Slutvallat för Boss:(

Sv: Slutvallat för Boss:(

Om han blir smärtfri så han får en dräglig vardag så klarar han även vissa sökarbeten och "hobbyspår". Däremot kommer han inte att hålla för jobb där det krävs att han hoppar omkring, eller jobbar långa sträckor i svår terräng. Så nått skarpjobb som sök/spårhund blir det med stor säkerhet inte:(

Fy så trist, jag som satt och tänkte "vilken tur att ni i alla fall har söket" :(

Det är klart (och bra!) att du funderar över den etiska delen av det, men det ända är nog bara att vänta och se. Hur han reagerar och hur smärtan utvecklar sig. Och att följa upp ofta.

Då förstår jag, fan vad jobbigt :(

Och att vänta, vila och hoppas på det bästa är ju kanske det vidrigaste som finns. Iaf för mig, kan inte låta bli att hela tiden tänka på worst-case-scenarios...
Din beskrivning av Boss problem låter exakt som det jag har på unghästen nu btw, och det är lite samma framtid där just nu. Behandla och hålla tummarna. Jävligt jobbigt *kram*

Äh, för Boss del är söket lika roligt om det bara är te gömt bakom golvlister... Det är mer mattes planer som går åt fanders, och det är inte alls lika illa!

Men något jobb som herde i Norge blir det ju inte nu, för inte sjutton åker jag ifrån min bomullstuss:love:

Det är klart, oss mattar och våra planer kan ju kvitta så länge pälsarna får sitt! :love:

Vad tråkigt :( artros är ett jävla skit. Det var ju av den anledningen jag fick ta bort min förra hund :(

Hoppas att det går så bra det kan för er nu och att han accepterar ett liv utan vallning.

Fy vad trist.. Man blir helt chockad när en ung vovve blir dålig:(
Min 3åring har D-höfter +artros i bogleden, också en hund som varit och är arbetsnarkoman. Men hon har tagit långvilan riktigt bra och är "friskförklarad" av vet. Men kommer inte hålla för stenhårt apporteringsjobb. Men än så länge har det gått jättebra med avvänjning av hårt arbete, bara matte är nära så är allt ok.

Hundar har en enorm förmåga att bita ihop:love: håller stora tummen för att ni får någorlunda bukt med det! Och att han fixar ett "lagomliv"

men pluttas da :( ..och vilken tuffing han ar :o

haller tummar och tassar att ni hittar en vardag han ar nojd med, dar bade kropp och knopp far ma bra - och att han far bli smartfri.

Tanker pa er. *kramar lite*

Först ett stort tack till er alla! För bara några dagar sedan var det varma gratulationer och nu medkännande när allt föll som en pannkaka!

Tack också till Lazy_Lady mfl. som berättar om hur era hundar faktiskt har ett OK liv ändå - trots artros från ung ålder. Det är ju guld värt för oss att kunna hoppas på att ha kvar en glad Boss i några år till!

Jag beklagar också och hoppas på att han mår bättre framöver så han kan få göra sådant han tycker om trots artrosen.

Usch vad tråkigt.
En bekant till mig valde att ta bort sin vallande bc när den fick en diagnos som krävde ett liv i koppel.
Hoppas ni kan fixa en meningsfull vardag ändå.

Ett helt liv i koppel kommer aldrig på frågan här heller. Däremot en period i koppel för att se om inflammationerna ger med sig, det är en annan sak. Och att inte belasta honom med fyskrävande arbete, utöver möjligheten att röra sig fritt varje dag.

Men det är en skitsvår avvägning med de här arbetsidioterna. Deras livskvalité kräver lite andra omständigheter...

Usch, det var verkligen tråkigt att höra. :( Hoppas att det ska gå att hjälpa honom så pass att han får en stimulerande vardag.

Höll ju på att glömma att berätta om vår gamling, han har också artros i höfterna, tassarna och armbågarna. Gubben är 11år och still going strong! Förra helgen var han med och jagade kråkor som är något av det roligaste han vet:)
Numera är det bara den typen av jakt han är med på men han var med på andjakter i höstas.
Han har haft artros sedan 7års ålder, men har fungerat till relativt hårt arbete ändå, vi har fått vara väldigt noga med att han är varm bara. Nu är det dock absolut sista "säsongen" för hans del och han är bara med på kråkjakt eftersom han tycker det är så himla roligt. Vissa dagar är han lite halt, väderomslag märker han av rätt mkt och ävenför hård motion. Men de perioderna får han Rimadyl för att lindra.

En bild på gubbgalningen:love:
548696_10200266722856394_880927144_n.jpg.webp

Så ge inte upp!!

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 727
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: _Skifting_
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 479
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18