Sofie.S
Trådstartare
Barnens morfar var med i en olycka i höstas och vår femåriga dotter tog det väldigt hårt och blev väldigt orolig. Hon var rädd att morfar skulle dö fast han hade tur i olyckan och ”bara” fick två olika frakturer. Vi pratade och pratade och hon fick träffa och ringa morfar extra mycket den perioden.
Nu i dagarna blev ett av våra djur sjuka och hon kopplade genast ihop det med döden.
Hon frågar så himla stora frågor, kommer farmor dö? Kommer du att dö? Kommer jag att dö?
Jag kan ju inte ljuga och säga nej, men svaren gör henne helt hysteriskt ledsen.
Jag förklarar att hon kommer leva jätte länge och jag lika så. Då kopplar hon ålder med döden och blir hysterisk över att farmor är gammal.
Det känns som vad jag än säger blir hon hysterisk!
Hur tacklar ni dessa frågor om döden?
Nu i dagarna blev ett av våra djur sjuka och hon kopplade genast ihop det med döden.
Hon frågar så himla stora frågor, kommer farmor dö? Kommer du att dö? Kommer jag att dö?
Jag kan ju inte ljuga och säga nej, men svaren gör henne helt hysteriskt ledsen.
Jag förklarar att hon kommer leva jätte länge och jag lika så. Då kopplar hon ålder med döden och blir hysterisk över att farmor är gammal.
Det känns som vad jag än säger blir hon hysterisk!
Hur tacklar ni dessa frågor om döden?