Sluttävlat

Sv: Sluttävlat

Du har rätt i att det är pengar i alla lopp, men det finns en liten hake där också. Hästen måste vara hel och fräsch och i form för att starta och sen finns det 11-14 motståndare som också jobbat mot samma mål.

Du har ju sett min "pilska älg" som till råga på DET även går under namnet "hästen som G*d glömde", hur lätt tror du det är att välja hur man ska göra med en sån?
Jag VET att om de rider för länge med en opassande sadel så är det kört :(. Du vet ju själv hur en del ridtravare mår...

Nu har jag lånat ut henne och det verkar eventuellt som att det skulle funka MEN jag tror inte att jag kommer att skriva över henne även om jag inte vill ha hem henne igen.

Jag har också sålt EN för en spottstyver och det blev också jättebra, en har vi kvar som har en fodervärd här hemma men resten har fått dö av olika anledningar.

Inte för att de tävlat färdigt åldersmässigt eller prestationsmässigt utan för att någon även glömt oss så att vi drabbas av allt möjligt skit.

Ojoj en känslig punkt!!;)

Det är helt ok att skriva att man självklart slaktar dom när kariären är över, är inte det samma sak som att säga att när dom inte kan trava mer är det dax att dö? Bara en fulare omskrivning

Jag vet vad en ridhäst kostar så jag inser att travare oxå kostar att hålla, jag ber om ursäkt att jag trodde att om man hade tävlingstravare var det för att dom skulle springa in pengar. Jag trodde faktiskt att det var pengar i alla lopp sorry.

Som jag skrev tycker inte jag att alla travare passar som ridhästar SJÄLVKLART ska man inte sälja sin travare som ridhäst som inte är hel. Men förstår fortfarande inte denna avighet mot att dom blir ridhästar om dom är hela psykiskt och fysiskt! Det finns faktiskt seriösa människor som rider travare jag lovar!

jaja bara min åsikt..

Det tråkiga är ju att de(seriösa människorna) vill inte betala ngt för dem!Och ja det är ju pengar i varje lopp men det är lång väg dit och många kommer ju aldrig till start, men de har ju kostat en del på vägen ändå.Men naturligtvis är ju drömmen att de ska springa in pengar till en!!
Och ja, jag slaktar hellre än att "ge bort" dem och sen få se dem på anonns gång på gång el. kanske få reda på att de gått med slakttransport till utlandet.En död häst lider inte!!Och jag vet var den är!!
Vi brukar(har inte varit så många) låna ut dem på foder, ha ständig kontakt (o ja fodervärden är medveten om det från början!!)och när dagen kommer att de inte kan ha dem längre el att hästen blivit för gammal bestämmer vi tillsammans om de el.vi ska ta bort dem.

*KL*

Hur många procent är det nu egentligen som går plus på sina travhästar? Vill minnas att det ligger under 5 %.

Jag vill inte ens veta hur mkt mina hästar kostat mig. Huvva....:eek:
Det är utan att tveka ett 6-siffrigt belopp. Jag håller inte på med detta för att tjäna pengar, då hade jag nog gjort annat. Nej, jag håller på med det för jag älskar mina djur. :love:

Det är helt ok att skriva att man självklart slaktar dom när kariären är över, är inte det samma sak som att säga att när dom inte kan trava mer är det dax att dö? Bara en fulare omskrivning

Jag vet vad en ridhäst kostar så jag inser att travare oxå kostar att hålla, jag ber om ursäkt att jag trodde att om man hade tävlingstravare var det för att dom skulle springa in pengar. Jag trodde faktiskt att det var pengar i alla lopp sorry.

Som jag skrev tycker inte jag att alla travare passar som ridhästar SJÄLVKLART ska man inte sälja sin travare som ridhäst som inte är hel. Men förstår fortfarande inte denna avighet mot att dom blir ridhästar om dom är hela psykiskt och fysiskt! Det finns faktiskt seriösa människor som rider travare jag lovar!

jaja bara min åsikt..

Ja tror nog de flesta har travhäst på samma villkor som de flesta med häst, en hobby o sen KAN en travhäst springa in pengar, men de FLESTA kostar bara pengar...

SEN kan man ju fråga sig VARFÖR vi inte vill sälja som ridhästar, erfarenheten o det man i många fall ser på t ex bilder o trådar här, avskräcker ju att sälja.
Sen finns det seriösa absolut, men det gäller ju att finna dem oxå.

*KL*

Hur många procent är det nu egentligen som går plus på sina travhästar? Vill minnas att det ligger under 5 %.

Jag vill inte ens veta hur mkt mina hästar kostat mig. Huvva....:eek:
Det är utan att tveka ett 6-siffrigt belopp. Jag håller inte på med detta för att tjäna pengar, då hade jag nog gjort annat. Nej, jag håller på med det för jag älskar mina djur. :love:

Tror det var så illa som 2% som tjänar pengar och går + o ca 5% som försörjer sig själva.
Hur det är uträknat vet jag inte?

Haha.. du vet ingenting!
Jag har hållt på med trav ett bra tag nu och har själv funderat på att skaffa en f.d. travhäst.
Har ridit in hästar och utbildat dom.
Har gått på Wången och är utbildad inom travet.
Jobbat hos travtränare etc...
Så jag känner mig ganska kunnig i ämnet och inte direkt nån ridhästfjant som tror att jag kan rida.
Uttala dig om nåt som du vet nånting om!

Jag betalar det jag anser hästen är värd.

Och där är man med ett överflöd av travhästar på marknaden. :crazy:

Jag annonserade ut min dam på FODER och fick svar av många som dig. Plus att de omskolad si och så många travhästar.

Samtliga dessa mail avslutades med "Är hon till salu efter en tid"?

Jag har en kompis som sålde sin travare i höstas pga ekonomiska skäl, henne har vi TVÅ gånger sett på annons på Hästnet från olika säljare. :(

Ge bort går helt bort för mig, låna ut på livstid om det passar - Inga problem. För då vet jag att hon inte vandrar.

anledningen att vi inte ger bort hästarna är för att om den person som vill ha hästen inte har råd eller är villig att betala minst 10 000 kr för en häst, har inte råd att ha häst eller vill inte ha hästen tillräckligt för att behålla den livet ut. det handlar inte om pengarna, utan om att hästen ska få det bra och bli väl omhändetagen.

Självklart önskar man att hästarna som gjort sitt inom travet skulle få ett fortsatt liv som t ex ridhäst, men precis som nämnts här så är det så grymt svårt att hitta en seriös och kunnig köpare. Sen så är det ju så att alla hästägare som av någon anledning inte längre kan använda sin häst, till vad man har avsikt till, ställs inför det faktum att välja; vill jag fortsätta med den här "grenen" måste jag ha en häst som klarar det!

:bow::bow::bow:
anledningen att vi inte ger bort hästarna är för att om den person som vill ha hästen inte har råd eller är villig att betala minst 10 000 kr för en häst, har inte råd att ha häst eller vill inte ha hästen tillräckligt för att behålla den livet ut. det handlar inte om pengarna, utan om att hästen ska få det bra och bli väl omhändetagen.

jaja bara min åsikt..

Tror inte att det finns någon avighet just emot att de skulle bli ridhästar, och visst finns det en och annan seriös "varmblodsryttare", men exemplen på misskötta vandringspokaler är för många tyvärr.. Skulle man hitta en köpare som du, som gjort något av sin travare och sköter den efter alla konstens regler, då skulle jag inte tveka att sälja som ridhäst!

Ojoj en känslig punkt!!;)..

Givetvis är det en känslig punkt. Är det inte en känslig punkt för alla djurägare vad de skall göra den dag då deras djur inte längre går att hålla för det syfte de har med djuret?

Det är helt ok att skriva att man självklart slaktar dom när kariären är över, är inte det samma sak som att säga att när dom inte kan trava mer är det dax att dö? Bara en fulare omskrivning..

