Sluttävlat

Sv: Sluttävlat

Jag tycker själv att om hästen är hel och frisk när den slutat tävla, så kan man försöka hitta ett bra hem åt den. Men jag respekterar att många väljer att istället slakta hästarna, för som sagt; en död häst lider inte.
Håller absolut med. En trevlig, snäll, frisk häst kan man försöka hitta ett bra hem till (jag är en av dem som sökt sådan häst), men jag har förståelse för om man slaktar också.

sålt 4 stycken som ridhästar & 2 till avel, resten är slaktade pga. att dom inte passade till ridning!

anledningen att vi inte ger bort hästarna är för att om den person som vill ha hästen inte har råd eller är villig att betala minst 10 000 kr för en häst, har inte råd att ha häst eller vill inte ha hästen tillräckligt för att behålla den livet ut. det handlar inte om pengarna, utan om att hästen ska få det bra och bli väl omhändetagen.

Jag förstår din poäng, men det finns många som skulle ha råd att köpa en dyrare häst men väljer en varmblodstravare för att det är en trevlig häst, känner flera sådana personer. Det finns travare som blir så väldigt fina ridhästar. (En av våra är en kallblodstravare som nu tränas i western, börjar se riktigt riktigt fin ut:love:)Sedan finns det många som tar lån och köper en häst för många tusenlappar och inte har mer pengar att röra sig med i vardagen för det. Man kanske ska komma farande med ett kontoutdrag för att få köpa en travhäst?;)

Förstår ändå besvikelsen när man ser sitt fd varmblod ute på annons gång efter gång, men så är tyvärr verkligheten även för många ponnyer som köps och säljs varannat år när barnet växer eller vill ha en annan ponny eller tröttnar.

Det är knappast det att folk är duktiga ryttare som de här på forumet vänder sig emot, utan det är snarare det att marknaden inte betalar det som man vill ha... Det är jävligt lätt att sitta och säga att man är en duktig ryttare, det är ingen som opponerar sig mot det... Men att man ska behöva skänka bort sin häst till någon för att det är en duktig ryttare tycker jag är riktigt löjligt. Den personen försöker ju ofta göra sig en hacka på hästen och så börjar de vandra. Undantag finns. Men tycker man inte att en häst är värd minst 10 så anser inte jag att jag ska behöva skänka bort hästen för att den ska få leva vidare... Det finns så mycket oönskade hästar, hjälp dem istället för de som faktiskt tar sitt ansvar att hästarna inte ska fara illa.

För övrigt har inte vången riktigt sååå bra rykte som du vill påstå, men det är helt offtopic och det har det varit andra diskussioner om så det behöver vi inte ta här:grin:

*Knapplån*

Jag skulle aldrig sälja en färdigtävlad travhäst. Det är så lite vinst i det så det är inte värt det. Vi lånade ut våran och kunde när som helst ta beslut om att ta hem honom el ta bort honom.
Visst finns det bra folk men som sagt jag skulle aldrig chansa.
Jag förstår dom som kort och gott tar bort sina färdigtävlade hästar. En häst lider inte av att vara död men den kan lida i många år som levande.
Oavett vilken häst man säljer gäller det ju att hitta en köpare men någorlunda lika sätt att se på hästen som en själv.
Vill poängtera att jag känner många med travridhästar som är otroligt bra hästmänniskor. Men jag har också sett allt för många ungar som flänger runt på en travare för att det är det mamma och pappa hade råd med. Dessa hade heller inte räknat med att det kan komma veterinär kostnader..

Jag har aldrig påstått att någon ska skänka bort sin häst.
Det jag reagerade på var att Mumorsan blev påhoppad helt utan några som helst grunder, och att hon antogs vara en av alla okunniga småflickor som vill ha en avdankad travare för att de är billiga.

Lines skrev: "Du är mycket representativ för hur gruppen som vill ha en fd. travhäst är". Vad baserade hon det på?
Det var bara det mitt inlägg riktade sig till, och jag ville dementera det Lines sa eftersom jag vet att det inte är sant.

Och huruvida Wången har bra rykte eller ej är väl inte väsentligt i det här sammanhanget. Jag vet att det är en bra utbildning och att man får en bred kunskap om både travsporten och hästhållning i allmänhet.
Alla de stora tränarna anställer f.d. Wångenelever, det tycker jag talar sitt tydliga språk.

Jag baserade det inte på Mumorsans kunskaper. Utan just på det att ingen vill betala nåt för en fd. travhästar. Dom har helt enkelt inget värde som ridhästar.

Jag förstår din poäng, men det finns många som skulle ha råd att köpa en dyrare häst men väljer en varmblodstravare för att det är en trevlig häst, känner flera sådana personer. Det finns travare som blir så väldigt fina ridhästar.

Men då kan de ju betala de 10 000 kronorna så är ju allting bra :idea:

*kl*

Vi lånade ut en av våra hingstar på livstid. Han hade en utläkt skada i hö framben som gjorde att han inte höll för påfrestningarna inom travet. Däremot hade veterinären gett klartecken för att han skulle hålla för "normal" fritidsridning/körning.

