Slutvallat för Boss:(

Migo

Trådstartare
Diffusa smärtsymptom och liten instabilitet i knäleden visade sig vara artros i varenda led i båda bak. Förhoppningsvis går det att bromsa förloppet något så han kan få en kvalitativ vardag, men han kommer aldrig mer hålla för vallning. Älskade bomullstussen, bara 3 år gammal:cry: Matte är helt chockad...

Sv: Slutvallat för Boss:(

Så tråkigt! Hoppas att han klarar sig bra utan vallningen och att ni kan hitta andra meningsfulla sysselsättningar.

Vilket tråkigt besked :( Hoppas som föregående att ni hittar en fungerande aktivering ändå och att vardagen inte blir lidande.

Fy så tråkigt:(
Jag blev rätt ställd när min förra hund fick diagnosen grav artros i båda knäna. Hon hade inte haltat alls, men däremot börjar lägga sig ner på promenader. Jag trodde först det berodde på värmen (värmekänslig)då hon kunde göra så sommartid, men då hon började lägga sig ner ganska snabbt när vi kom hemifrån så kände jag något var riktigt, riktigt fel och knäna visade sig vara skit:(

Så himla tråkigt som sagt, men har jag blandat ihop det, jag fick för mig att ni började med specialsöket för att det var något som gjorde att han kanske inte skulle kunna fortsätta valla. Är det här inte samma grej utan något nytt?

Hoppas ni får stopp på det och att han kan jobba på med nos och huvud med specialsöket istället sen.

Men gud :( bara 3år.

Har haft hundar med artros men det har visat sig mycket senare. Finns ju "bra" medicin men den är stark för magen..

Så himla tråkigt som sagt, men har jag blandat ihop det, jag fick för mig att ni började med specialsöket för att det var något som gjorde att han kanske inte skulle kunna fortsätta valla. Är det här inte samma grej utan något nytt?

Jovisst har jag misstänkt att han inte skulle hålla för hårt arbete hela livet (eftersom han är röntgad med C på ena höften), och förra våren var sjukskriven pga böjseneinflammation (som säkerligen redan då berodde på att han avlastade pga artros). Det var i samband med senskadan som jag påbörjade sökutbildningen.

Jag trodde däremot inte att han skulle bli så här dålig, så här fort. Och inte så utbrett som det är. Om vi inte lyckas bromsa förloppet och lägga inflammationerna i lederna på ett par månader nu så kommer han inte ens att hålla för sök/spårarbeten:(

Jag var lite för chockad för att ställa alla kloka frågor hos vet. idag, men fick iaf fram att det finns visst hopp om att han ska kunna leva ganska gott som sällskapshund, med vissa restriktioner beroende på hur det utvecklas. Däremot kommer han aldrig mer tåla någon större eller regelbunden belastning alls. Där kommer då den etiska frågan in, hur nöjd kan en arbetsnarkoman med specialintresse för får, vara med att leva som sällskapshund? Han är förvisso glad i allt som han får göra med matte, och blir han smärtfri kan han "småvalla" lite om man bara föser med koppel på, så att han iaf tror att han jobbar. Hur han reagerar på den omställningen får tiden utvisa... Extra mycket uppmärksamhet ska han ha oavsett:love::cry:

Fy sa jobbigt for er bada. :( Ar det vanligt innom BC? Om inte vet du vad det beror pa?

Artros i tårna är vanligt när de blir äldre, som resultat av den hårda belastningen som vallningen innebär. Likaså är det väl inte helt ovanligt att de blir stela i höften efter ett liv som arbetshundar med allt vad det innebär av hårda arbetsintervaller, dålig uppvärmning och ogenomtänkt träning. Däremot vet jag inte om särskilt många som drabbas av artroser redan som unghundar, och inte i så här många leder.

Jag som gjort allt arbete och all träning enligt skolboken vad gäller gradvis belastning, uppvärmningar, varmhållning efter träning, massage, stretching och kost. Genetiken gör sitt till, och den kommer man inte undan (en mycket nära släkting till honom i samma ålder har också problem av sin c-höft redan...).

Men näää
Ni som hade gjort examen och allt. Kan han jobba inom söket då?

Om han blir smärtfri så han får en dräglig vardag så klarar han även vissa sökarbeten och "hobbyspår". Däremot kommer han inte att hålla för jobb där det krävs att han hoppar omkring, eller jobbar långa sträckor i svår terräng. Så nått skarpjobb som sök/spårhund blir det med stor säkerhet inte:(

Fy så tråkigt:(
Jag blev rätt ställd när min förra hund fick diagnosen grav artros i båda knäna. Hon hade inte haltat alls, men däremot börjar lägga sig ner på promenader.

Det är nästan det som är värst - hundkraken har bitit ihop och hållit minen i säkert över ett år, trots pågående ledinflammation i höften. Inga reaktioner vid palpering, ingen synlig hälta eller tveksamhet vid ansträngning. Den enda han visat är en rörelsestörning på hb (ett steg här och var "hakar" han upp benet och tar ett hopsasteg) och lite instabilitet(skruvande) när han blir trött. Hakandet med bakbenet har dessutom inte synts till sen förra våren, men kom tillbaka under examenshelgen förra veckan.

Jävla lojala, smärttåliga arbetshundar:(

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 727
Hundhälsa Jag får väl börja från början. Jag har en helt fantastiskt underbar papillon tik som är nyss fyllda 7år... Jag har haft henne sedan...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: _Skifting_
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 479
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?