SM-kval, hur funkar det?

Sv: SM-kval, hur funkar det?

Aha :idea:

Så jag kan åka på ett kval eller KM eller vanlig klubbtävling va? Eller är det endast kval?
Om jag därifrån kvalar till B- eller A-klass bör jag alltså tävla på en regional för att nå kvalpoängen till själva SM?

Har jag fattat det rätt då?

Att det ska vara så svårt :rofl:

Det måste vara en oficiell öppen tävling eller ett kval för att poängen ska kunna räknas som kval till b- /a- klass.
Sen åker du på en regional eller nationell och om du uppnår kvalpoängen där så har du kvalat till SM.

Det var inte menat som något negativt, bara det att två-tre personer frågat exakt samma sak och fått exakt samma svar :p

Jag tog det inte som något negativt heller, haha. :D

Hej! Hänger med här på tråden.

Men undar om någon vet när det gäller P2?

Vad gäller där för att kvala?

Är det också c,b och a klass där med?

Och måste jag även där då få bra tid på 2 tävlings tillfällen?

och vad är tiden man måste ha för att komma till sm?

Detta gäller då young riders

Kvalgränsen i P2 för YR låg tidigare på 10.0 sek, men jag TROR att det är ändrat till 9.7sek eller något i närheten. Jag är inte hundra.

Du behöver bara rida speedpass på en regional eller nationell tävling och där uppnå kvalgränsen. Räcker alltså med en tävling om du har en snabb och säker häst.

Kvalgränsen i P2 för YR låg tidigare på 10.0 sek, men jag TROR att det är ändrat till 9.7sek eller något i närheten. Jag är inte hundra.

Du behöver bara rida speedpass på en regional eller nationell tävling och där uppnå kvalgränsen. Räcker alltså med en tävling om du har en snabb och säker häst.

Åh herrgud.
Ja min häst har sprungit som snabbast på "mini pass" 60 m 5.90 sek
Om jag inte räknat fel blir det 9.83 plus lite till eftersom de är lite längre och jobbigare så 10 sek typ:P.

För när jag tävlat i "riktiga" speed pass har det endast blivit 12 sek någonting=/ dumma säve som de blåser på ^^ om man får skylla på det.

Får träna hemma ordentligt nu då och någon som tar en ungefärlig tid ^^

Men det kan ju vara "roligt" att vara med och bara prova:)

Själv tycker jag om sävebanan, bara varit där en gång och blev placerad i alla grenar :angel:

Det ÄR jobbigare för hästarna att springa 100m än 60, så det är inte så konstigt att din häst springer speedpassen på 12 nånting, det gjorde Ási också första gångerna. Nu är vi nere på 9.07 :love:

Låt det ta den tid det tar att få upp farten, det viktiga är stabiliteten.

Själv tycker jag om sävebanan, bara varit där en gång och blev placerad i alla grenar :angel:

Det ÄR jobbigare för hästarna att springa 100m än 60, så det är inte så konstigt att din häst springer speedpassen på 12 nånting, det gjorde Ási också första gångerna. Nu är vi nere på 9.07 :love:

Låt det ta den tid det tar att få upp farten, det viktiga är stabiliteten.

Ja precis, bara att öva förhoppningsvis. Jo han ger inte allt tyvärr ute på tävlingarna=/ Mycket roligare att kolla på allt annat. Plus att de står ju fortfarnade kvar kompisar bakom än och de är väl roligare om dom kunde springa samtidigt :rofl:

Det är ju ändrat nu så att YR och J tävlar i en ungdomsklass, och har samma kvalpoäng. De har höjt poängen i 5-gång till 5.40. Hur blir det då med själva kvalet? Kan juniorer fortfarande uppnå SM kval poängen på en Regional tävling för att kunna anmäla sig till SM? Eller måste man först uppnå A klass poäng på en kvaltävling eller öppen klass, och sedan uppnå SM-kval poängen på en Regional tävling? ;) Vet någon det?
Det står väldigt dålig information på SIF...

Jag skulle tro att juniorer ska följa samma regler som YR eftersom dom ska tävla tillsammans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 240
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?