Tjejen som tog honom var helt införstådd med vad som gällde och vi skrev även in vissa villkor i kontraktet.
Efter en kort tid återkom skadan och vi fick veta att hon redan efter 3 dagar hade varit och hopptränat hästen!!

Vi tog beslutet om att avliva honom efter det.
Sedan fick vi höra att tjejen spred rykten om att hon hade räddat en stackars plågad häst ifrån travet men att han var så trasig så han höll inte ens för ridning och vi var penninggiriga travmänniskor som valde att avliva för att få ut slaktvärdet istället för att låta honom gå som sällskapshäst alt. betala rehabliteringen för att sedan skänka hästen till henne.

Då blir man både ledsen och arg.
Vi har avlivat någon som absolut inte har passat som ridhäst men även funnit bra hem till de andra.

Ingen direkt ovanlig historia tyvärr..
O de räcker ju att läsa några trådar här på buke, så vet man att alla travare som blir ridhästar blivit räddade från ren misär o bara massa stryk...

Uppenbarligen förstod i alla fall jag (och troligtvis de flesta andra här inne) Lines rätt.... De flesta vill inte betala för en travare helt enkelt. Detta gör, tyvärr, att det också är lätt att sälja den vidare ganska omgående. Sedan är hästen ute på marknaden. Det har ingenting med ridkunskaperna hos den som köper hästen att göra (om jag skulle ringa på ett halvblod och säga "Jag kan inte betala något för den men jag kan erbjuda ett bra hem och jag är duktig på att rida" skulle jag troligen bli idiotförklarad...).

Jag tycker synd om alla dessa hästar som är ute på marknaden. Vi har letat lite efter ett vettigt avelssto ett tag nu och även kollat annonser på ridtravare (det KAN ju finnas något fynd där) och det är många som är ute gång efter gång från olika ägare. Fruktansvärt tråkigt att se. Tyvärr verkar många här inne ha varit med om tråkiga erfarenheter, är det då konstigt att flera vill ta bort sina hästar istället för att till varje pris låta den leva vidare? Jag tycker inte det. (Och nä, jag har läst att du respekterade det så det var en allmän fundering).

10 000 är redan billigt för en häst, och det är egentligen inte särskilt mycket pengar över huvudtaget heller om man sparar till något man verkligen vill ha, kan man inte betala det är frågan om man inte ska skaffa ett billigare djur istället...

Jag har en bekant som är sån att allt ska räddas till varje pris. Hon sålde en häst billigt till en tjej som verkade kanon, bara det att några månader senare stod hästen som exporterad till Malta :crazy: Jättekul att se...

Ett annat bra exempel är de här stallen som tar emot hästar för en symbolisk summa. Åtminstone två av dessa skickar regelbundet sina hästar på transporter ut i Europa, och det är ju knappast halvbloden som åker i dem...

1. Thank you, Thornbird :bow:

2. Detta är ju löjligt! Jag skrev ett fånigt inlägg och så blev det taget på allvar av nån som måste få fästa sin tankeverksamhet nånstans.. eller helt enkelt gnälla. Jag håller ju med er fullständigt egentligen, men nu blev jag bara så j*vla vrång på Lines för att hon skrev ett så fånigt inlägg, så nu kunde jag inte släppa det. Självklart ska man få betalt för sin häst och man ska slakta den utan att tveka om den inte är nåt att rida på.

3. Jag brukar inte fästa mig så mkt vid rykten...

Vad gör ni med era hästar när de ska sluta tävla, och själv "bara" är intresserade av den biten?

man måste göra mat till hundar och katter av dom för annars belastar dom miljön, ja.

Nu har jag en toppen affärsidé!

Jag köper upp pensionerade hästar som ägaren inte har hjärta att slå ihjäl själv och därför försöker sälja som ridhäst. Sen stuvar jag in dem på en transport enkel väg till Baltikum för slakt. Behövs inga papper. Billiga transporter. God vinst till mig. Det är visserligen lite si och så med djurskyddet och det är några som stryker med på vägen dig, men de ska ju ändå slaktas så det är väl inte så mycket att bry sig över. Och säljaren får aldig veta.

Jag är inte den första som kommit på den här affärsidén. Folk är mycket skickliga på att dölja sina verkliga avsikter. De låter sina döttrar åka och provrida och framstår som så seriösa. Därför ger man aldrig bort en travhäst. Man säljer den inte för en struntsumma heller. Det är direkt oansvarigt och ett sätt att underlätta den här verksamheten.

du måste gåra mat till hundarna och katterna annars belastar dom miljön i onödan, japp.

Vad säger du Harry, ska du vara med i min nya affärsverksamhet? Du kan väl fixa transporter? Jag kan provrida hästar!

Vi kan heta Harry & Ally Dogfood

Nej lykligt gift. (tydligen de säger syrran ialfall)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka