Smakråd Fråga.

färg val gardinerna

  • Lila

    Röster: 6 26,1%
  • Röd

    Röster: 0 0,0%
  • Grön

    Röster: 5 21,7%
  • Grå

    Röster: 3 13,0%
  • Blå

    Röster: 6 26,1%
  • Flerfärgad/mönstrad

    Röster: 3 13,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    23
  • Omröstning stängd .

Tranan

Trådstartare
17992286_10154722902632762_7085117089142821884_n.jpg

Detta är min röra! och som ni ser gardinerna är jätteroliga!
Ska man ha lila eller gröna eller röda eller gula. eller ska man ta och tonna det med fotografier och ta blå?
Nå vad tycker ni?
 
Är vägarna helt neutralvita? (svårt att avgöra på bild)
Om de tonar åt något håll så behöver du ju ta hänsyn till det.
Personligen hade jag prioriterat att få upp något med färg eller mönster på väggarna före gardiner.
Men jag är en sådan som aldrig hade velat ha ett helt rum med vita väggar från början ens...
När du har så fint spröjsat fönster tänker jag enkelt bara för att rama in det och lite neutralt.
Och mer liv på andra ställen i rummet.
(om jag bott där hade det hängt ett par meter mönstrat tyg på långväggen,
men det är troligen inte ett råd som lämpar sig för dig)
 
Är vägarna helt neutralvita? (svårt att avgöra på bild)
Om de tonar åt något håll så behöver du ju ta hänsyn till det.
Personligen hade jag prioriterat att få upp något med färg eller mönster på väggarna före gardiner.
Men jag är en sådan som aldrig hade velat ha ett helt rum med vita väggar från början ens...
När du har så fint spröjsat fönster tänker jag enkelt bara för att rama in det och lite neutralt.
Och mer liv på andra ställen i rummet.
(om jag bott där hade det hängt ett par meter mönstrat tyg på långväggen,
men det är troligen inte ett råd som lämpar sig för dig)

Så känner jag också. Jag har vita väggar i min lägenhet, och väldigt ljusa, neutrala gardiner. Jag tycker att gardiner i sig kan ge en ganska behaglig, ombonad känsla, men jag vill inte att de ska ta överhanden i rummet. Då livar jag hellre upp och sätter färg med annat (växter, tavlor etc).

Men bäst, för en själv, blir det väl när man går på vad man själv gillar. "Hemma i inredningsträsket" eller inte. :)
 
17992286_10154722902632762_7085117089142821884_n.jpg

Detta är min röra! och som ni ser gardinerna är jätteroliga!
Ska man ha lila eller gröna eller röda eller gula. eller ska man ta och tonna det med fotografier och ta blå?
Nå vad tycker ni?


Jag ogillar gardiner så jag hade inte haft några.
Hellre få in så mycket ljus som möjligt, är det på grund av insyn hade jag valt en skir vit gardin, helst en gammal vit linnegardin. De släpper in ljus men hindrar insyn.
Vi har inga gardiner i stan, men vi har vita rullgardiner med mörkläggningsfunktion i sovrummen. Beställde på nätet, takhöjd 3,5 m och fönsterbredd 1,5 m var svårfunnet. På landet har jag andra principer, där har vi rödvitrutigt och linnegardiner.
 
Hellre få in så mycket ljus som möjligt, är det på grund av insyn hade jag valt en skir vit gardin, helst en gammal vit linnegardin. De släpper in ljus men hindrar insyn.

Det är också en viktig aspekt, tycker jag! Jag har bara skira gardiner, just för att få in så mycket ljus som möjligt.
 
Är vägarna helt neutralvita? (svårt att avgöra på bild)
Om de tonar åt något håll så behöver du ju ta hänsyn till det.
Personligen hade jag prioriterat att få upp något med färg eller mönster på väggarna före gardiner.
Men jag är en sådan som aldrig hade velat ha ett helt rum med vita väggar från början ens...
När du har så fint spröjsat fönster tänker jag enkelt bara för att rama in det och lite neutralt.
Och mer liv på andra ställen i rummet.
(om jag bott där hade det hängt ett par meter mönstrat tyg på långväggen,
men det är troligen inte ett råd som lämpar sig för dig)
de är smuts vita. eller stockholmsvitt, vill ändra på det men det får vänta. Hyllor kommer
 
därför försöker jag bilda en uppfattning genom att exponera mig till andras tankar och smak.

Jag hade kört på enkla vita eller skira gardiner.
Har man medaljongtapeter är sammetsgardiner i stark färg fabulöst, men jag skulle inte vilja ta bort mer ljus än nödvändigt.
 
Jag vill bara att det ska vara snyggt, men jag är inte hemma i inrednings träsket.

Ett tips för framtiden: kika på lite olika sidor, typ Styleroom och Pinterest, och se vad du själv tycker är snyggt i inredningsväg. De kan vara väldigt bra hjälpmedel för att komma fram till en personlig stil. Buke kan vara bra som smakråd, men eftersom alla har olika preferenser så är det inte säkert att du blir klokare av svaren. ;)

Med det sagt... Personligen skulle jag satt skira gardiner vid ett såpass stort och fint fönster, för att verkligen släppa in ljuset. Någon gråblå nyans tror jag skulle kunna bli fint, och matcha bilderna på väggen litegrann. Enkla vita gardiner skulle jag inte ha mot en helvit vägg, de riskerar att smälta ihop helt då.

Apropå den stora vita väggen så skulle bilderna göra sig betydligt bättre i snygga ramar. Jag hade tagit svarta, så att de syns bättre mot bakgrunden. Sen hade jag satt upp x antal fler bilder, för de två som sitter där ser lite ensamma ut, men jag älskar tavelväggar så jag är något partisk. :D
 
Jag hade haft skira ljusa, neutrala om ens några.
Mitt största problem är röran i rummet ;) Kan du på ngt sätt banta ner alla sladdar och elektronik? ;) Finns det ngn snygg förvarings-lösning du gillar? Vad vill du ha för stil rent allmänt i rummet? Det är ju snyggt med originalgolv (?) och fönster med spröjs så du har ju bra grund liksom!
Ett tips är också att hänga tavlorna ngt högre upp så känns det som att rummet har mer rymd/höjd!
 
Ett tips för framtiden: kika på lite olika sidor, typ Styleroom och Pinterest, och se vad du själv tycker är snyggt i inredningsväg. De kan vara väldigt bra hjälpmedel för att komma fram till en personlig stil. Buke kan vara bra som smakråd, men eftersom alla har olika preferenser så är det inte säkert att du blir klokare av svaren. ;)

Med det sagt... Personligen skulle jag satt skira gardiner vid ett såpass stort och fint fönster, för att verkligen släppa in ljuset. Någon gråblå nyans tror jag skulle kunna bli fint, och matcha bilderna på väggen litegrann. Enkla vita gardiner skulle jag inte ha mot en helvit vägg, de riskerar att smälta ihop helt då.

Apropå den stora vita väggen så skulle bilderna göra sig betydligt bättre i snygga ramar. Jag hade tagit svarta, så att de syns bättre mot bakgrunden. Sen hade jag satt upp x antal fler bilder, för de två som sitter där ser lite ensamma ut, men jag älskar tavelväggar så jag är något partisk. :D
Ok tack, Ramar kommer när jag har alla bilder jag vill ha så jag får enhetliga ramar på alla bilder. att det inte är fler är att budgeten ska räcka till så mycket.
 
Jag hade haft skira ljusa, neutrala om ens några.
Mitt största problem är röran i rummet ;) Kan du på ngt sätt banta ner alla sladdar och elektronik? ;) Finns det ngn snygg förvarings-lösning du gillar? Vad vill du ha för stil rent allmänt i rummet? Det är ju snyggt med originalgolv (?) och fönster med spröjs så du har ju bra grund liksom!
Ett tips är också att hänga tavlorna ngt högre upp så känns det som att rummet har mer rymd/höjd!
Nja jag kan köpa en Tvåa men jag har ingen lust att jaga lägenhet just nu. trivs så bra i huset jag bor i nu. Kabelkanal till tvn är på G. Tänkte ha en runda till av tavlor ovanpå.
 
17992286_10154722902632762_7085117089142821884_n.jpg

Detta är min röra! och som ni ser gardinerna är jätteroliga!
Ska man ha lila eller gröna eller röda eller gula. eller ska man ta och tonna det med fotografier och ta blå?
Nå vad tycker ni?
Jag hade fortsatt på soffans kulör som jag med min laptop uppfattar är något mörkare grå och tavlorna/bilderna till höger som också går i lite dovare toner samt att även kanske köpa en sängkappa och överkast i samma tema? Det behöver absolut inte vara exakt samma kulörer, men jag skulle utgå antingen från soffan eller bilderna.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
366
  • Omröstning Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 935
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 826
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag har upptäckt utslag på Poppy 😓 Ser ringorm på hund ut som på marsvin eller ser det annorlunda ut? Jag tycker inte att det ser ut som...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Tvättstugedrama
  • Redigera video

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp