Smakråd Fråga.

färg val gardinerna

  • Lila

    Röster: 6 26,1%
  • Röd

    Röster: 0 0,0%
  • Grön

    Röster: 5 21,7%
  • Grå

    Röster: 3 13,0%
  • Blå

    Röster: 6 26,1%
  • Flerfärgad/mönstrad

    Röster: 3 13,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    23
  • Omröstning stängd .
Jag hade fortsatt på soffans kulör som jag med min laptop uppfattar är något mörkare grå och tavlorna/bilderna till höger som också går i lite dovare toner samt att även kanske köpa en sängkappa och överkast i samma tema? Det behöver absolut inte vara exakt samma kulörer, men jag skulle utgå antingen från soffan eller bilderna.
Detta är bilderna.
17436277_10154646635912762_3823250236344653541_o.jpg

16684220_10154542554717762_999143994296927999_n.jpg

Och jag planerar att ha 6 liknade bilder till
så det blir 4X2 bild rader.
 
17992286_10154722902632762_7085117089142821884_n.jpg

Detta är min röra! och som ni ser gardinerna är jätteroliga!
Ska man ha lila eller gröna eller röda eller gula. eller ska man ta och tonna det med fotografier och ta blå?
Nå vad tycker ni?

Jag hade nog kört gardinlöst och fyllt fönstret med växter. Ska du ha gardiner i tjockt material hade jag nog kört på en gråbrun variant. Vill du ha skira gardiner så hade jag vita eller gröna ( dock absolut inte med limegrön/neonton utan snarare mot "havsgrön". Kanske en matta och kuddar/pläd i soffan i liknande färg skulle fungera och göra det hela mer sammanhållet och mysigt. Jag skulle också satt på en sängkappa på sängen. Fixar du till alla sladdar kommer det också att göra mycket för helhetsintrycket. Bruna eller naturfärgade ramar på tavlorna (svart blir för skarpt) går ju att fixa på secondhand. Antingen måla själv eller välja i lika nyans men olika former. Fler belysningspunkter. Hyllor på väggen kan ju göras med konsol och en bred bit drivved om man gillar den grånade looken.
 
Jag hade nog kört gardinlöst och fyllt fönstret med växter. Ska du ha gardiner i tjockt material hade jag nog kört på en gråbrun variant. Vill du ha skira gardiner så hade jag vita eller gröna ( dock absolut inte med limegrön/neonton utan snarare mot "havsgrön". Kanske en matta och kuddar/pläd i soffan i liknande färg skulle fungera och göra det hela mer sammanhållet och mysigt. Jag skulle också satt på en sängkappa på sängen. Fixar du till alla sladdar kommer det också att göra mycket för helhetsintrycket. Bruna eller naturfärgade ramar på tavlorna (svart blir för skarpt) går ju att fixa på secondhand. Antingen måla själv eller välja i lika nyans men olika former. Fler belysningspunkter. Hyllor på väggen kan ju göras med konsol och en bred bit drivved om man gillar den grånade looken.
tack bra idéer
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag hade valt ett par gardiner i skirt material så att de släpper igenom ljus. Blå eller gröna. Gröna växter i fönstret som livar upp samt tavlor på väggarna. De ser väldigt tomma ut. Matta och filt eller kuddar i soffan kommer också göra rummet mysigare.
 
Eftersom det blir så mycket saker på liten yta hade jag valt en neutral färgskala i inredningen för att dämpa intrycken. Inga (fler) färgklickar!

Hur jag hade gjort:
1. Gardinupphängning i/precis under taket och utanför fönstren så att gardinerna inte blockerar ljuset när de är fråndragna.
2. Gardiner i kraftigt naturfärgat tyg som når från tak till golv. De ska mjuka upp rummet och binda ihop golv och tak men utan att bli ett blickfång. Tänk hotellrum.
3. En stor mjuk och lyxig matta i neutral färg som binder ihop soffa, soffbord och övriga rummet. Både soffan och soffbordet ska rymmas i sin helhet på mattan och det ska sticka ut matta runtom.
4. Bunta ihop och göm alla kablar så gott det går (särskilt de svarta). Finns många bra och billiga lösningar för det.
5. Ha ett neutralt överkast att slänga över sängen och försök att alltid ha sängen bäddad dagtid, alternativt byt till enfärgade sängkläder i diskret färg (vitt, ljusgrått, beige). Sängkappa i samma färg som sängkläderna så att sängen blir enfärgad.
6. Skapa dedikerad förvaring för alla saker. T.ex en krok för ryggsäcken, hurtsar under skrivbordet, sänglådor under sängen etc.
7. Häng tavlorna i grupp istället för att sprida ut dem. Våga ha ytor som är tomma också, allt måste inte fyllas upp.
 
Tranan? Hur är du som person? Vad gillar du? Jag vet att du fotograferar.
Vill du bo i hotellrumsmiljö? Jepp det är ett hotellrum.
5a6df5d2269516a9acbf84953a43ea8c.jpg
eller så här?
2c4a73d8cbb2ae44eb644c2116d0c583.jpg
(Eller shabby chic eller furu - nä inte det va?)
Här ges ju förslag utifrån alla möjliga håll o kanter men det är ju inte vår smak du ska inreda med. Du kanske gillar Steampunk?
1aeed612c2849b203eee64730f206f03.jpg


Jag började fördomsfullt med gardiner i en färg för jag tänkte att det är väl det enda han tänkte göra och då är det iallafall något som händer i rummet. Sen googlade jag camera inspiration på Pinterest och hittade hyllan och tänkte att den stilen kanske är Tranan.
Du har fått förslag på växter - funkar det med riktiga? Tar du hand om växter? Även plast måste dammas av annars så blir det bara ofräscht. (jag är sämst på att hålla växter fina så jag håller det på ett minimum).
Tjock stor matta - samma där. Om man inte gillar att städa så är det ingen hit. Ta då en stor tunn matta så smulorna syns direkt. Den du har går ju att jobba med.
 
Tranan? Hur är du som person? Vad gillar du? Jag vet att du fotograferar.
Vill du bo i hotellrumsmiljö? Jepp det är ett hotellrum.
5a6df5d2269516a9acbf84953a43ea8c.jpg
eller så här?
2c4a73d8cbb2ae44eb644c2116d0c583.jpg
(Eller shabby chic eller furu - nä inte det va?)
Här ges ju förslag utifrån alla möjliga håll o kanter men det är ju inte vår smak du ska inreda med. Du kanske gillar Steampunk?
1aeed612c2849b203eee64730f206f03.jpg


Jag började fördomsfullt med gardiner i en färg för jag tänkte att det är väl det enda han tänkte göra och då är det iallafall något som händer i rummet. Sen googlade jag camera inspiration på Pinterest och hittade hyllan och tänkte att den stilen kanske är Tranan.
Du har fått förslag på växter - funkar det med riktiga? Tar du hand om växter? Även plast måste dammas av annars så blir det bara ofräscht. (jag är sämst på att hålla växter fina så jag håller det på ett minimum).
Tjock stor matta - samma där. Om man inte gillar att städa så är det ingen hit. Ta då en stor tunn matta så smulorna syns direkt. Den du har går ju att jobba med.
Tack för bilderna. växter vet jag inte hur bra de kommer klara sig var förbi och tittade på växter idag.
 
Har du verkligen ingen känsla för i alla fall ungefär hur du vill ha det?
Smaken är ju verkligen som baken och det hjälper ju inte så mycket att fråga andra när man får lika många olika svar som personer man frågar. :D

Jag sitter just nu i ett rum med ljusbruna väggar, svarta möbler, gröna tavlor, grönvitmönstrade veckbandslängder (som bara hänger på sidan om fönstren, inte minsta lilla framför) och brunsvart matta. Köket har en grå-silvrig fondtapet, lila taklampa, lila gardinkappa plus en duk i samma tyg. Och en gigantisk lilablå tavla :love:. Sovrummet har ljusbeiga väggar och alla tavlor, smådetaljer, sänggaveln och speciellt de gigantiska och megatjocka gardinerna har fått en skrikande orange färg. Syftet med de gardinerna var att ha något som stängde ut ljuset bra (då vi annars har morgonsol rakt i ansiktet) utan att behöva ha en rullgardin.
Jag ville komma bort från det stela svart-vit-grå temat vi hade i gamla lägenheten och tyckte först att jag gick helt bananas med färg. Men det tog bara typ en vecka innan det kändes som att det gott kunde ha varit lite mer än såhär. O_o

I ditt rum skulle jag typ göra nåt i stil med detta:
apartmenttherapy4.jpg

(förutom den skrikblå mattan... och sätta tavlorna snyggare... och... och... :cautious:)
För det nästan kryper i kroppen av hur vitt och avskalat det är nu. :D Men det är ju jag. Andra skulle uppenbarligen göra på helt andra sätt.
Du får sätta dig ner i rummet och verkligen känna efter. Hur vill du ha det? Behöver du mer ljus? Eller vill du kanske ha mindre ljus? Vill du ha någon mörk gardin som drar blicken till sig eller något som mer smälter in med vägg och fönster? Sitt bara mitt i rummet och känn efter. Tänk inte att det ska vara "snyggt", tänk att du ska trivas som allra allra bäst. Tänk att du ska må bra av att komma hem till ditt fantastiska hemtrevliga rum. Nån känsla för hur det skulle kunna tänkas vara bör väl dyka upp då. :up:
 
Du har inte funderat på en rullgardin istället? Så kan du färgsätta rummet med roligare saker än gardiner (t.ex. tavlor som du redan är inne på) och du får det ordentligt mörkt nattetid (skira gardiner hjälper inte nämnvärt i juni och mörkläggningsgardiner blir lätt tunga i ett så litet rum).
 
Jag blev frågad vem jag är och jag vet inte längre. Vad gillar jag? Hästar, Flygplan och Rymden. Nej jag har ingen känsla hur jag vill ha det. Vissa dagar känner jag inget vad jag vill ha. under så många år har jag tryckt bort vad jag vill och vad jag tycker. I bland får jag en störtflod av vilja och och ideer men det är sällan
 
Du har inte funderat på en rullgardin istället? Så kan du färgsätta rummet med roligare saker än gardiner (t.ex. tavlor som du redan är inne på) och du får det ordentligt mörkt nattetid (skira gardiner hjälper inte nämnvärt i juni och mörkläggningsgardiner blir lätt tunga i ett så litet rum).
Har grå rullgardiner som jag ärvde av förra ägaren.
 
Jag blev frågad vem jag är och jag vet inte längre. Vad gillar jag? Hästar, Flygplan och Rymden. Nej jag har ingen känsla hur jag vill ha det. Vissa dagar känner jag inget vad jag vill ha. under så många år har jag tryckt bort vad jag vill och vad jag tycker. I bland får jag en störtflod av vilja och och ideer men det är sällan
Ja det är svårt att hitta sin känsla. Speciellt om man kvävt den länge. Därför är Pinterest så kul. Man kan gå in och klicka in bilder på ALLT man gillar från olika sökord tills man har en mapp som är megafull. Då öppnar man den och börjar sålla hårt. Snart ser man vad man gillar och vad som passar ihop. Det viktigaste är att man ska känna glädje - inte städtvång. Känna sig avslappnad men inte trött.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
366
  • Omröstning Omröstning
Dressyr Hur ser du på ditt hästeri vad gäller mål? Jag hade en rolig diskussion med en kompis igår om det här med att se saker ”över tid” :D så...
2
Svar
27
· Visningar
3 935
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, ny här på forumet! Hur som helst, det som blivit för mig är att min sambo tvingade på mig en hund förra året då hen lovade att jag...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 826
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Jag har upptäckt utslag på Poppy 😓 Ser ringorm på hund ut som på marsvin eller ser det annorlunda ut? Jag tycker inte att det ser ut som...
Svar
2
· Visningar
719
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp