Små hundar

MoonFlight

Trådstartare
Jag letar efter en liten hundras som går bra att ha om man är allergisk (min man)...
Jag vill så gärna ha hund eftersom min syster alltid haft hund och jag alltid tagit hand om dom och vill nu ha en egen. Helst då en liten ras, lite lång hårig... någon som har ett tips??

Det är ju så olika från person till person vilken hundras de reagaerar minst på. Men jag har hört att pudlar ska va bra, sen finns det ju alltid nakenhundar...

Först och främst måste du/ni kolla upp vad som gör att din man är allergisk.

Ser allt för många som skaffar hund i tron om att den ska vara allergivänlig, men dom "tvingas" omplacera hunden iallafall, tråkigt för er och synd om hunden..

Lycka till :)

prova att träffa olika raser för att se hur din man reagerar. chinese crested finns också i varianten powder puff.

vad är han allergisk mot? päls? saliv? hud?

Är han pälsallergiker brukar pudel och schnauzer funka :) båda mkt trevliga raser, har själv en dvärgpudel och min kompis (med allergisk sambo) en svärgschnauzer. underbara :love:

Instämmer, pudlar kan ofta fungera om man är allergisk då de inte fäller. Dessutom är det en jättetrevlig ras!

Min superallergiska kompis har en Bichon friese. Det går bra för henne men jycken får bada ofta annars får hon känningar.
Hon fick ha valpen på prov ett tag för att se om det fungerade.
Tänk också på att det kan skilja mellan två kullsyskon, den ena går bra men inte den andra.

Enligt artikel i senaste Hundsport så är det så att det finns ingen ras som är mer allergivänlig än någon annan ras. Det är helt enkelt så att den som är allergisk måste prova att umgås med de typerna hund som du är intresserad för att se om denna reagerar på någon av raserna.

:bow:

Det är ju inte så bra att chansa och sedan behöva lämna tillbaka valpen. Jag är själv allergisk och jag märker stor skillnad på hundens pälskvalitet, pälslängd och färg :eek:. Det sista är faktiskt sant: Vita hundar och (särskilt) vita eller röda katter går bort, liksom för häst skimmel och isabell. Konstigt, men så är det...

Vetenskapen står som förstummad inför mig :D

Hej!
Jag har hört att man kan ha en Shih-Tzu om man är allergisk. De fäller inte och är långhåriga. Har en själv :D

En kill kompis till mig är pälsallergiker, han blir snuvig och ögonen rinner så fort min schäfer är i närheten av honom, i samma rum ex. Min nakenhund har han i knät och gosar jämt med utan att känna något. En annan kompis är istället känslig för nakenhund och INTE schäfern.
Lite konstigt kanske men har en teori om att han är allergisk mot "huden" eller något som utsöndras från huden som försvinner i pälsen på schäfern men som man kommer i kontakt med när man klappar en nakenhund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand