att man direkt får skit här om man gillar ett ideal på kvinnor och att det inte direkt är hälsosamt heller att hela tiden hacka på folks preferenser, tror att dom är medvetna om att dom gillar ett ideal. Det är en komplex grej men jag tror att det är bättre om man försöker ha någon slags förståelse för att folk har olika preferenser.
 
Jag har läst dina inlägg och ser att du försökte styra undan diskussionen, vilket jag uppskattade, men sedan skriver du med en skämtsam emoji om hur man får slag på fingrarna om man uttrycker sig normativt här på Buke vilket jag tolkar som raljerande över de som påpekar att det kan vara problematiskt.

Och att jag svepande antog att du gillade vältränade och smala människor beror på att du pratar om ett ex som var fotomodell och att din nuvarande ses som en hunk. Både som fotomodell och hunk är man i de flesta fallen inte överviktig. Jag kanske missförstod men tillsammans med skämtande så stack det i mina ögon.

Finns det inget mellanting mellan smal och överviktig?

Är det fel att inte vara attraherad av överviktiga människor? Är det fel att inte vara attraherad av smala människor?
 
På samma sätt kan man ju isf påstå att "ordnad och skött ekonomi" är = välbetald och "intelligent" = status/jobb.

Det är ju också "normativt" men det är mer godkänt för det är det man själv gör.
 
I just denna tråd tycker jag alltid att jag tillskrivs preferenser som jag inte har. Jag vet inte vad jag ska göra liksom, börja lägga ut bilder på alla jag dejtat för att folk ska tro mig?

Jag är väldigt medveten om hur begreppen "att ta hand om sig" och "hälsa" används i andra, väldigt felaktiga sammanhang, enligt mig. Men personligen kan jag ju då tycka att det är bättre att ta tillbaka begreppen till vad de verkligen betyder, eller åtminstone till vad de betyder för en själv, i stället för att behöva sluta prata om det helt.

Jag håller med om att det är bra att försöka ta tillbaka begrepp som hälsa men eftersom det idag är så förknippat med något annat så tror jag att den som skriver behöver vara tydlig med vad man menar med hälsa och att ”ta hand om sig själv” för att det inte ska missförstås.
 
I just denna tråd tycker jag alltid att jag tillskrivs preferenser som jag inte har. Jag vet inte vad jag ska göra liksom, börja lägga ut bilder på alla jag dejtat för att folk ska tro mig?

Jag är väldigt medveten om hur begreppen "att ta hand om sig" och "hälsa" används i andra, väldigt felaktiga sammanhang, enligt mig. Men personligen kan jag ju då tycka att det är bättre att ta tillbaka begreppen till vad de verkligen betyder, eller åtminstone till vad de betyder för en själv, i stället för att behöva sluta prata om det helt.
Jag själv skulle tycka det var avtändande om det som var viktigast för min partner var mitt skal. Jag är i mitten av livet där elasticiteten i huden börjar ge vika, kilona klättrar på och kroppen är stelare än den varit. Dessutom komma upp i en ålder där man drabbas av olika sjukdomar som gör att man kroppsligt förändras. Kommer hen då att sluta tända på mig, för att mitt skal åldras och ändras? Nej tack till sådana relationer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp