SM-kval, hur funkar det?

D

Duffy

Sökte runt lite på SM-trådarna, men fick ingen solklar bild över hur man kvalar in till SM egentligen (vilka tävlingar man bör åka på, nationell, regional eller speciella SM-kval??) och dessutom är jag nyfiken på vad A,B och C-klass är för något.
Är det någon som kan reda ut detta?:)

Sv: SM-kval, hur funkar det?

Du kan SM-kvala från regionala och nationella tävlingar, dom "speciella Sm-kvalen", är regionala/nationella.

C-klass är den klass du rider i första gången du rider på en regional/nationell tävling (Om du inte ridit ett kval innan och kvalat upp dig)
B-klass är en klass högre än C, dit måste du kvala.
A-klass är högsta klassen, alltså högst kvalpoäng. Härifrån kvalar du sedan till SM.

Du kan SM-kvala från regionala och nationella tävlingar, dom "speciella Sm-kvalen", är regionala/nationella.

C-klass är den klass du rider i första gången du rider på en regional/nationell tävling (Om du inte ridit ett kval innan och kvalat upp dig)
B-klass är en klass högre än C, dit måste du kvala.
A-klass är högsta klassen, alltså högst kvalpoäng. Härifrån kvalar du sedan till SM.

Så om jag förstått detta rätt så måste man börja på C och arbeta sig uppåt:idea: Vet du poängen man måste ha för C, B och A-klass?
Jag letade på Sifs hemsida men det var rätt lite info om SM.

Man måste inte börja i C-klass.

Om du rider en öppen tävling så kan du kvala direkt till A-klass på den, bara du uppnår dom kvälpoängen.
Så du kan kvala upp dig på ett kvar, i öppen klass samt på regionala och nationella.
Men om du tävlar en regional/nationell utan tidigare uppklassning så måste du rida C-klass.

Jag vet tyvärr inte vad kvalgränserna är, har själv försökt hitta men finner dom ingenstans ...

ok, men är det så att man kan rida en öppen klass på en lokal tävling, klubbtävling och använda de poängen till en uppklassning eller måste det vara av regional art? vad konstigt att kvalgränserna är så svåra att hitta. Har du kollat i FIPO?

Jag har bara mitt FIPO från 2006, ska beställa hem det nyaste nu innan tävlingarna drar igång så man håller sig uppdaterad.

Öppen klass är dom tävlingar där det är just öppna grenar.
Ej lättklass. Alltså alla dom som är mellan lättklass och´regionala ..
Du måste inte kvala upp dig på en regional, du kan som sagt kvala på den sortens tävlingar jag nämnt tidigare.

Ska kolla i mitt FIPO från 08 om det står någe:)
Sorry om jag är trög, men lättklasstävlingar och tävlingar upp till regional gills alltså inte, har jag fattat det rätt? Det är alltså bara nationell, regional som gäller, lr?
Hur är det om man når A-klass. Är det ett speciellt kval som går av stapeln för endast A-klassen då eller för att sedan gå vidare till SM?

Om man når A-Klass så kan man sedan kvala till SM på Regional eller Nationell tävling, om man når SM kval poängen som är samma som A-Klass...
För vuxen är A-KLass poängen 6.40 i T1 och V1, 6.30 i T2 och 5.70 i F1. Jag vet inte hur mycket de tänker ändra i år men dem var det i alla fall förra året :)

Oj då! inga låga poäng, inte:D
Vet du poängen för Young rider i fyrgång?

Kvalgränserna hittar man i det svenska tillägget (pdf), ligger under Sport -> Reglemente på SIFs hemsida (www.icelandichorse.se). Just nu hittar man bara info för vad som gällde 2008 men de kanske uppdaterar snart...

5.80 i T1, T2 och V1 :D 5.10 i Femgång.

Kval poängen hittar man på sida 7 av sv. tillägget. :P Så s¨vårt att hitta är det inte :)

Tack för tipset! Där stod ju allt man behövde veta;)

Räcker det för mig som junior, som aldrig kvalat tidigare, att åka på tex. Forsen och Eddas regional Sm-kval WR och uppnå kvalpoängen, för att sedan kunna anmäla sig till SM? Har jag förstått rätt? :)

*kl*
Nu har jag bara skummat igenom tråden, vet ej om någon redan har nämnt det. Men det gills ej som SM-kval att ha uppnått A-klasspoäng enbart (vilket i sig är SM-poäng) utan man måste uppnå de poängen en gång till i A-klass för att kvala. Iaf som YR och senior.

Från B-klass - till A-klass - till SM.

Jag kommer med en fråga, hur länge gills B-klassningen? min är snart ett år gammal.

Räcker det för mig som junior, som aldrig kvalat tidigare, att åka på tex. Forsen och Eddas regional Sm-kval WR och uppnå kvalpoängen, för att sedan kunna anmäla sig till SM? Har jag förstått rätt? :)

Gäller det här för Young rider också? Eller är det bara för junior?

Har verkligen svårt att förstå det här:o

Kan någon berätta steg för steg hur jag som young rider bör tävla och rida för att kvala till sm?

Enklast är väl att börja på en kval tävling eller nästan vilken tävling som hällst för att kvala till A-Klass. Sen så tävlar man en Regional eller Nationell. Om man då når upp till kval poängen så är det klart :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 534
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 886
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 240
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025