Sv: Slutvallat för Boss
Så jättetrist
Beklagar verkligen!
Håller alla tummar tassar och tår att bromsningen fungerar och att han klarar av att inte arbeta lika extremt som tidigare.
Instämmer till fullo.
Tänkte dela med mig lite erfarenheter.
När Fäis var dryga två år så flyttade jag till 08 land, hade honom utlånad till en spekulant på en nöthund. Spekulanten gick en veckokurs hos Tibblin (som var domare på Fäis LP, som det hette då).
Där träffade spekulanten en uppfödare som fått tbx en ettårig hund från prima nötlinjer, den var 1 år o helt otränad.
Jag längtade efter min hund o i samråd med Avelsrådets Grand Old Lady så kom vi fram till att han kunde klara livet som aktiv vallare på lite olika får o nötflockar i närområdet.
Spekulanten fick sig en bra introduktion, + en grundtränad dryga ettåring, i priset ingick en veckas intensivträning hos uppfödaren.
Nåja, vid 4 års ålder blev Fäis ormbiten i läppen o ett års helvete började. Böld i läppen, dränerades flera ggr. Halva huvudet blev som en fotboll, öron, hals, ögon, mag/tarm inflammationer avlöste varandra, halvsidig ansiktsförlamning hade han ett tag oxå.
Det var tragiskt att se en så ung/aktiv hund som nöjde sig med promenader runt kvarteret typ.
När han äntligen blev frisk så tog vi inte upp vallningen, kändes inte rätt mot honom. Ringrostig o ingen basflock att träna på.
Vi gav oss hän i spårvärlden, riktiga spår, inte de där som man tävlar bruks i, samt även ID sök, hur kul som helst! Samt att vi fortsatte Agility på hobbynivå o att han vickade som apporterande vattenhund.
Han var lite äldre än Boss, o väldigt sjuk, han orkade inte mer än det vi gjorde.
Hoppas att det ger dig lite tröst o hopp!