Jag känner flera dressyr och hoppryttare som låtit sina hästar gå till slakt/avlivas när de haft skador som medfört att de inte kan tävla längre. De skulle visst ha kunnat gå som sällskapshästar eller som promenadridningshästar men när de inte kan prestera längre har ryttare inte råd att både stå med en "oduglig" häst och att köpa en ny. Då har ryttaren i många fall valt att avliva. Visst, då är det frågan om en skadad häst men faktum kvarstår ändå - den avlivas för att den inte längre kan prestera, inget annat. Ryttaren väljer att avliva sin gamle häst till förmån för en ny som kan tävla. Så varför ironisera över att travfolket gör samma sak? Visserligen på grund av åldersstrecket i många fall men kontentan är ju i grund och botten densamma - hästen kan inte prestera längre.

Jag vet vad en ridhäst kostar så jag inser att travare oxå kostar att hålla, jag ber om ursäkt att jag trodde att om man hade tävlingstravare var det för att dom skulle springa in pengar. Jag trodde faktiskt att det var pengar i alla lopp sorry. ..

Visst är det pengar i alla lopp. Givetvis hoppas alla travtränare på framgång precis som de flesta tävlingsryttare gör det. För travtränarna finns det också en chans att få hästägandet att gå runt genom vinstpengarna - eller - i extremt sällsynta fall rent av gå med vinst. De travtränare jag träffat på plockar dock inte på långt när in så mycket att de ens går plus minus noll... men visst är prispengarna en sporre!

jaja bara min åsikt..

Ja det finns många seriösa som rider travare. Tyvärr finns det också många "avdankade" travare till salu. Betydligt fler än de seriösa och kunniga ryttarna tyvärr. Det innebär också att det är svårt att få sitt varmblod sålt, kallbloden är enklare om än inte buslätta precis de heller. Varmbloden får du just inget betalt för heller vilket innebär att du riskerar att hästen kommer på en slakttransport någonstans i första, andra eller fyrtiofemte led. Eller att den hamnar hos "snälla djurvänsfamiljen som så gärna vill ge tioåriga dottern en snäll häst och den har ju så snälla ögon och kan väl inte vara så svår att skola om heller"... vilket allt för ofta slutar med en mer eller mindre vanvårdad häst med ledsna ögon i stället.

Så jag kan förstå att man väljer att avliva. Själv har jag ingen travare så jag har inte det bekymret men den dag/om jag skaffar en så nog kommer jag att tänka mig för både en och två gånger innan jag försöker sälja den som ridhäst.

Men ge er!
En totalt oseriös grej blev jag påhoppad för..
Typiskt bukenördar som inte har nåt annat att säga.

Jag kan intyga att Mumorsan är en seriös och duktig hästmänniska, och inte någon sådan som ni tror.
Jag och Mumorsan var klasskompisar på Wången, så jag vet hur duktig hon är både inom travet och ridningen!
Man kan ju tycka att ni som är insatta i travsporten borde veta att man på Wången blir utbildad travhästskötare, och har man dessutom lång erfarenhet inom ridningen sedan innan, så borde man väl duga för att kunna ge vilken häst som helst ett bra hem.

För övrigt så kan jag passa på att berätta att jag har en f.d. travare, och jag anser mig själv vara en seriös ryttare.
Trots att jag köpte hästen när jag var en orutinerad 13-åring, och han var en knappt inriden 10-åring, så fick han ett bra hem.
Nu 8 år senare tävlar vi i westernridning och han utvecklas mer än någonsin, trots att han har sämre förutsättningar än många andra ridtravare.

Jag har även hjälpt till att hitta nya hem åt travare som tävlat färdigt, och de har fått det bra.
Men nu tänker jag inte ge mig in i den diskussionen. Jag tycker själv att om hästen är hel och frisk när den slutat tävla, så kan man försöka hitta ett bra hem åt den. Men jag respekterar att många väljer att istället slakta hästarna, för som sagt; en död häst lider inte.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat