Sv: Sluttävlat
Uppenbarligen förstod i alla fall jag (och troligtvis de flesta andra här inne) Lines rätt.... De flesta vill inte betala för en travare helt enkelt. Detta gör, tyvärr, att det också är lätt att sälja den vidare ganska omgående. Sedan är hästen ute på marknaden. Det har ingenting med ridkunskaperna hos den som köper hästen att göra (om jag skulle ringa på ett halvblod och säga "Jag kan inte betala något för den men jag kan erbjuda ett bra hem och jag är duktig på att rida" skulle jag troligen bli idiotförklarad...).
Jag tycker synd om alla dessa hästar som är ute på marknaden. Vi har letat lite efter ett vettigt avelssto ett tag nu och även kollat annonser på ridtravare (det KAN ju finnas något fynd där) och det är många som är ute gång efter gång från olika ägare. Fruktansvärt tråkigt att se. Tyvärr verkar många här inne ha varit med om tråkiga erfarenheter, är det då konstigt att flera vill ta bort sina hästar istället för att till varje pris låta den leva vidare? Jag tycker inte det. (Och nä, jag har läst att du respekterade det så det var en allmän fundering).
10 000 är redan billigt för en häst, och det är egentligen inte särskilt mycket pengar över huvudtaget heller om man sparar till något man verkligen vill ha, kan man inte betala det är frågan om man inte ska skaffa ett billigare djur istället...
Jag har en bekant som är sån att allt ska räddas till varje pris. Hon sålde en häst billigt till en tjej som verkade kanon, bara det att några månader senare stod hästen som exporterad till Malta
Jättekul att se...
Ett annat bra exempel är de här stallen som tar emot hästar för en symbolisk summa. Åtminstone två av dessa skickar regelbundet sina hästar på transporter ut i Europa, och det är ju knappast halvbloden som åker i dem...